האם צה"ל מתכונן לגירוש הבא?
האם צה"ל מתכונן לגירוש הבא?

להלן פניה אל שר הביטחון מטעם "צוות חקר ההכנה המנטאלית".צוות המחקר של "ההכנה המנטאלית" שבוצעה בחיילי צה"ל ערב הגירוש מגוש קטיף וצפון השומרון פרסם את מסקנותיו וחומרי המחקר באתר שהוקם לצורך כך. נוכח הידיעות על חזרתן של ההכנות המנטליות הללו שלח הצוות מכתב בנושא לשר הביטחון. הצוות אינו מצפה ממנו לתשובה עניינית ולכן מתפרסם המכתב במלואו.

לכב' שר הביטחון

מר אהוד ברק

בשבוע שעבר התפרסם בערוץ הראשון, מפי הכתב אורי רווח, דבר הדחתו  של טוראי יעקב גורפינקל מתפקידי לחימה ביחידה קרבית של חיל התותחנים, מאחר שסירב ליטול חלק בתרגיל הדמיה של פינוי מתנחלים מבתיהם. היה זה במסגרת שיעור על מילוי פקודות. 

בנוסף למקרה זה, הגיעו לידיעת צוות המצ"ח (הכנה מנטאלית - צוות חקר, שהחתומים מטה נמנים על חבריו) תלונות חיילים על "הכנה מנטאלית" הנערכת בימים אלה כל העת בצה"ל למטרת "פינוי" יהודים מיישובים ביהודה ושומרון.

צוות המצ"ח www.mentalpreparation.org חקר אחרי ה"התנתקות" את מה שכונה בצה"ל "הכנה מנטאלית", שנערכה ל-40,000 חיילים לקראת הגירוש מגוש קטיף וצפון השומרון. מסקנת הפסיכולוגים של הצוות היא חד-משמעית: הייתה זו שטיפת מוח האסורה הן על פי חוק והן על פי הקוד האתי של הפסיכולוגים בישראל.

יתר על כן, כבר אז ה"הכנה מנטאלית" התמקדה בציות לכל פקודה. הדרך לשכנע את בעלי המצפון, שהיה צפוי כי יסרבו לטרנספר יהודים, הייתה: ההחלטה התקבלה בכנסת ובממשלה בגיבוי בג"צ, שעל כן היא החלטה חוקית ודמוקרטית שכל חייל חייב בביצועה, שכן במשטר דמוקרטי "הצבא אינו בוחר את משימותיו" (זאת למרות שכאשר החלו ב"הכנה" בינואר 2004, עדיין לא התקבלה שום  החלטה לא בממשלה ולא בכנסת...)

ברצוננו לשאול:

א. האם כבר התקבלה בממשלה או בכנסת החלטה על מסירת יישובים ופינוי תושביהם, החלטה שאיננו יודעים עליה?

ב.  אם התקבלה, האם כבר הוחלט ששוב צה"ל ישתתף בגירוש?

ג. האם כבוד השר מכיר את מגבלות החוק והאתיקה על שטיפת מוח בכלל ועל חיילי צה"ל ("חוסים" על פי הגדרת הפסיכולוגים הצבאיים שעסקו בגירוש בשטיפת המוח), בפרט?

אנו מצפים לתשובה עניינית (מעבר לאישור על קבלת פנייתנו), בזמן הקצוב לתשובות לפניות הציבור.

(מכותבים ח"כים, חברי המצ"ח ועיתונאים.)

בברכה,

חברי הצוות:

ד"ר אמירה דור - פסיכולוגית קלינית

ד"ר משה לייבלר - פסיכולוג חינוכי מומחה בכיר

ד"ר גדי אשל

ד"ר רחל טסה

בעז העצני

אביתר בן צדף

רות איזיקוביץ