"מאוד קשה לנהל את המאבק הזה", אמרה סתיו שפיר, ממארגנות המחאה החברתית, "יש מולנו כוחות מאוד גדולים שמונעים מאיתנו להמשיך". אילו כוחות, סתיו? מה כל כך קשה? אמצעי התקשורת יוצאים מגדרם כדי לשאת אותך ואת חברייך באפיריון מלכותי. כל קבוצת פייסבוק זוכה לפמפום אגרסיבי, כל חמישה סטודנטים מוכתרים כ"מוקד מחאה חדש", כל 200 מפגינים מקבלים זמן שידור ארוך ומחבק.

אורלי וגיא קראו אתמול בשידור חי לצופים לצאת לרחובות ולהצטרף למחאה, שהיתה בכלל מופע אמנים חינמי באמצע החופש הגדול. לכל החברים שלהם בעולם העיתונות כבר כואבות הידיים מהמחיאות האוטומטיות למועצת המהפכה שהחליפה את הדמוקרטיה.

אני לא יודעת אם את יודעת, סתיו, אבל בעוד יומיים נציין את יום השנה לעקירת גוש קטיף וצפון השומרון על פי הלוח העברי. "מאוד קשה לנהל את המאבק", אמרת בטלוויזיה, ואני הבטתי בך ונזכרתי בהשתקה של המחאה שלנו - לפני שש שנים. ברבע המיליון שיצאו לרחובות בקריאה למשאל עם, "תנו לעם להחליט". במאות האלפים שביקרו בגוש קטיף ביום העצמאות. ברבבות שהשתתפו בעצרות התפילה. בהמוני אזרחים צועקים שקולם לא נשמע. התקשורת לא עשתה לנו חיים קלים.

חודשיים לפני ההתנתקות, 40 אלף כלי רכב השתתפו בהפגנת "עוצרים רגע, חושבים מחדש" ודוממו מנוע בשולי הכבישים הראשיים. כ-150 אלף איש יצאו מהמכוניות והניפו שלטים בשקט. אף אחד לא חסם כבישים ולא הבעיר צמיגים, והעיתונאים התאכזבו מאוד. למחרת הופיע דיווח קטן על ההפגנה וכותרת קטנה שאמרה "המחאה נותרה בשוליים".

יש לי אינספור דוגמאות, סתיו, איך בקיץ ההוא ניטלה מאיתנו הזכות הדמוקרטית הפשוטה למחות. אלו היו ימיה החשוכים של העיתונות הישראלית. כשראש הממשלה הוליך שולל את בוחריו והיפנה עורף למצעו, לעיתונאים היה דחוף לדעת מי יבצע את הפינוי, שוטרים או חיילים. כשערב ההצבעה בממשלה על ההתנתקות הוא פיטר שני שרים, המהדורות עסקו בשאלה מתי ייאסף הנשק מהמתנחלים. כשהוא התעלם ממשאל המתפקדים בליכוד, הם תהו על גובה הפיצויים שיקבלו המפונים. ההתנתקות היתה שנויה במחלוקת, אבל בתקשורת לא היו שום מחלוקות.

בשבועות האחרונים שוב הוכיחה התקשורת הישראלית רמת גיוס אחידה. מי שהעז להוציא רגל מהעיגול (מרגול), קיבל בעיטה בישבן. שש שנים בדיוק אחרי שהבית ההוא קרס, ראיתי אתמול את השלטים - הפעם כבר פחות אדומים; כחול ממלכתי הוא האדום החדש - ועיניי סירבו להאמין.

שש שנים אחרי שהבית ההוא קרס, הם הניפו שלטים בנוסח "בית לא מפרקים", "חייבים להציל את הבית", "ערבות הדדית". אותן סיסמאות, סתיו. מיצאי את ההבדלים.