הודעה: החמאס ערך ניסוי בטיל שיכול להגיע לתל אביב ולנתב"ג. איזו הפתעה בלתי נתפסת, לא יאומן!   העיתונים בכותרות ענק, פרשנים בתקשורת הכתובה והאלקטרונית מקבלים שעות נוספות, אלופים, תתי וסגני מחדשים ימיהם כקדם, ניתוח השלכות ותחזיות. האיש הפשוט ברחוב לא מבין על מה המהומה. הרי זה היה ברור,  מובן, טבעי, מעוגן בניסיון ובהיגיון. ובכלל מה החידוש? מה ההבדל מיהודה ושומרון? שם לא צריך לשפר טווחים, מה שיש מספיק ויותר.

הגיל עושה את שלו. כמעט שכחתי: שם ביהודה ושומרון אנחנו בונים גדר, חומה במיליארדים. לא יפה ההשוואה. מתנצל. הרי שם בעזה הרעים, ביהודה ושומרון הטובים. זוכרים את הצדיק יאסר ערפאת זיכרונו לקללה? כן זה שהבאנו שיילחם ברעים בלי בג"ץ ובלי בצלם, זה מהתמונה המפורסמת עם שמעון ויצחק זכרונו לברכה, חתני השלום. הניסיון הזה שנכשל על אף המכנה המשותף של שלושתם שרצו לפגוע ברעים. על פניו מטרה משותפת.



הרצח הנפשע של יצחק רבין מנוצל להנשמה מלאכותית זה 14 שנה של רעיון שכשל, וזאת על ידי הכללה, הטלת אשמה קולקטיבית שאין לה שחר ופסטיבל מתמשך של שנאה

אי ההבנה השולית היתה רק אי ההסכמה על זהות הרעים. זה קורה לפעמים בתרגום חזון גדול למציאות מורכבת, במקרה זה מציאות אדומה מדם, להלן ה"מורשת", מורשת שקרסה בגדול ובמחיר נורא. פרדוקס או דבר מובן מאליו? הרצח הנפשע של יצחק רבין מנוצל להנשמה מלאכותית זה 14 שנה של רעיון שכשל, וזאת על ידי הכללה, הטלת אשמה קולקטיבית שאין לה שחר ופסטיבל מתמשך של שנאה, שלמעשה מגשים את כוונת הרוצח ואת אחת ממטרותיו העיקריות של הרצח: פירוד ושנאה בתוך עם ישראל.

לפני 4 שנים נעשה ניסיון נוסף למימוש המורשת על ידי החרבת 25 ישובים ועקירה של 8,000 אזרחים ישראלים, גברים, נשים וטף מבתיהם וממקור קיומם הכלכלי ושבירת ייחודם החברתי. לא אכנס לפן המוסרי, האישי והמשפחתי של שרון, גם לא לפן הדמוקרטי ולהולכת השולל של בוחריו, ולא למוסר ולהתנהלות השלטון, החברה והצבא בחורבן. נישאר הפעם צמודים להצלחת הניסיון לנצחון המורשת. 4 שנים אחרי, עדיין רוב העקורים לא מצאו את מקומם ולא את יכולת קיומם הכלכלי; השלטון ברצועת עזה עבר ל"רעים"; חורבות הגוש משמשים עמדות מסתור לחוליות היורות קסאמים על ישראל; שדרות ויישובי הנגב המערבי הופגזו משך השנים מאז ניצחון המורשת באלפי קסאמים ששיבשו כליל את החיים באזור; הטווח שופר עד אשקלון, אשדוד ובאר שבע.

משך השנים הללו לא עשתה מדינת ישראל שום פעולה רצינית אמיתית בקשר להרס החיים באזור ומימוש הזכות להגנת ריבונותה וחיי תושביה. חוסר מעש של שנים, ששום מדינה נורמלית לא היתה סובלת שבוע, והרי אנחנו מתים ממש להיות נורמלים גם במצבים הכי לא נורמליים. זה בהכרח הביא את העולם, לא רק את האויבים, גם את הידידים למסקנה שהתנהגות זו נובעת מחולשה, ומאיבוד האמון בצדקת הדרך.

גם אחרי שבאים מים עד נפש ואנחנו פועלים, העולם מודד אותנו בסרגל הפעילות והתגובה שהרגלנו אותו משך שנים, החלוש, הרופס, המשתלב  עם המטרה ועם המורשת והעולם לא מקבל את השינוי הדרסטי, את התגובה המסיבית הצודקת, אך מבחינת העולם חריגה ולא מידתית ביחס למידתיות שהורגל משך שנים. המורשת מבחינה בין ה"רעים" בעזה- החמאס - לבין ה"טובים" ביהודה ושומרון. שקר וכזב! שניהם ארגוני רצח בעלי אסטרטגיה זהה. רק הסגנון והטקטיקה שונים: ה"רעים" רוצים הכל עכשיו וה"טובים" עובדים בשיטת הסלמי, פרוסה  אחר פרוסה. הכל, רק בשלבים מציאותיים.

עכשיו נחזור להתחלה, לתגלית: ההודעה על שיפור הטווחים של החמאס. סוף סוף מתחברת מדינת תל אביב למדינת ישראל תחושתית וגיאוגרפית. מהצפון ומהדרום: ברוכה הבאה למועדון! נשתדל לעזור ולהדריך בשעת הצורך. יש לנו ניסיון רב. הכל תודות ל"מורשת".

והלוואי שלא נצטרך...