ראשידעות הרב משה כהן![]() צרות עיןבלק רואה את עם ישראל מתחתיו ונכנס ללחץ עד כדי כך שהוא מבקש לשכור את שירותיו של בלעם כדי לקללם. מדוע עשה זאת בלק הלוא עם ישראל לא איים עליו כלל?![]() מזבח אדמה או מזבח נחושת?בפרקנו מתואר מזבח העולה כמזבח נחושת בן שלוש אמות. אם זה היה כל גובהו אז מדוע נזקק לכבש? אם היה גדול יותר כיצד נשאו אותו? מה הוא היחס בין מזבח זה למזבח האדמה המוזכר בפרשת יתרו?![]() שני פניו של החג הישראליפרשיות הרגלים מופיעות מספר פעמים בתורה. מעניין לעמוד על צורת ההופעה השונה שלהם בכל חומש, ולבחון את הפן המחודש שלהם באותו המקום דווקא.![]() דם תמורת דםבפרשתנו מוזכרים דיני רוצח בשוגג ובמזיד. אולם בעוד רוצח בשגגה מקבל חסות והגנה הרי שרוצח במזיד מצווים להורגו כי דמו יכפר. מה התועלת בשפיכת דמו של הרוצח במזיד?![]() הילכו חסד ואמת יחד?משפט צדק הוא מרכיב חיוני בכל חברה הגונה. כיצד משלבים את הכמיהה להעמיד את הדברים על דיוקם עם הרצון ללכת לפנים משורת הדין?![]() משל הגפן גרסת תהליםישעיהו, ירמיהו ויחזקאל השתמשו בה להוכיח את עם ישראל, ואילו דוד עולה קומה נוספת בתיאורי משל הגפן![]() כל רשע בא יומושאלת הצדק והמשפט בעולם בין רשעים לצדיקים היא שאלת מפתח בספר תהלים. האם ייתכן כי החזק הוא זה ששורד?![]() לפחות תגיד תודהיחד עם כל הנביאים גם אסף המשורר בוחר לבקר את עבודת הקרבנות. כיצד זה מסתדר עם פסוקי התורה המפרטים את ענייני הקורבנות באריכות?![]() כל כבודה בת מלך – פנימה!החברה המערבית רגילה להחצין כל דבר בעל ערך כגון: יופי, עושר, חכמה, אהבה וכד' כדי לקבל הערכה וחשיבות, אולם התנ"ך מלמדנו שאפשר להשיג זאת דווקא בדרך אחרת.![]() אנכי שולח לכם את אליהו הנביאיום ה' מוזכר בנביאים פעמים רבות. בדרך כלל הופעת ה' בעולם מלווה בשבירת הכלים. הנביא מלמדנו שכדי שנוכל לקבל מהופעת ה' רק טוב עלינו לבטוח בו ולשמוח בישועתו היא ישועתנו.![]() מעמד הר סיני- יסוד האמונה בה'הויכוח בין משה לה' בעניין הגבלת ההר תמוה ביותר. מדוע מבקש זאת ה' ממשה בשנית הלוא באמת כבר משה עשה זאת. האם באמת זו היתה מטרת ה' בציווי או שמא מטרה אחרת לגמרי?![]() שימו לב אל השעהשפע כלכלי בכל הארץ, ושלווה ושמחה של צעירים וזקנים ברחובות ירושלים, מובטחים בנבואת זכריה. ובמה כל זה מותנה?![]() כיצד להתפלל על עצירת הגשמיםשאלה: כבר עבר זמן רב וטרם ירד גשם משמעותי האם יש מקום להוסיף ו'עננו בורא עולם' בברכת שומע תפילה? עד מתי יש להמשיך ולאומרו?![]() לראות עין בעיןמדוע מיהר אברהם להשקיף בבוקר על סדום לאחר ההפיכה? האם השקפה זו נבעה מסקרנות או שהיתה לו מטרה אחרת? מה בין השקפתו של אברהם להסתכלותה של אשת לוט לאחור?![]() רק לצעוק אל ה'הקב"ה מוכיח את ישראל על כך שבחרו ללכת אחרי אלהים אחרים ולא דרשו אותו, זאת על אף שהעלה אותם ממצרים והביאם אל הארץ הטובה. דרישת ה' בעת צרה יכולה להוליד ישועות.![]() לאן אתם רצים?