הקברים באשקלון: שלב הסיכומים

המלחמה האווילית כנגד פינוי קברי עכו"ם באשקלון, הציגה בפני הציבור הכללי דת חדשה, אנטי הלכתית אבל הכי קרובה ליהדות, שמקדשת קברים פגאניים.

מנחם רהט , י"ג בסיון תש"ע

קשה למצוא אירוע שגרם לחילול ה' כה המוני ונפסד, כמו המערכה המכוערת שניהלו חוגים חרדיים מסויימים למניעת סילוקם של קברי פגאנים מחצר ביה"ח ברזילי באשקלון. התעקשותם לקדש קברותיהם של עובדי כוכבים ומזלות, בניגוד מוחלט להלכה, וכל זאת כדי למנוע בניית חדר מיון חיוני ומציל חיים, נתפסה ע"י הציבור הכללי כעבודת אלילים מחפירה, ויצרה תהום של חוסר אמון בינו לבין ציבור החרדים בכלל.

נכון שאין זו הפעם הראשונה שחוגים חרדיים ידועים פועלים, בפרשיות דומות, בניגוד מוחלט להלכה, שמתירה ללא היסוס פינוי קברים, אפילו קברי יהודים, למען צרכי הרבים, ובוודאי כשמדובר בפיקוח נפש והצלת חיים. הבעיה הפעם היא, שאם בעבר יכולנו לייחס את ההתנהגות הנואלת הזו לקבוצת קנאים מנטורי קרתא והעדה החרדית, הנה הפעם נגררו אחריהם רבנים חשובים, וגם עסקנים ידועים כמו יעקב ליצמן ומאיר פרוש, ועימם העיתונות החרדית הממוסדת – מה שיצר את הרושם שכל הציבור החרדי נלחם למען קברי פאגאנים ומגדירם "קברי אבותינו", אפילו לאחר שהמימצאים בשטח, כולל מזבח אלילי רומי, הוכיחו בעליל שמדובר בקברי עכו"ם.

      מה קרה לכל אותם רבנים חשובים, כמו גם העסקונה החרדית ועיתוניה, המתאמצים כל ימות השנה להציג את היהדות כדת שיש בה הרבה אנושיות, חסד ויופי ("תבוא לעשות שבת אצלי")? מה הביא אותם לבעוט במאמציהם-הם, ולהציגה, רחמנא ליצלן, כדת של נקרופיליה, שמקדשת קברי פאגאנים על חשבון צרכי החיים? זוהי, מרנן ורבנן, במחילה, אינה יהדות. זוהי, לכל היותר, דת חדשה, אולי הכי קרובה ליהדות (כמאמרו, בעניין אחר, של הרב שך זצ"ל).

      ומי יודע אם חילול ה' הנורא שנגרם בפרשת הקברים באשקלון, עוד יקים לתחיה, חלילה, גוף מת מסוג אחר – מפלגת 'שינוי' האנטי דתית, שהציבור הכללי עשוי להצביע למענה בהמוניו כתגובת מחאה לגילויי הנקרופיליה באשקלון. ואז ייפגע כל ציבור שומרי המצוות, על כל גווניו ועל כל ישיבותיו ומוסדותיו ושאר העניינים שהם ציפור הנפש שלו.

"מי זה השמידל הזה?"

      משמידל עצמו, יו"ר 'אתרא קדישא', אין לנו ציפיות. האנטאגוניזם שמעוררים מעשיו, ממש לא מעניין אותו. הוא כבר רגיל לעצור לשווא פרוייקטים ציבוריים בשל קברי עכו"ם. מי שהגיב על דבריו של דורפמן, מנכ"ל רשות העתיקות, כשטען בפניו שיש לו ארכיאולוג דתי, במלים: "בעיני אתה (דורפמן) יותר יהודי ממנו", כבר ממילא הידרדר בקנאותו לשפל המדרגה. אבל אתם, ליצמן ופרוש וחבריכם, שפיקחים אתם, מה ראיתם להצטרף לשטות זו? מה קרה לכם שהסתנוורתם מול קנאותו החשוכה של שמידל ונגררתם למצב נורא של חילול ה', שלגביו אומר הרמב"ם דברים שאין שיעור לחומרתם? איך קרה שאתם, שיש לכם ראש על הכתפיים ומבינים פרק או שניים בהלכות ציבור, כל כך התבלבלתם? איך מעדתם עד כדי היתכנות החייאתה של שינוי על 15 המנדטים שלה בראשות לפיד-ג'וניור?

