ברור לכל אדם בעל מצפון ומוסר כי יש פקודות שהן כל כך לא מוסריות שמי שמבצע אותן הינו פושע שיש להעמידו למשפט.   ראינו

מי שטוען בנושא מסויים כי אסור לסרב כי הסירוב יגרום לנזקים וכו' מתכוון בעצם להגיד שהפקודה שניתנה במקרה הזה אינה בילתי מוסרית עד כדי שמותר לסרב לה

דוגמאות קיצוניות לכך במעשי הנאצים בשואה. גם בלי לגלוש למעשים כל כך נוראיים, אנו מניחים שאם קצין בצבא שרוצה להעניש חייל יתן פקודה לסמל המחלקה לטרטר את החייל באופן שאסור על פי פקודות הצבא, חובה על הסמל לא לבצע את הפקודה.  

על סמך היגיון זה הדבר כבר הוכנס לפקודות הצבא ויש גיבוי מישפטי לחייל לא לבצע פקודות שדגל שחור מתנוסס מעליהם.

גם השמאל בישראל הכיר בצורך לסרב לפקודה במקרה קיצוני וידועה האימרה שנאמרת בשמו של ח"כ לשעבר יוסי שריד שאם ירצו לגרש ערבים הוא ישכב מתחת לגלגלי האוטובוסים ולא יתן לגירוש ערבים להתבצע.

מסקנת ביניים:  הדיון אינו בשאלה העקרונית של סירוב פקודה. כולם מסכימים על העיקרון שאומר שכמעט תמיד יש למלא פקודות פרט למקרה שבו הפקודה מנוגדת באופן קיצוני למוסר או לערכים של החייל.  במקרה כל כך יוצא דופן, החייל יסרב לבצע פקודה ובד"כ ישא בעונש מטעם הצבא.

אם הדיון אינו על עצם הזכות לסירוב פקודה צריך להבין על מה כן הדיון. התרגום שלי לדברים הוא כדלהלן. מי שטוען בנושא מסויים כי אסור לסרב כי הסירוב יגרום לנזקים וכו' מתכוון בעצם להגיד שהפקודה שניתנה במקרה הזה אינה בילתי מוסרית עד כדי כך שמותר לסרב לה.

ועכשיו לכתבה שגרמה לי להתיישב ולכתוב את הבירור הזה.

פורסם באתר ערוץ 7 (/News/News.aspx/197029 ) כי סיעת 'הבית היהודי' מגנה בתוקף את תופעת הסרבנות בצה"ל העלולה לדבריהם "למוטט את ההסכמות וההסדרים בחברה הישראלית". 



דעה זו הייתה במפד"ל גם בהנהגת זבולון אורלב בתקופת הגירוש מגוש קטיף. הם היו נגד הגירוש אך לא חשבו שהגירוש כל כך לא מוסרי עד שמותר לסרב לבצע אותו

היות וכפי שאמרתי אני מניח שגם הרב הרשקוביץ ושאר חברי הסיעה מבינים שבמקרים קיצוניים חובה לסרב פקודה הרי שהם בודאי מתכוונים שבנוגע לפינוי יישובים יהודיים ביהודה ובשומרון אין לסרב פקודה.

דעה זו הייתה במפד"ל גם בהנהגת זבולון אורלב בתקופת הגירוש מגוש קטיף. הם היו נגד הגירוש אך לא חשבו שהגירוש כל כך לא מוסרי עד שמותר לסרב לבצע אותו.

מובן כי דעה מוטעית זו אינה נאמרת בקול רם ע"י הסיעה והסיבה ברורה. חלק משמעותי מהמצביעים להם חושבים בהחלט כי פינוי ישוב יהודי מגוש קטיף, השומרון, יהודה או תל אביב הינו צעד כל כך לא מוסרי שלא רק שמותר אלא אף חובה לא להסכים ולא לבצע אותו.

טוב שקיימת סיעת האיחוד הלאומי שאומרת כי הפקודות להריסת יישובים יהודיים אינן מוסריות ואין לבצען.