לסייע למורדים בסוריה
לסייע למורדים בסוריה

שפע מאמרים פורסמו אודות ההתקוממות העממית בסוריה נגד שלטון המיעוט של אסד, אך מעט התחדש בהם. חלק מהכותבים התמקדו בהשפעות המרד בסוריה על העולם הערבי וחלקם התיחסו להשלכות האפשריות על התהליך המדיני עם ישראל. מה שחסר באופן בולט הוא התיחסות לתפקידה של מדינת ישראל במציאות המתפתחת.



סוריה היא מדינת אויב ונכון להתיחס אליה כך, אך הצופה האוביקטיבי אינו יכול להתעלם מהעדויות והסרטונים היוצאים מהרחוב בסוריה ומגיעים לאתרים כגון יוטיוב וכדומה. מול עינינו מתרחש טבח אזרחים על ידי שלטון טוטליטרי אכזר. מבט לאחור, אל אירועי ההתקוממות נגד חאפז אל אסד באל חמה (טבח חמאת) בשנות השמונים, מלמד מה צפוי לאזרחי סוריה, המערערים על שלטון המיעוט של אסד הבן.



כשכנים הגאים בערכינו היהודיים וכבעלי דחף לאומי לסייע לנזקקים בכל קצוות העולם, יש לישראל מה להציע בתחום הסיוע ההומניטרי, והיא אף יכולה להרוויח מההתקוממות בסוריה, ולנצל לטובתה את חוסר היציבות בעולם הערבי. ישראל צריכה לבסס את מדיניותה מתוך תפיסה, שאנו המדינה החזקה באזור, ולא רק מבחינה צבאית.

שכנינו יכולים ללמוד מאיתנו רבות גם בתחומי הכלכלה והמערכת השלטונית, על ישראל ליזום ולהוביל את השינוים באזור, באופן עצמאי ומבלי לחכות להסכמה חיצונית. לישראל יש עוצמה צבאית ומערך סיוע הומניטרי שיכולים לשמש כאמצעי להשפיע על תוצאות המהלכים המתרחשים בחצר האחורית של המדינה.



בשנים האחרונות הפגינה מדינת ישראל את עוצמתה והגדילה באופן משמעותי את מתן סיוע הומניטרי ברחבי העולם, ע"י משלוח צוותי הצלה וחילוץ לכל סוגי האסונות, מרעידת האדמה ההרסנית בטורקיה, דרך קריסת המערכות בהאיטי, חילוץ הכורים בצ'ילה, וכלה בסיוע לנפגעי הצונאמי והדליפה הרדיואקטיבית ביפן. באופן יחסי נראה שלמדינת ישראל יש את מערך ההצלה והחילוץ הבינלאומי הכי גדול ויעיל.



בהתאם למסורת זו, של הגשת סיוע לנזקקים ברחבי העולם, ישראל צריכה היום להגיש סיוע לאזרחי סוריה, המדוכאים על ידי צבאו של אסד הבן. יתכן והקמת בית חולים שדה בדארה תהיה בלתי אפשרית בשלב זה, אך ניתן להצניח מזון, תרופות וציוד לא אמל"חי לטובת התושבים הסובלים שם. אין כעת כל ערבון שתוצאת ההפגנות המיוחלת- מהפכה בסוריה - תוביל להקמת הנהגה שוחרת שלום עם ישראל. עם זאת, על ישראל ליטול יוזמה וליצור ערוץ בריא עם העם הסורי.



זה לא חלום נאיבי. הכל יודעים ששונאי ישראל לא יעמדו בתור ארוך, בהמתנה לחתום על חוזה שלום עם ישראל, רק הודות לקבלת סיוע הומנטרי מאיתנו. אפקטיביות הסיוע תבוא לידי ביטוי רק בשילוב עוצמה צבאית של צה"ל. למזלנו צה"ל יודע גם את זה לעשות.

סוריה מהווה מרכיב חשוב באסטרטגיית כוחות האזור. מיקומה הגאוגרפי, וגבולותיה הנושקים

במשך שנים ההנהגה הבכירה של החאמס והג'יהאד האיסלמי קבלו מקלט בטוח בסוריה. יש לפעול במהרה, לפני שראשי המרצחים יבינו שהמקלט כבר אינו בטוח עבורם, וימלטו למדינות אחרות, רחוקות ומסובכות יותר לפעולה בהן.

לישראל, ירדן, לבנון, עירק וטורקיה, מאפשרים מעבר כוחות וציוד בין מדינות אלו. ברית סוריה–איראן–חיזבאללה, לדוגמה, איפשרה מעבר אמל"ח מתקדם וטילים בליסטיים מאיראן לחיזבאללה בלבנון.



ע"פי הדיווחים, איראן מודאגת מחוסר היציבות בסוריה ועתיד שלטון המיעוט שם. כעת שמורים בסוריה אמצעי לחימה איראניים בשוווי מליארדי דולרים. במקרה של חילופי שלטון בסוריה, הרוב הסוני יתפוס את השלטון, וספק מה יהיה מעמד נכסים אלו. בנתונים אלו, סיוע הומניטרי של ישראל לרוב המדוכא בסוריה יכול להביא לשיפור בטחוני עבור ישראל, בכך שנבהיר לכל שלטון חדש שיצמח שם, שמטרתנו היא למנוע מצוקה הומניטרית ולשמור על שקט בגבול צפוני זה במשך 40 שנה נוספות.



קובעי מדיניות בישראל צריכים להיות ערים לכך, שמעמד ארה"ב כשוטר הבינלאומי האיזורי הולך ודועך. ארה"ב אומנם מהווה מעצמת על, אך מצבה הכלכלי הרעוע, ופריסת צבאה מעבר ליכולתה (על אף הצלחתה בחיסול בין לאדן), דורשים מישראל ליטול אחריות על הובלת האזור, מתוך מעמד של יציבות, עוצמה ועצמאות. חלפו הימים בהם על ישראל לחכות ל"אישור" אמריקה בעניינים המתרחשים בחצר האחורית של המדינה.



בתוך כך, על ישראל לנצל את חוסר היציבות במדינות האזור על מנת ליטול יוזמה ולעשות "טיפול שורש" להנהגת הטרור, שקבלה חסות והגנה במדינות כמו סוריה ולוב. יש לבצע חיסולים ממוקדים (כמורשת אמריקה בפקיסטן) כדרך פעולה לגיטמית ומבורכת לחיסול איום אמיתי על אזרחי המדינה.

במשך שנים ההנהגה הבכירה של החאמס והג'יהאד האיסלמי קבלו מקלט בטוח בסוריה. יש לפעול במהרה, לפני שראשי המרצחים יבינו שהמקלט כבר אינו בטוח עבורם, וימלטו למדינות אחרות, רחוקות ומסובכות יותר לפעולה בהן.



ע"י שילוב של סיוע הומניטרי למדוכאים ויד קשה נגד אויבים מושבעים, תשדר ישראל עוצמה צבאית ומוסרית, היא יודעת לגמול חסד לאזרחים מסכנים כשם שהיא יודעת לעשות דין באנשי טרור אויבי ישראל, בזה ישראל תייצב את מעמדה הנכון כמעצמת האזור.