"איפה ואיפה"
"איפה ואיפה"

העידוד "לסרבנות" של ראש ישיבת הר ברכה זכה לגינוי גורף מגורמים רבים ובראשם שר הביטחון ברק. המעניין באירוע הזה ובעיקר בתגובה לו היא מדיניות "האיפה ואיפה" שנוקטת המערכת בלי שהציבור בישראל מתייחס אליה.

לצד העידוד "לסרבנות" של ראש הישיבה אנו שומעים חדשות לבקרים על עידוד לסרבנות ממש מצד מרצים רבים באוניברסיטאות בארץ, לא רק בדיבורים, לא רק בהסתה פרועה במהלך שיעורים אלא גם בחתימה על עצומות המתפרסמות בראש חוצות. מאות מרצים חתמו רק בשנה האחרונה על עצומה הקוראת לחיילים לסרב לשרת בשטחים. מישהו שמע על תגובה כל שהיא של שר הביטחון לקריאה? האם נשיא אוניברסיטת ת"א נקרא לשימוע אצל שר הביטחון? האם מערכת הביטחון שקלה להפסיק לשלוח מטעמה סטודנטים וקורסי מפקדים ללימודים באוניברסיטה זו?



ומה לגבי אוניברסיטת באר שבע שבה יצא מרצה נגד המדינה והשרות בשטחים בעיתונים בחו"ל האם הצבא הפסיק את תוכנית לימודי התואר הראשון לחניכי קורס טייס באוניברסיטה זו? ועמיתיו באוניברסיטה העברית שחתמו על אותה עצומה, האם הצבא סגר את תוכנית תלפיות המתקיימת במוסד?

רקטור אוניברסיטת ת"א הצהירה רק לפני מספר שבועות כי היא מקבלת תלונות רבות מסטודנטים על אווירה לא נוחה בשיעורים בה מרצים מביאים את דעתם הפוליטית השמאלנית בפני תלמידיהם עד שתלמידים אלה חשים שלא בנוח להישאר בשיעורים, בדיקתה של הרקטור הראתה כי זהו אכן המצב.

ומה לגבי אוניברסיטת באר שבע שבה יצא מרצה נגד המדינה והשרות בשטחים בעיתונים בחו"ל האם הצבא הפסיק את תוכנית לימודי התואר הראשון לחניכי קורס טייס באוניברסיטה זו? ועמיתיו באוניברסיטה העברית שחתמו על אותה עצומה, האם הצבא סגר את תוכנית תלפיות המתקיימת במוסד? ובאוניברסיטת חיפה בה חתמו מרצים רבים על סירוב לשרת בשטחים, האם הפסיק הצבא את תוכנית הלימודים של חניכי קורס חובלים או את תוכנית חניכי המכללה לביטחון לאומי? ועוד ועוד דוגמאות רבות. המשותף לכולם שכאשר אנשי אקדמיה מתבטאים בצורה בוטה בעד סרבנות של חיילי צה"ל הצבא עובר לסדר היום וכאשר ראש ישיבה מתבטא בצורה מינורית הרבה יותר הצבא מנהל נגדו מלחמת חומרה ואף מנתק את הקשר אתו. והתקשורת, כהרגלה מיישרת קוו ולא מעלה קושיות...

יש לי ביקורת על מסלול ישיבות ההסדר ועיקרו משך השרות שלהם בצבא אבל מתוך אוכלוסיה זו לא יצאו סרבנים וגם רבניהם ומוריהם לא מעודדים לסרבנות. מדיניות "האיפה ואיפה" של מערכת הביטחון תמוהה ולא ברורה.

המחשה טובה לתופעה יכולנו לקבל רק אתמול (16.12.09). במסגרת שידורי "השירותרום" למען חיילי צה"ל הופיע אילנה דיין לצידו של הרמטכ"ל במשך כשעה בגלי צה"ל ובטלוויזיה. אילנה דיין שבית משפט קבע לאחרונה כי הוציאה דיבת קצין צה"ל רעה היא יקירת המערכת ואילו רבני ישיבות ההסדר הפכו למוקצה מחמת מיאוס. למערכת הביטחון הפתרונים.