ניסוי כלים

בודקים את הדופק שלנו, כמה באמת אכפת לנו מהתורה? איפה הציבור שלנו – חובשי הכיפה הסרוגה, עומד.

עו"ד יהודה אריה שמעון , ה' בתמוז תשע"א

יהודה אריה שמעון
יהודה אריה שמעון
ערוץ 7

"נו, אז מה אתה אומר על המעצר של הרב ליאור והרב יעקב יוסף"? לא שאני מבין גדול בעניין, אבל משום מה, השאלה הזאת הופנתה לעברי במס' אירועים בימים האחרונים. אנשים שלא כ"כ מעודכנים, מנסים להבין מה בכלל קרה פה? חבר'ה שהלכו למחות ברמה כזו או אחרת, רוצים לפרגן לעצמם על המחאות (או שאתה תפרגן להם) וחלק שמכירים אותך עוד מימי העבודה בבית המשפט, מנסים להבין אם היה להם סיכוי לכבוש את בית המשפט העליון, או לא (תרשו לי לא להתייחס לשאלה הזאת...).

דעתי על כל הפרשה (שיכולה לפרנס אולפן הוליוודי שלם, לסרט באורך מלא) קצת שונה מדעות אחרות שמדברות על ביזוי ת"ח, רדיפת ההתיישבות, הדתיים ועוד. מתעמקים יותר מדי בשטחי – איך הרב הרגיש כשנחטף במנהרות? מה עבר על הנהג באותו הזמן? איך ידעו איפה הוא? בילוש, לוויינים, איכון סלולרי , מרדפים ועוד! זה ממש לא כך, לא ניסו לבדוק את היכולת של יחידות המשטרה "לחטוף רבנים".

לענ"ד, כל הסיפור הוא הרבה יותר פשוט ועם זאת, מדאיג ביותר! הסיפור הוא – "ניסוי כלים", השאלה שמעניינת, או שאמורה לעניין, כל אדם או גוף שמבצע פעולה מסוימת, צריכה להיות – "רווח מול הפסד", כך גם בפרקי אבות, במשנה הדנה במידת הכעס – איך יצאת בסוף? האם שכרך בהפסדך או הפסדך בשכרך וכדו'. בודקים את הדופק שלנו, כמה באמת אכפת לנו מהתורה? איפה הציבור שלנו – חובשי הכיפה הסרוגה, עומד. האם "המדינה" עדיין מעל התורה מבחינתו, כמו שהיה בגוש קטיף, או שהציבור הפנים את גוש קטיף וכבר הפך את היוצרות – "התורה" מעל "המדינה". או יותר נכון יהיה להגיד – כמה רחוק נלך הפעם? אם קודם חיבקו את החיילים בשירת "תפילה לעני" וחילקו טישו "עלילי", האם הפעם השירים יהיו "זוכרני נא" ויחלקו נייר שיוף!

הם בודקים בנוסף איך יגיבו נבחרי הציבור "שלנו", חובשי הכיפה ושאר ה"ימניים", האם הם ישביתו את הכנסת ומשרדי הממשלה לחלוטין, מה שנקרא בעגה המקצועית – "יעשו בלאגן", או שיפעלו כפי שקרה בסופו של יום – קצת הודעות לתקשורת, קצת "נו,נו,נו" לקציני משטרה אלו או אחרים וקצת נפשות לעצמם, או שיישברו את הכלים ויאלצו את מי שיכול לפעול, לפעול סוף סוף! קחו למשל את השר נאמן, חובש כיפה (בגודל לא מאיים) על קרחת (ממנה עלולה הכיפה להחליק מדי פעם) והוא שר ימני! בעצם, הוא זה שאחראי לקו החקירתי בעבירות של חופש הביטוי וגזענות, תחת פיקודו סוגרים תיקים של גזענות, הסתות ואלימות משמאל, בה בעת שפותחים תיקים מימין! תחת פיקודו משתוללת מחלקה של היועמ"ש שמנהלת מדיניות של "איפה ואיפה" לטובת השמאל הקיצוני ונגד הימין באשר הוא. במקום לזמן את מר ניצן לשימוע, לתת לו ארגז לאסוף את חפציו מהמשרד ולהורות למאבטחים ללוות אותו ליציאה (שלא יגרום נזקים נוספים), הוא מגן עליו ומעודד אותו להמשיך, או שהוא בעצם אפילו מפחד ממנו, אולי? ימני, כבר אמרנו!?

לשם השוואה, תרשו לי לקחת אתכם לשנת 2000, הרב עובדיה תוקף בשיעורו השבועי את יוסי שריד, בעקבות כך, כל השמאל על הרגליים ומופעל לחץ כבד על היועמ"ש דאז – רובינשטיין (גם הוא עם כיפה דומה לשל נאמן), לפתוח בחקירה! באופן אימפולסיבי, נפתחת חקירה בגין 4 סעיפי אישום! העלבת עובד ציבור, לשון הרע, עידוד אלימות ואיומים. באותו יום יצאו ההודעות הבאות - המקובל הירושלמי, הרב דוד בצרי, חרג ממנהגו שלא להתערב בנושאים פוליטים, ואמר: "מי שמתעסק עם גדול בתורה כמו הרב עובדיה יוסף, סופו שייפגע מהשמיים". מקורביו אמרו, כי הרב החליט לומר את דבריו רק בגלל שהוא מתייחס לרב יוסף כדמות תורנית רבנית ולא מההיבט הפוליטי של הפרשה. פעיל ש"ס, דוד סודרי, מבאי ביתו של הרב יוסף וקרוב משפחתו, אמר, כי אם חוקרי המשטרה רק יעלו על דעתם להגיע לביתו של הרב, הם יצטרכו "להרוג אותנו קודם ולאחר מכן להיכנס לבית. זה עובר כל גבול, כמה אנו יכולים לסבול את הטראומות הללו".

