הצהרת אמונים לירושלים והר הבית
הצהרת אמונים לירושלים והר הבית

במגילת איכה אנו קוראים: ''נַחְפְּשָׂה דְרָכֵינוּ וְנַחְקֹרָה וְנָשׁוּבָה עַד ה'". ימי בין המצרים, הם ימים שבהם על כל אחד ואחד מאיתנו כיחיד, ועל כולנו כציבור לעשות את חשבון נפשנו – מחודש אב בשנה שעברה, ועד חודש אב זה – כמה התקדמנו.

עד כמה התקדמנו בבניין ירושלים? עד כמה העצמנו את הצפייה והכיסופים לבניין הר הבית והמקדש? בליבנו, ובלב כל עם ישראל.

אכן, ברוך ה' התקדמנו, ואפשר לתת לכך דוגמאות רבות. אך אי אפשר לעצום את העיניים ממה שנסוגונו אחורנית:

השנה ראינו כיצד מתגברים הקשיים על אותם המבקשים לעלות להר הבית בטהרה. המחזה של מאות עולים, אחרי הכנות וטבילה במקווה, עומדים בכניסה להר, מוכנים להיכנס למקום הקדוש, והר הבית סגור בפניהם – בערב ראש השנה, בערב יום כיפור, בחול המועד סוכות, בערב פסח. לראות את הביזיון בעליית ארבעים רבנים בערב יום ירושלים, העומדים וממתינים בעוד התיירים הגויים נכנסים חופשי. אכן, יש לנו מקום לחשבון נפש.

ביום שני ראש חודש מנחם אב, נעלה כולנו לירושלים להצהיר אמונים לירושלים והר הבית. נסובב יחדיו בסיבוב שערים, ונקיים מעמד 'הצהרת אמונים' למרגלות הר הבית מול הרחמים.

לראות את הכניעה לאיומי הערבים בירושלים. את ההידרדרות במצב הביטחוני בסילוואן ובמעלה הזיתים, את התפרעות האנרכיסטים והערבים בשכונת שמעון הצדיק. את ההפלייה הזועקת בבית יונתן. את ביטול סיבובי שערים השנה. ביטול העמידה מול שערי הר הבית, עליהם נאמר בתהילים: "אֹהֵב ה' שַׁעֲרֵי צִיּוֹן מִכֹּל מִשְׁכְּנוֹת יַעֲקֹב". הדברים הללו, שאליהם מצטרפת גם החולשה המדינית, והקפאת הבנייה בפועל בירושלים, ממחישים את החורבן שבו עדיין אנו נמצאים. אסור לנו ליפול לייאוש. עוד לפני תשעה באב הקרוב עדיין יש לנו מה לפעול ולתקן.

על כן, ביום שני ראש חודש מנחם אב, נעלה כולנו לירושלים להצהיר אמונים לירושלים והר הבית. נסובב יחדיו בסיבוב שערים, ונקיים מעמד 'הצהרת אמונים' למרגלות הר הבית מול הרחמים.

הצהרת אמונים זו מהווה את ירית הפתיחה בקרב הציבורי על ירושלים והר הבית, מעמד היסטורי זה, של רבבה מישראל הבאים להצהיר על הקשר שלהם לירושלים, ובליבה הר הבית – מקום בית המקדש – ימחיש יותר מכל שמקומות אלו שייכים לעם ישראל, עוד מאז שחרר אותם דוד המלך. איינו מוכנים לוותר עליהם, לא נוותר על הזכות להסתובב בהם באופן חופשי ובביטחון, להתפלל בהם, ולצפות ולייחל לתחייה השלימה של עם ישראל בבניין בית המקדש השלישי עוד לפני תשעה באב הקרוב, במהרה בימנו אמן.