האשמות שווא נגד שר התחבורה

הקמפיין של אור ירוק מסלף את המציאות. בשנה החולפת השקיע השר כץ יותר מ־9 מיליארד שקלים בשיפור תשתיות הדרכים בישראל.

אבנר עובדיה , כ"ב בטבת תשע"א

דעות לבן ריק
לבן ריק
צילום: ערוץ 7

שלטי החוצות של הקמפיין הדמגוגי של אור ירוק, שסיסמתו "הקיצוץ בתקציב הורג", מתיימרים להיות חוד החנית של המלחמה בתאונות הדרכים הקטלניות. בו בזמן הם מנסים לשכנע את הציבור בטיעון פופוליסטי כאילו שר התחבורה, ישראל כץ, אשם אישית בכך שאנשים נספים בתאונות דרכים. ובכן, מתברר שלא הגורם האנושי משפיע, לא תנאי הדרך, לא המקריות - רק השר. על בסיס הטיעון הזה ניתן לטעון כי מי שאשם בתאונות הדרכים הוא מנכ"ל עמותת אור ירוק, אשר למרות פעילותו - עדיין יש תאונות. הרי זה לא רציני.

אלא שהאמת, מה לעשות, יודעת לספר, לפי נתונים מבוססים, לא על גידול במספר הרוגי התאונות, אלא על מגמה מתמשכת וק
ישראל היא מדינה מתפתחת באופן חריג. אם בשנת 1995 נעו בכבישי הארץ 1,459,018 מכוניות, כיום המספר כמעט הוכפל. בשנת 2009 כבר היו בישראל 2,503,000 רכבים.
בועה של ירידה במספרי המוות בדרכים. זה אף זה: לא רק שכץ לא קיצץ, הוא הוסיף תקציבים לרשות בשנת 2010. גם בתקציב תשתיות הבטיחות לא בוצע כל קיצוץ, כפי שטוענת העמותה, אלא הוא אף הוגדל ב־100 מיליון שקלים, שהם כ־20 אחוזים יותר לעומת השנה החולפת.

נתוני האמת על התאונות הקטלניות מרוכזים במהלך השנים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ומנותחים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. נתון שיש לו משמעות ברורה, ושגם ממנו מתעלמים, הוא מספר כלי הרכב בכבישים. מבחינה זו, ישראל היא מדינה מתפתחת באופן חריג. אם בשנת 1995 נעו בכבישי הארץ 1,459,018 מכוניות, כיום המספר כמעט הוכפל. בשנת 2009 כבר היו בישראל 2,503,000 רכבים. הגידול באחוזים הצביע על צמיחה ריאלית של 71 אחוזים. ומה קרה לנתוני הדרכים הסלולות? בשנת 1995 הגיע אורכן של הדרכים הסלולות ל־14,751 ק"מ ובשנת 2009 ל־18,096 ק"מ, כלומר גידול של 28 אחוזים בלבד. המשמעות היא שהצפיפות בכבישים המריאה, וצפיפות מהסוג הזה מהווה גורם קריטי בתאונות.

כץ מכהן בתפקיד שר התחבורה במשך פחות משנתיים. בשנה החולפת השקיע המשרד בראשותו יותר מ־9 מיליארד שקלים בשיפור תשתיות הדרכים בישראל. סכום זה יגדל ל־12 מיליארד מדי שנה בשנה בשנים הקרובות, וזהו היקף תקציבי שלא היה דומה לו מאז קום המדינה. שר התחבורה גם העמיד לרשות משטרת התנועה 100 ניידות סיור חדשות מעבר לתקציב כדי להגביר את האכיפה. בנוסף, הוא הצליח למנוע קיצוץ בתקציבים המוזרמים לחינוך התחבורתי כדי לצמצם ככל האפשר את שיעור התאונות הנגרמות בגלל מה שנהוג לכנות "הגורם האנושי", ועוד. לכן הקמפיין של אור ירוק מסלף את המציאות.