      אבל מסתבר שאט-אט מתחילים להישמע גם בציבור החרדי ניצני התפכחות והתנערות מאחיזת החנק של אותו שמידל, שהרב שמואל אליהו, רבה של צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית, האשימו בעם-ארצוּת, והתבטא לגביו (בראיון לרדיו "גלי ישראל"): "מי זה השמידל הזה? מה פתאום צריך להתייחס אליו בכלל? שמידל ידוע כמחרחר ריב ומדון. הוא לא רב. כל מי שהולך בעקבותיו פשוט טיפש".

      הרב אליהו שב ופסק כי "מצווה להזיז את העצמות. כך כתוב בהלכה, כך כתוב בשולחן ערוך. כך עשה רשב"י. הגמרא מספרת שכשראה רשב"י עצמות שמפריעות לציבור, הוא פינה אותן. וכשאיזה זקן עירער על מה שעשה, נתן עיניו בו ועשאו גל של עצמות".

      הרב אליהו המשיך: "אתרא קדישא והעומד בראשם דוד שמידל וכל ההולכים בדרכם הם טיפשים. מי שהולך להפגנות שלהם הוא טיפש. חבל על הזמן שלו, וחבל על הביטול תורה שלו וחבל על המחלוקת שהוא עושה. פשוט טיפשות. חבל. ההלכה אומרת לפנות, אז מה אתה מפגין? בשם מי אתה מפגין? בשם העם ארצוּת? אז שמידל אמר...".

        ועוד קבע הרב אליהו: "שלא יגידו שרבנים חתמו. אני מכיר ויודע, שהאדם הזה בא לרבנים, מספר להם סיפורים שלא היו ולא נבראו, ופשוט מוליך אותם שולל. כך שגם החתימות של הרבנים לא מרשימות אותנו. אם הרב אלישיב, שהוא גאון וצדיק, היה בא ואומר הלכה, אחרי שהוא רואה, היינו כולנו כופפים ראשנו. אבל אני לא מאמין שהרב אלישיב אמר לא לפנות. זה לא יכול להיות. יש הלכה. והרב אלישיב איש הלכה. לא איש פוליטיקה. אז כל מה שאומרים בשמו שקר וכזב".                                                  *

חב"ד מסתייגת

      לזכותם של הציבור הדתי לאומי ורבניו ייאמר כי הם הסתייגו מן הרגע הראשון ממלחמת העיוועים של שמידל (פרט לשר הרשקוביץ שמעד בישיבת הממשלה, בדיון הראשון בנושא, כשתמך בהצעה להיענות לשמידל, אך הזדרז לחזור בו). בנושא זה הפגין הציבור הדת"ל, המפולג בדרך כלל, חזית אחידה, לרבות החרד"לים, ומהם דרומה.

       עכשיו מתברר שגם חוגים חרדים אחרים, בשלב זה תנועת חב"ד, מסתייגים מתעתועיו של שמידל. כך למשל כתב (בקיצורים המתבקשים) הרב דוד מאיר דרוקמן, רב העיר קרית מוצקין ומבכירי רבני חב"ד, בבטאון החרדי 'בשעה טובה', תחת הכותרת ''רפואת הנפש למשועממים'':

      "מעשה שהיה או שלא היה, אבל כבר היה שסיפרו זאת, על 'מוישה שיכור' שחזר לביתו באישון לילה, מתנודד לשכרה, כאשר הדי חבטות מנעליו המסומרות והמסורבלות מפלחות את דומיית הלילה ומטרידות את מנוחת השכנים. מה עושה מוישה כדי שלא ישמעו את חבטות ערדליו? – הוא נטל 2 מיכסים של סירי נחושת קלל והקישם בעוז זה בזה, וכל זה למען לא ישמעו השכנים את חבטות ערדליו....