גם פעילי העדה החרדית הודיעו כי יצטרפו "למתנגדים בגופם", אם אכן חוקרי המשטרה יבואו לגבות עדות מהרב עובדיה יוסף. פעיל העדה החרדית, יהודה משי זהב (ממדליקי המשואה)אמר כי אלפים מאנשי העדה החרדית יבואו להגן בנפש על הרב עובדיה יוסף אם יעזו לחקור אותו. "העדה החרדית רואה בזה פגיעה חמורה בכבוד הפרט", אמר.

כמובן ששרי ש"ס כולם נרתמו נגד החקירה ובהמשך, לאחר מס' שעות כבר הודיע השר לבטחון פנים (הממונה על המשטרה), כי להערכתו החקירה תסתיים בתוך 10 ימים. אפילו פרקליטת המדינה הודיע כי "להערכתה", לא יצטרכו לחקור את הרב.... ברור לכם איך הסיפור הסתיים, הוא הסתיים!

עם הרב ליאור, החלו במישוש הדופק של הציבור הדת"ל ונבחריו - הודיעו שהרב ליאור דרוש לחקירה, נכשלנו כבר אז! אם הציבור לא היה רוצה שיחקרו את הרב, הוא היה צריך לצאת לרחובות אז, להבהיר שעצם החשיבה על רעיון כזה – לחקור את הרב, הוא טפשי ומסוכן! אבל זה עבר בשקט. אח"כ הם עצרו את הרב ליאור וחוץ מכמה נהגים נרגזים ועומס קליל (של שעות ספורות במצטבר) על מערכת המשפט ורשויות האכיפה, לא קרה כלום! אז התקשרו ללשכה של הרב עובדיה ווידאו שמעצר של בנו, לא יעבור בחורבן של המדינה. אני לא אגזים אם קיבלו את הגיבוי של לשכתו (ובכוונה אני מדגיש – לשכתו!) לעיכוב ואף לא אגזים, אם הקריאה שיצאה מלשכתו – "מה הטיפש צריך לא ללכת לחקירה? שיילך! למה הוא מתגרה במשטרה? הוכתבה ללשכה מראש על ידי רשויות האכיפה... בקשר לנוסח המדויק, הם הגיעו לפשרה שהשוטרים ייקראו "רשעים" כפיצוי על ה – "טיפש".... עם הרב יעקב יוסף, כבר נכשלנו בענק, הראינו להם שהמשוואה – ש"ס + סרוגים + שחורים, אינה עומדת במבחן המציאות, אין חיה כזאת! מפורדים!

בקיצור, התוצאה של הניסוי - אפשר להמשיך להתעלל בנו בשקט ושום דבר רציני לא ייקרה! אפשר לגרש אותו ועדיין נעמיד את "המדינה" מעל לתורה, (או לפלספנים שבינינו – נעמיד בתוך התורה את המדינה כערך חשוב יותר מערך התורה בתורה – קאפיש?) אז אם אנחנו רוצים שינוי (ואולי לא רוצים) צריך לגרום לשינוי, צריך להילחם עליו, צריך להראות שבמשוואה- "רווח והפסד"– "יצא שכרו בהפסדו"!

בשולי הדברים, אני אקרא לכל הרבנים חובשי כיפות לסוגיהן– תפסיקו עם חוסר האחידות! אם אתם רוצים "לבלבל את האויב", הצלחתם יפה. תא"ל ניצן אלון למשל – אחד מחבק אותו ואחד יורד עליו, אחד קורא לפטר ואחד לחלק לו צל"ש, גם אני כבר לא יודע מה לחשוב עליו, הוא טוב להתיישבות או לא? תשתדלו בכלל ותסלחו לי על הבוטות( כאן רציתי לכתוב – "לסתום את הפה שלכם! אבל החלטתי שלא, כי זה לא יאה לדבר ככה לרבנים) אתם רבנים, דת, תורה? תתעסקו בזה! אתם רוצים לייעץ בנושא פוליטי מה לבחור? בבקשה, בבית, בשקט, באופן פרטני ולא גורף, תדברו בבית המדרש, תמשיכו לכתוב ספרים עם פירושים על התורה, ש"ס, הלכה ומה שתרצו, אני מבטיח שנקרא אותם בשקיקה, אבל אל תתערבו בפומבי בנושאים בעיתיים ואם יש לכם ספק לגבי הנושא – אז אין ספק, הוא בעייתי! בכלל, כשאני כותב שורות אלו (ולכל הטוקבקיסטים – לי מותר, אני לא רב! וכן, אני יודע, גם אני צריך לסתום את הפה מידי פעם, תודו שהרסתי לכם...). הגמרא (מסכת שבת ל"ג) מביאה סיפור על 3 תנאים, שדנו מחוץ לבית המדרש בנושאים פוליטיים, אפילו ר' יוסי ששתק, נענש! אז אם אתם לא רוצים למצוא את עצמכם במערה 13 שנים (או עד שפרס ימות וזה לא יקרה בעשרים שנה הקרובות...) תמשיכו לעסוק בתורה.