הרבה הורים שואלים את עצמם מתי יסתיים החופש הגדול? והתשובה היא כמובן באחד בספטמבר.

ומתי נחוג את ראש השנה? מי שדופק חייו הוא הלוח העברי יענה בפשטות ב-א' תשרי. אולם רבים יפתחו את הלוח ויגלו שראש השנה תשע"א יחול בתשעה בספטמבר.

כלומר, ילדנו שטיפסו על הקירות במשך חודשיים, טיילו בילו שיחקו והשתעממו, ילמדו בדיוק שישה ימים עד שיצאו לחופש הראשון.

אם ניקח בחשבון שהיום הראשון ללימודים מוקדש בעיקר להתארגנות ויום ו' הוא יום קצר - נראה שבמקרה הטוב הם ילמדו ארבעה ימים וחצי. עוד שמונה ימי לימוד כאשר באמצע יום הכיפורים והחבר'ה שוב בבית בחופשת סוכות. כך לא מתחילים שנת לימודים מסודרת!!

האם זו גזרה משמיים? האם זה מחוייב המציאות שהלוח הלועזי יהיה הגורם הראשי בקביעת לוח השנה לשנת הלימודים? ממש לא.

מה קורה פה? מדוע אי אפשר להתחיל את שנת הלימודים בצורה מסודרת עם תוכנית קבועה לאורך כל השנה? הסיבה פשוטה, מערכת החינוך מנסה לתאם בין העולם הישראלי החושב במונחים של הלוח הלועזי, לבין המציאות של החיים היהודיים המתרחשת לפי הלוח העברי.

החיבור הלא טבעי הזה מוליד הרבה דברים מוזרים כמו שנת בר מצווה או בת מצווה הנמרחת על פני שנתיים במקום להיות ממוקדת בשנת לימודים אחת. חוסר יכולת לתכנן שנת לימודים בצורה קבועה כפי שהדגמתי במעט בתחילת דבריי ועוד.

האם זו גזרה משמיים? האם זה מחוייב המציאות שהלוח הלועזי יהיה הגורם הראשי בקביעת לוח השנה לשנת הלימודים? ממש לא. פשוט צריך לסדר את שנה"ל בתאום מראש עם הלוח העברי , זה ניתן זה מעשי וזה יעיל. שנת לימודים לפי לוח השנה העברי, תיתן מסגרת קבועה לתכנון, שתחבר את העם היהודי לקצב החיים המתאים לו

מחד כל מי שרגיל להשתמש בלוח הלועזי יוכל להמשיך לעשות זאת ללא כל הפרעה ומאידך הלוח העברי יוטמע בציבור דרך השימוש בו על ידי קבוצת אוכלוסיה רחבה של ההורים התלמידים והמורים.