להתעורר לתשובה

תרדמת ההרגל שאופפת אותנו, מקשה עלינו מאוד לשים לב לפרטי דרכי חיינו, ולהתעורר לתשובה.

הרב אביחי רונצקי , כ"ג באלול תשע"א

יהדות לבן ריק
לבן ריק
צילום: ערוץ 7

נראה שהנקודה העיקרית בפרשת ניצבים היא סוגיית התשובה.

וכך אומרת התורה "כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא: {יב} לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: {יג} וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: {יד} כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ"

המוטיב החוזר בפסוקים אלו היא קלות התשובה: לא בשמיים היא, לא מעבר לים, והשאלה המתבקשת היא, אם קלה ונוחה היא מלאכת התשובה, מדוע היא באמת כל כך קשה..?

מביא הרמב"ם בהלכותיו:

שמי שהיה רשע כל ימיו וקידש אישה על תנאי שהוא צדיק הרי היא ספק מקודשת, שמא הרהר תשובה בליבו. ומקשים שם המפרשים מהלכה אחרת ברמב"ם, שהמקדש בעדים פסולים ואפילו עד אחד פסול-אינה מקודשת, ומדוע, שמא גם כן הרהר תשובה בליבו?

ותשובה לכך היא: שבמקרה הראשון הוא אמר! הוא היה מודע למצבו ואומר שיהיה צדיק. כאן אנו אומרים, שגם אם לא ראינו אצלו סימן לתשובה מעשית, שמא הרהר בכך ואכן עשה תשובה.

אך במקרה השני, מן הסתם לא עשה תשובה! שתרדמת ההרגל שאופפת אותנו, מקשה עלינו מאוד לשים לב לפרטי דרכי חיינו, ולהתעורר לתשובה. לסיכום הדברים, הקלות שבתשובה היא, שאיננה רחוקה מהישג ידינו אלא "בפיך ובלבבך לעשותו".

והקושי הגדול הוא, בהרגלי החיים שאנו שבויים בם והולכים עמם כסומים בארובה.