הנביא מתאר את אנשי גלות יהויכין שיושבים בגלות ומצפים לישועה, תמהים מדוע ה' עוד לא גאל אותם למרות הזמן הרב שעבר. אולם נראה כי הם מצידם מעולם לא ניסו להקשיב למה שה' אומר להם ולבחון את אורחות חייהם.![]() מה קרה לארון ברית ה'?ירמיה מנבא כי "לא יאמרו עוד ארון ברית ה'" כחלק מנבואת הנחמה לפיה ירושלים תקרא בעתיד כסא ה'. כיצד הדברים מסתדרים יחדיו והלוא לכאורה נשמע הדבר כגנות של עם ישראל שכביכול לא מקיימים את דברי הברית?![]() הקב"ה באמת אוהב אותנועם ישראל מצהירים כי אביהם האמיתי שתמיד יעמוד לצידם אינו אביהם מולידם, אברהם, ואף לא ישראל בחיר האבות, אלא הקב"ה בכבודו ובעצמו. הוא זה שילך וילכלך את מלבושיו בדם הגויים על מנת להציל את ישראל.![]() כמים הפנים לפניםהנביא מתאר את יחסי הגומלין בין הקב"ה לכנסת ישראל. יחסים אלו יתחזקו ויתאמצו רק אם עם ישראל יפעל גם הוא לטובת העניין ויראה את רצונו בכך.![]() עבודה עברית - זה היעד?ישעיה מנבא כי הגויים עתידים להיות החקלאים ורועי הצאן של עמ"י. כיצד דבר זה מסתדר עם העובדה כי יש עניין דווקא בעבודה עברית כמבואר בתורה?![]() להתענג על ה'אנשים סבורים כי הקרבה לה' בהכרח באה על חשבון תענוגות הגוף ומצריכה את דיכויו. ישעיה מלמדנו כי אפשר גם אחרת. תודעת האדם היא שקובעת את קרבתו לה' ולא הפן החומרי בהכרח.![]() לא תשים דמים בביתך- גם בבריכהבתקופה האחרונה נתבשרנו זה כמה פעמים על טביעת ילדים בבריכות הממוקמות בחצרות בתים. האם עלינו להישאר אדישים נוכח התופעה הנוראית הזאת?![]() גלות ישראל - חורבן העולםהנביא משווה את השבועה שנשבע ה' לנח לאחר המבול לפיה לא ישוב עוד להשמיד את העולם לשבועתו שלא יקצוף עוד על ישראל. מה פשר ההשוואה הזאת ומה ניתן ללמוד ממנה?![]() יעקב וישראלישעיה משתמש חליפות בכינוי יעקב בפנותו לעם ישראל. מדוע הוא מכנה אותם כך והלוא כבר נשתנה שמו של יעקב לישראל? אילו תכונות מייצג כל שם שאותו מבקש ישעיה להדגיש בנבואתו?![]() די לעיוורון ולחרשותעם ישראל מתוארים לא מעט פעמים במהלך הפרקים שלפנינו כאנשים שהם אמנם בעלי עינים ואוזנים אך נוטים שלא להשתמש בחושי הראיה והשמיעה, עד כדי כך שהנביא מדמה אותם לעיוורים ולחרשים. מה משמעותו של דימוי זה ומדוע חוזר עליו הנביא מספר כה רב של פעמים?![]() אמונה ביטחון והשתדלותחזקיהו המלך מתואר פעמיים כמלך שתפילותיו נשמעות ומבטלות גזרות קשות, אולם מן הצד השני הוא נכנע לאויב ומכניס אותו לתוך אוצרות ביתו ובית המקדש.![]() דמגוגיה זולה - אז והיום!