נתניהו ומהלכיו בליכוד
נתניהו ומהלכיו בליכוד

מותר לליכוד להתאבד פוליטית ומוסרית. מותר לו לחזור לימיו החשוכים. מותר לו לקיים בחירות למוסדותיו רק כל עשר שנים בהתאם לעצתו של ראש הממשלה עם סיכויים סבירים, לאור נסיון של עשרות שנים, שידחו שוב בשל בחירות כלליות שמתקיימות בפועל בישראל בממוצע כל שלוש שנים, והרי לפני ואחרי בחירות אין לזעזע את המרקם הפוליטי הפנימי העדין כי הרי יש מאבק חיצוני. בקיצור, אפשר לתת למרכז ולמועצות הסניפים מעמד של קבע עם הגנה מקצועית של החבר עיני ואפילו זכות להנחלתה כירושה לצאצאים. כן, הכל כמובן במסגרת החוק. אבל זה ניתן לעשות רק במרכז שייבחר, בהתאם לחוזה שהיה להנהלת הליכוד עם מתפקדיו ובהתאם לחוקה שבמסגרתה נקבעו התנאים המאפשרים לחברי הליכוד לבחור ולהיבחר.

לפי חוקה זו תאריך הבחירות למוסדות התנועה היו אמורות להתקיים בפברואר 2010, שנה אחרי הבחירות שבגינם נדחה פעם אחר פעם ההליך הדמוקרטי והזכות החוקתית לבחור ולהיבחר למוסדות התנועה. משום כך, כדי לממש את הזכות הבסיסית הדמוקרטית ואחרי שבית הדין של התנועה נמנע מלהורות למרכז ולראש התנועה על קיום החוזה, חבריי ואני פנינו בלית ברירה לסעד משפטי לבית המשפט המחוזי. ואכן בית המשפט פסק בעשרים וששה בינואר פסק דין שאיננו משאיר מקום לפרשנות או חוסר בהירות. להלן כמה ציטוטים עיקריים מפסק הדין.

א. "החלטת המרכז נושא דיוננו ניתנה בחוסר סמכות ופוגעת שלא כדין בזכות המבקשים (העותרים) לקיים בחירות במועדן הראוי על פי חוקת הליכוד".



"בשולי הדברים ראיתי להתייחס לאמירה בתשובת המשיבים (הליכוד וראשיו) המציינת שהמבקשים מייצגים רק את עצמם. זו לדעתי אמירה מתנשאת שאינה במקומה, ובנוסף אין לה משמעות משפטית כלשהי

ב.
"בשולי הדברים ראיתי להתייחס לאמירה בתשובת המשיבים (הליכוד וראשיו) המציינת שהמבקשים מייצגים רק את עצמם. זו לדעתי אמירה מתנשאת שאינה במקומה, ובנוסף אין לה משמעות משפטית כלשהי. חוק המפלגות וחוקת הליכוד מקנים לכל חבר במפלגה זכות ומעמד לתבוע ממוסדות המפלגה לנהל את ענייני המפלגה על פי הוראות התקנון, ובתוך כך לכבד את זכותו של כל חבר לבחור ולהעמיד  עצמו לבחירה בוועידה אחת לארבע שנים. לכן אין חסרון בכך שחבר מייצג רק את עצמו".

ג. "לאור האמור לעיל אני נעתר לבקשה בכפוף לתנאי אחד: סביר להניח  שלא ניתן לכנס ישיבת מרכז ולהתארגן לביצוע בחירות תוך חודש אחד, לכן אין מנוס מחריגה של שנה מהמועד בו התקיימו הבחירות לכנסת, אולם אני מורה למשיבים לכנס את מרכז הליכוד במועד הקרוב האפשרי לקביעת מועד חדש ותקנון לבחירות לוועידה. המועד שייקבע לבחירות לוועידה יהיה הקרוב ביותר האפשרי בהתחשב במהלכים הארגוניים המתחייבים, ולא יאוחר מ-30.4.2010.

ומתוך החלטה נוספת בעניין, מיום 2.3.10:

ד. "לא שוכנעתי מקיומה של הצדקה לעיכוב ביצוע פסק הדין. הנזק הנטען לקיום בחירות לוועידת הליכוד, לאחר תקופה כה ארוכה בה לא התקיימו בחירות, למרות המתחייב מחוקת הליכוד, אינו שקול כנגד נזקם של המבקשים וקיפוח זכותם הקבועה בחוקת הליכוד כי תקויימנה בחירות בהן תינתן להם האפשרות להציע את עצמם לכל תפקיד, ולהצביע לגבי מועמדותם של אחרים לכל תפקיד. הבקשה לעיכוב ביצוע נדחית".  

יורשה לי לסיום משהו פוליטי. עד היום לא נאמרה סיבה רצינית על ידי ראש הממשלה להסברת מאבקו לדחיית הבחירות. אין לי ספק כי המהלך איננו מתוך רצון לתת בונוס למרכז הקיים, שאם כן היה מקיים את הבחירות בזמנן בפברואר, אלא מתוך רצון וחתירה ל"מפקד ארגזים" שישנה את מצבת המתפקדים ואת ההרכב הימני של מתפקדי הליכוד וממילא את הרכבו ונטייתו הפוליטית שמאלה, בעזרתו של מופז ומתפקדי קדימה.

אחד העותרים,

יוסי שחר, קרית אתא