יש פתרון: ערים חדשות בשומרון
יש פתרון: ערים חדשות בשומרון

מחירי הדיור המרקיעים שחקים הם בראש ובראשונה תוצאה של חוסר בפתרונות דיור זמינים. ישנם פתרונות רבים ומסובכים אך ישנו פתרון אחד שבמידה שראש המממשלה יאמץ אותו יהיה בכוחו להקל בצורה משמעותית את הבעיה בזמן מהיר יחסית.

בישובי השומרון כבר הופנם שיש לעבור לבניה רוויה יותר ואין להמשיך את הבניה של יחידת דיור בודדת על שטח גדול יחסית.

בשומרון ערך התשלום על הקרקע הוא נמוך מאוד יחסית לשפלה .ברוב המקומות הממשלה יכולה גם לפטור את הקרקע מתשלום למינהל. בניה רוויה חוסכת כספים עבור התשתיות ומוזילה את מחיר הדירה למשתכן. שיטת הבניה הרוויה מעלה את מספר המשפחות בישוב בקצב מהיר ומאפשרת קליטה גדולה של משפחות מהשפלה לגב ההר.

לו הייתה ממשלת ישראל משכילה לעשות היא הייתה מאשרת תוכניות לבניה לאורך כביש חמש מצומת קסם ועד צומת תפוח(מרחב של עשרים דקות נסיעה). במהלך כזה אפשר יהיה לבנות ארבע ערים קטנות חדשות בנוסף לעיר אריאל.

עיר אחת תקום באיזור אורנית –אלקנה-שערי תקווה-עץ אפרים – בה יחיו כבר בשלב הראשון כעשרים וחמש אלף תושבים

לכל אורך ההיסטוריה הציונית החדשה כך קרו הדברים .בתחילה קמו ישובים קהילתיים קטנים ולאחר מכן עם התגברות העליה והדרישה לדיור נוסף החלה בניה רוויה והישובים הפכו באחת לערים

כאשר הפוטניצאל גדול בהרבה.

עיר שניה באיזור פדואל –עלי זהב-ברוכין-בית אריה ,בתוך זמן קצר יגורו שם כעשרים חמישה אלף תושבים.

וכן באיזור יקיר-נופים-רבבה-ברקן-שבהם אדמות מדינה רבות ואפשר להקים עיר של שלושים אלף תושב בשלב הראשון .

עיר רביעית תוכל לקום באיזור הישוב תפוח. .בשלב המיידי אפשר לאשר תוכנית בניה עבור עשרת אלפים תושבים .במסגרת התהליך הזה תפוח תתחבר פיזית לאריאל. אריאל עצמה מחכה לאישור שר הבטחון לבניה של שלושת אלפים דירות ובכך תגיע אריאל לשלושים אלף תושב .

ערים אלו ייהנו מכביש גישה מרכזי ורחב. הממשלה תחל בבצוע קו רכבות מהיר מתל אביב וראש העין עד תפוח. התושבים יהנו מתעסוקה מגוונת בראש ובראשונה באיזורי התעשיה הקרובים אליהם דהיינו אזור תעשיה ברקן ואריאל וכן איזור תעשיה אפק שבראש העין. במקביל יפותחו איזורי התעשיה המתוכננים בעלי זהב ו"בראון" שבקדומים. כל מרכזי התעסוקה הללו יהיו במרחק נסיעה של עשר עד עשרים דקות מהערים המדוברות .תושבים שלא יקבלו מענה במקומות הנ"ל ירחקו בנסיעתם עד חצי שעה לתל אביב ובנותיה.

מאה ועשרים אלף תושבים לאורך כביש חמש היושבים בחמש ערים חדשות תביא להגברת הבטחון של תושבי השפלה ,ותגביר את השליטה הישראלית באיזור השומרון. בעיקר תקבע את עובדת הרוב היהודי המוצק במרכז השמרון. וכל זה הוא הבונוס שהרי המטרה היא הורדת מחירי הדיור בשפלה.

יש לציין שערים עתידיות אלו נמצאות בלב ההסכמה הלאומית, מהליכוד ועד קדימה .כולם מסכימים שבכל הסכם מדיני איזורים אלו ישארו בשליטה ישראלית.

לכל אורך ההיסטוריה הציונית החדשה כך קרו הדברים .בתחילה קמו ישובים קהילתיים קטנים ולאחר מכן עם התגברות העליה והדרישה לדיור נוסף החלה בניה רוויה והישובים הפכו באחת לערים .

כך קרה בראש העין שהחלה כישוב קהילתי ולאחר מכן עיר קטנה והיום היא עיר ואם בישראל. בני ברק קמה בשנות העשרים של המאה הקודמת כעירה ותוך פחות מארבעים שנה הפכה לעיר וכך קרה בפתח תקוה "אם המושבות" וברוב ערי הארץ .

מכאן יש לקרוא לממשלת ישראל לקבל החלטה אמיצה שתהפוך את פניה של השומרון וכל ארץ ישראל .