      "יש כאלה שמאד חרדים שאומות העולם יוודעו לחילול בתי קברות ע"י יהודים בארץ הקודש, וכך יעלו גם הגויים באירופה ובשאר מקומות 'על ההמצאה' ויחריבו רח"ל בתי עלמין יהודיים וזאת במטרה לנצל את שטח בתי עלמין אלה לעסקי נדל"ן. והחרדה כל כך גדולה שמא התודעה הזאת תיכנס לקודקודם של הגויים עד שהם, 'החרדים', מבטיחים ומאיימים ש'כל הגולה תיבער' בגין מה שהתחולל באשקלון, ומבטיחים ליצור רעש ותהודה בינלאומיים כולל הפגנות במנהטן וכולי האי, שלא יישאר איזה גוי אחד בקצה מרחבי תבל שלא יידע שהיהודים כאן פינו בית קברות (שבו טמונים קרוב לודאי, מתים שאינם מבני ברית). וכל זה, כמובן למען 'המטרה הקדושה' שגויים באירופה לא ינסו לחקות את הישראלים ויפנו גם הם בתי קברות. ולשם כך יוצרים רעש ובאלגן בהיקף בינלאומי – והכל במטרה ...להרחיק את המידע הזה מתודעתם של הגויים.... הוא שסיפרנו לעיל על 'מוישה שיכור'; רעש מיכסי הסירים - יחפה על רעש הערדליים...התבלבלתם? גם אני...

      "... אבל למה לראות רק שחורות? הנה לאט לאט חודרת ההכרה אפילו לחוגי חסידי שיטת 'ההתבדלות' המכנים עצמם 'העדה החרדית', שיש לדאוג גם לכלל ישראל. מרחבת זופניק במרכז ירושלים נשמעת הזעקה על המתרחש אצל 'השכנים' ב...אשקלון. ממש יפה. אמנם בינתיים הדאגה היא בעיקר למתים, אבל גם זה הישג".

      הרב דרוקמן מוחה על שאיש בעדה החרדית אינו מתגייס למניעת קבורתם של יהודים לצידם של גויים, ולסיכול פעילותם של מסיונרים: "ואם בברי מינן קא עסקינן ובחילול כבודם של נפטרים, אני מזמין את המפגינים לחזות במו עיניהם כיצד כאן בארץ הקודש קבורים יהודים שלא החסירו מעולם יום של הנחת תפילין וקביעות עיתים לתורה , הכיצד אלה מובלים למנוחת עולמים ליד גויים וגוייות רוסיים, כיצד משה יענקל יוסקוביץ קבור ע"י ניקולאי קרואצ'קוב האוקראיני למהדרין, וכיצד רבי רחמים מלול קבור בכפר מסריק ליד קבר אשר 'שתי וערב' נוצרי חקוק על מצבתו. וזאת למודעי: ברוב חברות הקדישא בארץ קובעי 'היהדות' של הנפטר הם הפקיד או הפקידה, אשר אינם יודעים 'מה ענין שמיטה בכלי מיטה', וכך ינוחו במנוחת עולמים גם יחד מוישה עם יבגני, סבטלנה בת הלנה עם חיה שרה בת רחל לאה, מריה עם מירק'ה., כל היודע דבר על הפגנת מחאה בזופניק נוכח שערוריה זאת מתבקש להודיע לתחנת הבד"צ הקרובה.

      "הלאה: מעשים בכל יום, שמיסיונרים, ברובם נערים צעירים, מסתובבים ברחובה של עיר באין מפריע, נוקשים על דלתות יהודים, ומציעים את מרכולתם, ישמור ה', עלוני הסברה ושכנוע שעניינם שמד כפשוטו. אנחנו משוועים לכמה 'זברות' מבתי אונגרן או מרמת בית שמש שיעמדו הכן עם ביפרים, להיות מוכנים להיחלץ חושים, ולזנק למחוזותינו כדי להפעיל 'כח סביר' כנגד אותם צעירים המחלקים חומר מסיונרי. במקרה דנן, גם הציבור החילוני יתן להם גיבוי. איפה אתם 'כשצריכים אתכם'? מדוע ייגרע חלקנו המהלכים בארץ החיים מחלקם וזכותם של מתים שקרוב לוודאי שאינם אלא עובדי עבודה זרה ועוד מהגרועים שבהם?!

