אנו נמצאים בלב ימי ספירת העומר, בהם אנו מתאבלים על תוצאותיה המרות של שנאת אחים ושל חוסר כבוד שבין אדם לחברו. על מנת שמנהגי האבלות לא יישארו תלויים בחלל הריק, אני רוצה לשתף אתכם במחשבות מעשיות על תיקון שנאת חינם של ימינו, כאן, באתר האינטרנט של ערוץ 7.



כגולש קבוע באתר, אני נדהם כל פעם מחדש מסגנון התגובות של חלק (קטן ככל הנראה) מגולשי האתר. אין לי כל רצון להביא כאן ציטוטים מהדברים שנכתבים, אך כל גולש ממוצע יכול להבחין בסגנון הדברים ובתוכנם הבולט לעין. ישנם יהודים בתוך מחננו שאינם מסוגלים להכיל שום דעה אחרת, ואני לא מתכוון לדעות שמאל קיצוניות הקוראות להשמדת מדינת ישראל ותושביה היהודים, או אפילו דעות הקוראות לעקירת יישובים, אלא אף לאנשים בתוך מחנה הימין הלאומי שדעותיהם, מה לעשות, לא מתיישרות עם מהירי המקלדת.



כך לדוגמא – כל ידיעה בה יוזכר, ולו ברמז, הרבצ"ר הרב רפי פרץ, תזכה לתגובות מזעזעות על מידת יהדותו, על כך שהוא רב מטעם ועוד שטויות כהנה וכהנה. כך נוהגים גם אם מופיע בדל אמירה של הרב יובל שרלו או הרב שלמה אבינר. מנהיג ציבור שיעז להביע דעה נגד תג מחיר או כניסה לקבר יוסף ללא תאום, יזכה אף הוא לקללות כאלה ואחרות. גדולי תורה כדוגמת הרב ליכטנשטיין יזכו לתגובות מבזות, אך אם מישהו יתהה בתגובה מנומסת על משהו שאמר הרב דב ליאור או הרב זלמן מלמד, יקבל מיידית על הראש תגובה בסגנון – "חוצפן!!! מבזה תלמידי חכמים!!!

כך לדוגמא – כל ידיעה בה יוזכר, ולו ברמז, הרבצ"ר הרב רפי פרץ, תזכה לתגובות מזעזעות על מידת יהדותו, על כך שהוא רב מטעם ועוד שטויות כהנה וכהנה

" (כמה שיותר סימני קריאה הרי זה משובח). כמובן שהמגיב הדואג לכבודם של תלמידי חכמים יכול להיות אותו אחד המשמיץ תלמידי חכמים מבית מדרש אחר.



ברור לי כי מדובר במספר חד ספרתי של אנשים שבהיותם חסרי אמצעי שכנוע אינטליגנטיים, בוחרים בדרך הנאצה והקללה על מנת לשחרר מעצמם לחץ אל תוך המקלדת, במקום לחשוב, לחוות דעה מנומקת והגיונית ואולי לפעמים (רק לפעמים) גם להקשיב לדעה שונה. מותר לדון בצורה מכובדת בכל נושא העולה באתר ואין צורך להגיב בצורה מביישת שודאי לא עולה בקנה אחד עם הלכות שמירת הלשון ודרך ארץ שקדמה לתורה, כראוי לשומרי תורה ומצוות.

מה הפתרון? זה עשוי להיות קצת מהפכני: אני מציע שערוץ 7 יהיה הראשון לבטל את מוסד התגובות הנשלפות, עליו בנוי הרייטינג של אתרי החדשות השונים. רגע רגע, אל תדאגו, לא תהיה כאן סתימת פיות אלא יישום טוב יותר של האפשרות להביע דעה. ככה זה יהיה: קראת מאמר? יש לך מה לומר? שב בנחת עם כוס קפה ותכתוב מאמר תגובה קצר (מוגבל ל- 100 מילה). לאחר שסיימת לכתוב תעבור על הדברים, תגיה, תפסק ותבדוק טוב טוב שהדברים שכתבת הם אכן טיעונים מנומקים ולא פרץ השמצות וכעסים. לאחר מכן תשלח את הדברים למערכת, שם יקראו ויחליטו האם הדברים ראויים מבחינה מקצועית ותוכנית. אם כן, יפורסמו הדברים תחת שמך המלא ומקום מגוריך, כמובן, ולא מאחורי שם בדוי.



ההערכה שלי היא שמהלך כזה יכול להצליח ובכך לשפר את הדיון הציבורי ולעורר אהבת חינם, כפי שכתוב בפרקי אבות אותם אנו קוראים בשבועות אלו: "כל מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים".



אשמח לקרוא את תגובותיכם (בשם מלא ובנימוס, כמובן) למייל שלי [email protected]