מלכודת המו"מ עם הפלסטינים
מלכודת המו"מ עם הפלסטינים
ברשות הפלסטינית עדיין מעכלים את תוצאות הפגישה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא אובאמה. החשש העיקרי של בכירי הרשות הוא מהתמיכה האמריקנית החד משמעית בעמדת ישראל כי יש לעבור בקרוב למשא ומתן ישיר בין הצדדים. עד כה הם נהנו מ"שיחות הקרבה" עם המתווך מיטשל.



הם ציפו לתסריט הבא: הם יעבירו דרכו את דרישותיהם לנשיא האמריקני ואחר כך ילחץ הנשיא אובאמה על ראש הממשלה נתניהו להגיש להם ויתורים בהתאם. הם היו בטוחים שאובאמה יעשה להם את העבודה....



אבל הפוליטיקה הפנימית האמריקנית קלקלה להם את התוכניות והתסריטים שרקחו. ועכשיו המצב השתנה. הנשיא אובאמה שינה כיוון ותומך בעמדת ישראל כי הצדדים יעברו בקרוב למשא ומתן ישיר. הפלסטינים רואים בכך מלכודת מסוכנת.

מדוע?



להערכתם, ראש הממשלה נתניהו הסכים בפגישתו עם הנשיא אובאמה להמשך הקפאת הבנייה בהתנחלויות, "בצורה שקטה", לאחר חודש ספטמבר בתמורה למעבר לשיחות ישירות עם הפלסטינים. להבנתם,בשיחות הישירות מתכוון בנימין נתניהו לדון בפרטים השוליים של הסדר הקבע ושוב למשוך את הפלסטינים בדיוני סרק עד אין קץ.



לדבריהם הטענה כי ממשלת נתניהו באה לקראתם והקפיאה את הבנייה בהתנחלויות הינה שקרית. הבנייה בהתנחלויות נמשכת,גם הבנייה במזרח ירושלים לא פסקה אפילו לרגע וישראל השתלטה על 42 אחוזים משטח הגדה.



"הפלסטינים מנהלים עם ישראל משא ומתן ישיר כבר 18 שנה", אומר בכיר פלסטיני," וראו לאן הגענו.זו ההוכחה כי ממשלות ישראל אינן רוצות בשלום". הפלסטינים רואים במשא ומתן אמצעי בלבד להשיג את מטרותיהם המדיניות והם מאשימים את ישראל כי היא רואה בשיחות הישירות יעד כשלעצמו, משא ומתן לשם המשא ומתן, עוד דרך להרוויח זמן. החשש הפלסטיני הוא שממשל אובאמה יפעיל עליהם עכשיו לחץ להסכים לשיחות הישירות עם ישראל. לכן הם ממהרים להציב תנאים חדשים ישנים.



על תזמורת התנאים מנצחים מחמוד עבאס ויד יימינו למשא ומתן עם ישראל הד"ר סאיב עריקאת.

הנה רשימת התנאים:

חידוש המשא ומתן מהנקודה שבה הוא נפסק ב-2008, המשך הקפאת הבנייה בהתנחלויות כולל "הגידול הטבעי", הפסקת הבנייה במזרח ירושלים והתקדמות בנושאי הגבולות והביטחון בהסדר הקבע.



אין שום סיכוי שממשלת ישראל תסכים לכל התנאים האלה. אבל, הפלסטינים מבינים כי לא תהייה להם ברירה בסופו של דבר והם ייאלצו להסכים לדרישת הנשיא אובאמה לעבור לשיחות ישירות עם ישראל. הם לא יכולים להרשות לעצמם להשיב בשליל

לא ייתכן שהפלסטינים ייכנסו למלכודת של המשא ומתן הישיר עם ישראל מכיוון שבכך הם יאבדו את האפשרות להתערבות בינלאומית בשיחות והפעלת לחץ על ישראל.

ה לבקשת הנשיא אובאמה. לכן יו"ר הרשת מחמוד עבאס מתחיל כבר להניח את שלבי הסולם שיאפשר לו לרדת מעץ הסירוב.



בראיונות לאמצעי התקשורת במהלך ביקור הנוכחי באתיופיה, אומר מחמוד עבאס כי הפלסטינים העבירו את עמדתם לשליח מיטשל בנושאי הגבולות והביטחון וכי הם מחכים להתייחסויות ישראל לעמדתם. כלומר, תשובה ישראלית "מספקת" יכולה לאפשר את המעבר למשא ומתן ישיר ולשמור על כבודם כאילו לא נכנעו לדרישת ישראל או ארצות הברית.



שוב מתגלה מה שהיה ידוע מזמן,מחמוד עבאס הוא מומחה להצבת תנאים ונסיגה מהם בצורה אלגנטית שלא תציג אותו כמי שנכנע ללחצים או התקפל. פרשנים פלסטינים חוששים מאוד מתוצאות הפגישה בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא אובאמה. הם רואים בכניסה למשא ומתן ישיר עם ישראל ללא השגת התקדמות בסוגיות הביטחון והגבולות הישג ישראלי והיחלצות של מדינת ישראל מהבידוד הבינלאומי וקמפיין הדה לגיטימציה של ישראל ברחבי העולם שלתוכם הצליחה הרשות הפלסטינית להכניס את ממשלת נתניהו מאז עלייתה לשלטון.



למדיניות הרשות הפלסטינית היו הישגים גדולים בהנהגתו של מחמוד עבאס,טוענים הפרשנים הערבים. מחמוד עבאס הצליח להסיר מעל הפלסטינים את תווית הטרוריסטים או אלה הדוגלים באלימות ושכנע את כל הקהילה הבינלאומית כי רעיון הקמת המדינה הפלסטינית העצמאית יגביר את היציבות והביטחון לא רק במזרח התיכון אלא גם בעולם כולו.



לכן, לא ייתכן שהפלסטינים ייכנסו למלכודת של המשא ומתן הישיר עם ישראל מכיוון שבכך הם יאבדו את האפשרות להתערבות בינלאומית בשיחות והפעלת לחץ על ישראל. יש ברשות הפלסטינית בכירים הממליצים למחמוד עבאס לא לקבל את הצעדים לבניית אמון שעליהם סיכם נתניהו עם אובאמה כדבר שיש לשלם עליו בתמורה כלשהי ולנסות לדחות את הכניסה למשא ומתן הישיר עד לאחר הבחירות לקונגרס בחודש נובמבר כדי לאפשר לנשיא אובאמה לחדש את הלחץ על ממשלת נתניהו.



בכירי הרשות הפלסטינית רואים בהצלחתו של בנימין נתניהו לשכנע את הנשיא אובאמה לקבל את עמדת ישראל בדבר חידוש המשא ומתן הישיר בין הצדדים את ההישג החשוב ביותר שהשיגה ישראל בשנתיים האחרונות ושבא על חשבונם של הפלסטינים.

לדעתם,השיקולים הפוליטיים של הנשיא אובאמה והאינטרסים האסטרטגיים המשותפים של ישראל וארצות הברית גברו על האהדה של אובאמה לפלסטינים ועל הבטחותיו.



הוא אימץ לגמרי את עמדת ישראל כי המשא ומתן הישיר חייב להתחיל לפני סוף חודש ספטמבר שבו יפוג מועד הקפאת ההתנחלויות.

הפלסטינים שוב בפינה.



(נכתב לראשונה באתרו של יוני בן מנחםוקול ישראל)