      מסכם הרב דרוקמן: "למען הגילוי הנאות, כותב שורות אלה הוא חב"דניק, הסבור, אוי וויי, שגם ה'צייויינים' הם יהודים. אבל אתם לשיטתכם, הרי הצייויינים לא רק גויים, אלא אף גרועים מהם. ואין זה סוד שאתם לשיטתכם סבורים כי בזמן הזה באופן הכי גורף אסור להתגרות בגויים. וכאן הבן שואל: הכיצד אתם מתגרים בגויים בצורה הנועזת ביותר, ולא סתם בגויים, אלא ב'צייויינים', שלשיטתכם הם אף גרועים מגויים?"

רגשות בוז וסלידה

      בדרך זו הלך גם עורך שבועון 'כפר חב"ד', אהרון דב הלפרין, במאמר שפירסם בבטאונו תחת הכותרת: "הצביעות הגדולה של המוחים נגד ברזילי":

      "...מאז החלה הסערה בציבור החרדי נגד העברת בית-העלמין באשקלון, לא הצלחתי להירדם בלילות... התחלתי להתרגז ולכעוס ואפילו להתעצבן, אך לא על מעבירי הקברים, אלא דווקא על המוחים נגדם. שמעתי וקראתי את דבריהם חוצבי הלהבות של הפוליטיקאים החרדים והעיתונות החרדית, ועם כל מילה נוספת של מחאה הלך כעסי וגבר. במקום רגשות זעם נגד מחללי קודשי ישראל, הציפו אותי, למרבה התדהמה, רגשות בוז וסלידה מכל המוחים למיניהם.

      "מה עובר עלי? – שאלתי עצמי שוב ושוב... האסימון נפל רק כעבור כמה ימים... צצו לפתע מול עיניי דברי חז"ל על העושים מעשי זמרי ומבקשים שכר כפינחס. פתאום נזכרתי כי כל המוחים הגדולים של היום, על ראשיהם שבטיהם ועיתונאיהם, מילאו פיהם מים כשפינו באכזריות לא רק את המוני היהודים מגוש קטיף, אלא גם את עשרות קבריהם.

      "איך יתכן, הרהרתי, שבשעה שגירשו ופינו והעבירו עשרות קברים של יהודים, איש מהצדיקים, לא מחה ולא זעק ולא התריע ואפילו ציוץ לא השמיע – ואילו עתה, בשעה שמפנים עצמות שעל-פי כל הסימנים הם של גויים – דווקא כאן מתעוררים לפתע בנאומים ומאמרים והפגנות נגד 'ביזוי המתים'.

      "האם משום ששם היה מדובר לא ב'אונזערע'? האם בגלל שמחאה גדולה אז, בפינוי הקברים מגוש-קטיף, היתה עלולה, חלילה וחס, להתפרש כמין הזדהות עם ה'כתומים'? האם בשל העובדה ששם מטעמי 'פיקוח-נפש' היה צורך בכל הפינוי כדי לתת צ'אנס לשלום... ואילו כאן מדובר 'בסך-הכל' בבניית חדר מיון שמי בכלל צריך אותו? ואולי מהסיבה היותר קריטית שממאבק נגד פינוי קברי היהודים מגוש-קטיף לא היתה צומחת שום תועלת, לעומת המאבק המתוקשר נגד פינוי העצמות מאשקלון שיביא להזרמה אדירה של ירוקים.

      "...מאותה סיבה, אגב, אינני מצליח להתרגש כלל מכל מאמרי הזעקה והמחאה בעיתונות החרדית... נגד ההקפאות ברמת-שלמה, בביתר, בקרית-ספר, ובכל האזורים החרדיים למיניהם. לא משום שאינני סבור כי ההקפאה בירושלים ובמקומות אחרים היא אסון נורא שאין להשלים אתו, אלא משום שאינני יכול לחוש שום הזדהות ואמפטיה עם אלו שמילאו פיהם מים כשגירשו מביתם באכזריות אלפי משפחות 'סרוגות', ואילו היום הם מייללים בצביעות נגד 'המדיניות השמאלנית' של ההקפאה".