בנצי, תמשיך ב'תנופה'
בנצי, תמשיך ב'תנופה'

העיתונות דיווחה השבוע כי אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, עומד לפרוש מתפקידו ובכוונת נתניהו למנות את יו"ר מנהלת תנופה, בנצי ליברמן לתפקיד.

פרישתו של גבאי תמוהה בייחוד על רקע העובדה, שבדרך כלל מנכ"ל משרד ראש הממשלה נוהג לעזוב את תפקידו רק כ"שהספינה טובעת'. כיום בנימין נתניהו נמצא בשיא כוחו האלקטוראלי.  בכל סקר הוא מוביל על פני מועמדים אחרים לתפקיד ראש הממשלה, הקואליציה נראת יציבה יותר מתמיד ואין מישהו שמצליח לזהות ענני בחירות באיזור, וזאת לראשונה מזה עשרים שנה.

אייל גבאי הוא מנכ"ל מוערך, רב תושייה, שהצליח לעמוד בכל משימותיו. הוא עומד בראשן של יותר מעשרים ועדות הנוגעות בנושאים מגוונים כגון הועדה לבדיקת הרכוזיות והתחרותיות במשק וכן הועדה לבחינת תשלומי הבטחת הכנסה לאברכים, הועדה לישום המלצות ועדת החקירה בעניין מפוניי גוש קטיף, הועדה ליישום מסקנות, ועדת החקירה לניהול משק המים ועוד.

בנוסף לזה פעל גבאי בתחומים נוספים הוא היה מקשר בין משרד ראש הממשלה למשרדים הכפופים לו. יש הרואים בו כאחד המנכ"לים המוצלחים שהיו במשרד ראש הממשלה מעודו ואחרים מכנים אותו "מנכ"ל המנכ"לים".

על רקע זה תמוה ורב הנסתר על הגלוי, מדוע אייל גבאי, מבקש לחפש תפקיד אחר, ככול הנראה בשוק החופשי. היה עליו לקצור את הצלחתו בתפקיד ולנצל את הפופולאריות של ראש הממשלה לשם הגברת השפעתו בכל תחומי החיים הכלכלים והמדיניים במדינת ישראל.מכאן יש מקום לשער שאייל גבאי רואה דברים באופק שבגללם הוא מוותר על כסאו.

השאלה הנותרת היא מה הוא יודע שאנו האזרחים הפשוטים אינם יודעים ?!

יש לשאול בחיל ורעדה, האם מעוניין ראש הממשלה להכשיר את השטח לקראת אפשרות של פינוי ישובים או של העברת שטחים לידי הערבים בתמורה להפגת "הצונאמי המדיני" של ספטמבר?

האם הוא יודע על מלחמה קרובה? על משבר כלכלי? פרשיית שחיתות אלומה....או חלילה על עוד "התנתקות" או נסיגה משטחים ביהודה ושומרון לטובת הפלסטינאים?! האם אפשרי שבגללה הוא מחליט שאין הוא מוכן להתמודד עם ההשלכות הנוראיות של פעולות אלו ועל כן הוא משאיר את ה"בוס" לבד ?!

לאור הנתונים הנ"ל יש לבחון את מינוי של בנצי ליברמן למנכ"ל משרד ראש הממשלה. בנצי הוא בן לציונות הדתית לאומית שכיהן כראש מועצה האזורית שומרון במשך עשור, כיו"ר מועצת יש"ע במשך חמש שנים ובתפקידו האחרון כיו"ר מנהלת סל"ע, ששונתה למנהלת "תנופה"  - המינהלת המטפלת בבעיות מפוני גוש קטיף, להזכירכם.

יש לשאול בחיל ורעדה, האם מעוניין ראש הממשלה להכשיר את השטח לקראת אפשרות של פינוי ישובים או של העברת שטחים לידי הערבים בתמורה להפגת "הצונאמי המדיני" של ספטמבר?

חוששני שיש מי שרוצה לבצע תרגיל דומה למה שנעשה בעבר לא פעם. כוונתי למינוי של יאיר נווה בן הציונות הדתית, ערב העברת ההחלטה על התנתקות מגוש קטיף וצפון השומרון, לאלוף פיקוד מרכז. בעקבות המינוי הנ"ל עמד יאיר נווה בראש המפנים את ישובי צפון השומרון .

מינוי זה מזכיר גם את מינויו של יונתן בשיא, מנכ"ל מינהלת סלע. המטרה הייתה שאיש ההתיישבות הדתית התעסק מחד בהריסת ההתיישבות ומאידך יקל מראש הממשלה את הלחץ הציבורי מפני פגיעותיו במתיישבים ביש"ע.

האם גם מינוי בנצי ליברמן, איש -ימין השייך להתיישבות ביהודה ושומרון, נועד לרכך את התנגדות המתיישבים ביו"ש לפינוי ישובים בעתיד הנראה לעין? האם מינוי זה בא להלבין בעיני דעת הקהל, אולי בעיקר הדתית והתיישבותית, מהלכים מדיניים קשים שמשמעותם הרות אסון למדינת ישראל?

על כן אני קורא לבנצי ליברמן לסרב לקבל את התפקיד. אני ממליץ לו להישאר בתפקידו החשוב הנוכחי שתורם רבות לתקון נזקי העבר. קבלת התפקיד בעיתוי הקיים יכולה להביאו למצב בלתי-אפשרי בדומה למה שהוא עמד בו בעבר, וכבר למדונו רבותינו ש"אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהם".