שחיטה מהודרת או סחיטה מהודרת?
שחיטה מהודרת או סחיטה מהודרת?

המחאה שהתעוררה לאחרונה על הפקעת המחירים הנוראה של מערכות הכשרות במוצרי הבשר, הפתיעה רבים.

בפרט לאחר שהתגלה כי קילו בשר עולה בעשרות אחוזים יותר מכשרות של הרבנות הראשית, בשעה שהצוותות היוצאות לשחיטות בחוץ לארץ אלו אותן צוותות או לכל היותר בתוספת אדם או שניים.

אך מסתבר, שאחד מגדולי התורה בדורנו, אשר לא חת מאיש, כבר זעק על כך במלוא גרונו לפני שנים מספר. הוא לא רק זעק בפיו, אלא אף טרח וכתב מאמר שלם ארוך ומנומק אודות הסחיטה המהודרת.

במוצאי שנת השמיטה האחרונה תשס"ח, פרסם מרן הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א בסוף ספר "עט הזמיר" מאמר בשם "אשוו זבינייכו".

לאחר שהאריך לבאר כמה הקפידו חז"ל על הפקעת מחירים, עד שאף באיסור דאורייתא היקלו כדי שלא יפקיעו מחירים, כתב בנוגע ליוקר המחירים בשמיטה. משם עבר לענין יוקר הבשר, ודן אם בכלל בדיקת צומת הגידין בעופות, חובה היא לפי ההלכה, ואלו דבריו הנוקבים: "וכן לגבי "עופות למהדרין" שנמכרים במחיר כפול ומשולש מעופות רגילים של "תנובה", ולא שעופות תנובה טריפה ח"ו, אלא שהמהדרין שוחטים יותר במתינות ובודקים צומת הגידין וכו' (והיה רב אחד יצ"ו שרצה לעשות "עופות מהדרין" בתוספת שקל 1 או 2 לק"ג, עם כל ההידורים, ועצרו בעדו שלא ישבור את השוק, כדי שיקבל ראש השוחטים משכורת עתק על חשבון האברכים העניים).

ומעיקר הדין אין צריך לבדוק צומת הגידין כלל רק אם יש ריעותא כגון נפוח ונצרר הדם וכיוצא, וכמ"ש הרמ"א ביו"ד (סוס"י נ"ו) ע"ש... ומה שאומרים שמצוי היום ריעותא בצומת הגידין כמה אחוזים, אין זה נקרא "מצוי", כי לדעת הרב משכנות יעקב (חיו"ד סי' י"ז, והו"ד בשו"ת שבט הלוי כדלקמן) רק בעשרה אחוזים נקרא מצוי.

ולדעת מרן הגר"ע יוסף שליט"א רק בשלשים אחוז... וכן הראוני בשו"ת שבט הלוי ח"ד (יו"ד סי' פ"א) שנשאל בענין בדיקת צומת הגידין, והאריך בתשובתו, ולבסוף מסיק שאחר שבדקנו כל שטח צוה"ג ולא נמצא כלל ריעותא א"כ לא הוחזק ספק כלל, אלא שאנו רוצים לפתוח הרגל אולי נמצא ריעותא מבפנים, וגם אם נמצא, ספק גדול אם אנו בקיאין בזה וכו', וכיון שלא הוחזק הספק לפנינו אפשר ללכת אחר הרוב, ובפרט שנוגע למניעת הפסד דרבים וכו'. אבל במקום שעשו תקנה רבני העיר לבדוק אין אחרי תקנתם כלום. ע"כ. ואני אומר אם עשו תקנה לבדוק והמחירים פחות או יותר סבירים, אין הכי נמי, אבל אם מוכרים ק"ג עוף מהדרין במחיר 32 ש"ח (במקום 12 ש"ח של תנובה) לא ניחא ליה למרייהו לאבד ממונן של ישראל...".

את דבריו הוא מסיים במלים: "לכן אשרי המשתדל להוזיל מחירי עופות המהדרין כמה שאפשר, וברכת האברכים ונשותיהם וילדיהם תחול עליו ועל זרעו (כמ"ש באיוב כ"ט י"ג: ברכת אובד עלי תבוא). ושמעתי בשם הגר"מ לוי זצ"ל שאמר שכל החומרות בעופות מהדרין הם רק פוליטיקה. ושפתים ישק. ובודאי שאין לאסור כלים של המשתמשים בעופות רגילים לדידן, מאחר שמדורי דורות לא בדקו צומת הגידין, ולא טובים אנחנו מאבותינו. ומי שאומר שהעופות בזמננו נחלשו גידיהם מהדורות שעברו, עליו להביא ראיה. וזה פשוט...".

עד כאן דבריו דברי אלוקים חיים, והרוצה להרחיב עיונו, יעיין בגוף המאמר בסוף ספר "עט הזמיר".

ובכן, מה ישנה את המצב? אולי יש להקים מערכת כשרות כללית שתפקח על מערכות הכשרות השונות, כדי שלא ישחטו פעמיים(פעם את הבהמה ופעם את הלקוח).

במחשבה שניה, כנראה זה יגרום לעלייה נוספת במחירים...