אפתח באיחולי הצלחה בדרככם החדשה, ושהתקופה הנפלאה אליה אתם נכנסים תשאיר אתכם עם המון סיפוק ושמחה.



עונת הקיץ, ועמה האקלים הלוהט, זימנה לכולנו מערכה לא פשוטה. פתאום עולמנו הרוחני נאלץ לעמוד במבחן מול כל הפיתויים והגירויים שמסביב. לכולם זה היה קשה, מי יותר ומי פחות.



עכשיו זה הזמן להתכונן לקרב האמתי שממתין לכם, הנכנסים לעולם הישיבות, במשך שהותכם בתוך ה"חממה" של הישיבה או המכינה.



כשבעל "מסילת ישרים" ציין שלא מספיקה רכישת המידות לבדה אלא נצרכת ביקורת תמידית על המידות - להבחין איזו מהן יישרה ואיזו יש לתקנה, אני מתמלא עונג גדול על שבחרתם להיות לוחמים למען עבודת הבורא. אכן זו מלחמה של ממש שמגלמת גבורה עילאית.



אך לפני שאתם נכנסים עם כל הכוח למערכה ושוקעים בים התורה, חשוב שתזכרו שאחרי הכול תורה אמתית היא זו שמתבטאת במעשים, בהתנהגות ובמידות של כל אחד מאתנו.



הרב קוק זצ"ל נותן לנו עצה כיצד למנוע תרחיש שהצד התיאורטי והשכלי מקבל חשיבות יתרה על פני הצד המעשי - היישומי. איזון, לדברי הרב, היא מילת המפתח כאן. כלומר, השגה והרחבת הידע ללא בקרה גורמים לפיזור ובלבול נפשי ושכלי כך שלא ניתן לע

אך לפני שאתם נכנסים עם כל הכוח למערכה ושוקעים בים התורה, חשוב שתזכרו שאחרי הכול תורה אמתית היא זו שמתבטאת במעשים, בהתנהגות ובמידות של כל אחד מאתנו.

בוד את השם כראוי.  לכן מה שנזקק הוא גדר לכל התורה שהאדם ינק על ידי כך שיתמיד לאמוד את יכולותיו על פי סרגל מסוגלות ולא על פי שלל הידיעות שרכש. לאט לאט, צעד אחר צעד, ישיג את המידות הטובות בהתאם לכוחותיו וירגיל עצמו בהם, וכך בהדרגה יתקדם במקביל גם בלימוד תורה.



לצערנו לא כולם בוחרים להיות לוחמים, או כאלה שמסירים באמצע המערכה את מדיהם ונשקיהם. אלו שבמקום לעמול על ישרות המידות בוחרים במודע לצייד את שכלם בידע רב כשהמטרה שעומדת לנגד עיניהם היא לא היישום והביצוע אלא הידע בלבד. למעשה הם שרויים בבלבול עמוק ובריפיון גדול.



קל להתרשם מהר מכאלה שהישגיהם בידיעות התורה הם כבירים. אולם אם אין לכמות המידע שצברו סימנים מעשיים בשטח, שמסך שחור מפריד בין הלימוד העיוני לתרגום המעשי, או אז אנחנו צריכים לבכות ולהצטער עליהם. פשוט כך.



היזהרו מללכת בדרך הקלה והמהירה ולהימנע מלהיות לוחמים אמתיים. היזהרו מלטפס במקפצה מסוכנת הישר לתוך ים התורה מבלי שהשקעתם מאמץ בתרגול במים הסוערים. לוחמים חזקים הם אלו שהמידות שבהם לא יאפשרו לאף רוח להזיז אותם מאמונתם. בייחוד הדברים אמורים בתקופה שלפני הגיוס לצבא שאז הרוחות חזקות ומסוכנות.



ייתכן שתאזינו לשיחת מוסר ותתלהבו, אך מההתלהבות לא בונים מדרגות באישיות. החכמה היא הניצחון בהתמודדויות של הרגעים הקטנים והשגרתיים, שאליהן התלוו מאמצים קטנים אך משמעותיים ואין ספק שזה קשה פי כמה בדור שלנו. מידות לא רוכשים ברגע אחד, אלא רק בשלבים, וזה תלוי עד כמה תשקיעו  ותרגילו את עצמכם. עם הרבה רצון, ובלי להיכנע לייאוש, יחולו בכם שינויים אדירים.



שלא יובן מהדברים שאין ערך ללימוד. כמובן שיש. המשפט "קל יותר לגמור ש"ס מלתקן מידה אחת" לא בא חלילה לתת גושפנקא לחפף בלימוד הגמרא. אבל ייתכן בחור שהוא מבריק בבית מדרש, ומפצח סוגיות בגמרא באופן מרשים ביותר, אבל מדבר גסויות בפנימייה והוא חסר מידות. תזכרו שהמבחן האמתי הוא לדעת לקחת את כל מה שלמדתם בבית המדרש ולהנהיג את עצמכם על פיהם. מדובר אפוא במאבק עיקש בעבורנו, בין צעיר ובין מבוגר, עם זקן ארוך ובלי.



לפעמים דווקא באותו בחור שלא נחשב עילוי ניתן לשים לב כיצד מידותיו המתוקנות מעידות על אישיותו, והוא אף שואף תמיד לתקן את מידותיו ועליו כבר נאמר ש"מעבירים לו על כל פשעיו". וכבר אמר האדמו"ר מפיאסצנה שהתקופה שאתם נמצאים בתוכה, שבה אתם מעצבים את אישיותכם כפי שהיא תיראה במרוצת חייכם, היא הזמן הטוב ביותר להשגת המידות הטהורות.



שתזכו, המתגייסים החדשים לשורות הישיבה, להיות חיילים אמיצים ונאמנים, וכשתסיימו את פרק הלימוד הראשון בישיבה תוכלו לגשת לחיים עם מטען רוחני עצום וגם עם מידות טובות, וכך לא רק תשפיעו על חייכם אלא גם על חיי אחרים. 



נו, תהיו מוכנים להצטרף לקרב ולהיות לוחמים אמתיים?