מאז ומתמיד ידעו שונאינו לטעון טיעוני שקר ושטנה על מנת לזרוע בנו פחד ולהכפיש אותנו לעיני כל העמים. הדרך הטובה להתמודדות היא להתעלם ולא להגיב או לחלופין להחזיר מלחמה אך לא לנסות לתרץ ולהסביר.![]() מלך במשפט יעמיד ארץכישורי המלך אינם יכולים להתמצות רק ביכולת הביטחונית או הכלכלית שלו, אלא בניהול הצודק וההגון של אזרחי מדינתו. עליו למנוע עוול ולהעמיד את יסודות המשפט ההגון.![]() אחדות הפרטיםעם ישראל מכנה את התורה 'צו לצו קו לקו'. רואה הוא בה אוסף של פרטים חסרי משמעות. הסתכלות שכזאת נובעת מחוסר הארה אלוקית ומשקיעה בחומריות שאותה התורה מנסה לזכך ולתקן.![]() לבנה וחמה - השבר שמוביל לתיקוןהנביא מתאר בפרקנו כיצד יפקוד ה' על צבא השמים וביניהם גם על החמה והלבנה עד אשר יבושו ויתכנסו. אולם במקום אחר נאמר שלעתיד לבוא יבהיק אור החמה והלבנה פי כמה יותר מאורם כיום. כיצד ניתן ליישב בין שני התיאורים?![]() מידת הדין ומידת הרחמיםהנביא מתאר את הפורענות שעוד צפויה להגיע על ממלכת ישראל, אולם פותח וחותם את הנבואה בנבואת נחמה לממלכת יהודה שנשארת נאמנה לקב"ה. מה פשר השילוב בין הנבואות?![]() משל הכרםהנביא ישעיהו משתמש במשל הכרם כדי לבטא את אכזבתו של הקב"ה מעמו ישראל עקב עזיבתם את דרך ה'. מעניין כי ר' יהודה הלוי משתמש במשל זהה כדי לבטא את הקשר הקיומי בין עם ישראל לקב"ה.![]() בין עבודת הפולחן למוסר הנביאיםהתנהגות העם היא כל כך רעה ומשום כך אין ה' חפץ בקרבנותיהם, בתפילותיהם ובאספות החגיגיות שלהם. הקב"ה דורש התרחקות מן הרשע ועשיית מעשים טובים ורק בתמורה לכך הוא מוכן לסלוח לחטאי העם.![]() מי הם הכותים?חז"ל רואים בגרים שהביא מלך אשור לשומרון את ראשיתם של הכותים. מה ארע איתם לאורך הדורות וכיצד התייחסו אליהם מבחינת מעמדם ההלכתי?![]() עולם הפוךאמציה מתואר כצדיק שעושה את כל אשר כתוב בתורת משה והולך בדרכי דוד אביו ודווקא הוא זה שמפסיד במלחמה נגד יואש מלך ישראל שחוטא ומחטיא את ישראל. גם עוזיה בנו מתואר כצדיק ואעפ"כ ה' שולח בו נגעים. מה פשר דרכי ה' בעניין זה?![]() תלות האדם בבוראהכתוב מספר לנו על כמה אנשים שבעת חוליים בחרו לשאול את הנביא לפשר מחלתם. מה ניתן ללמוד מכך? מדוע לא שאלו ברופאים והלכו במקום זאת לנביא? היש לדרוש זאת לגנאי או לשבח?![]() מלכות בלי אמונהפעמיים קורע המלך יהורם את בגדיו מחוסר אונים. בפעם הראשונה, בשל תביעת מלך ארם ממנו לדאוג לרפואתו של נעמן המצורע ובפעם השניה כאשר נחשפו לפניו מימדי הרעב בארצו. מה קריעה זו מבטאת?![]() עלות המנחה - זמן הישועהבשני מקומות בלבד נזכר הביטוי "כעלות המנחה" כתיאור זמן אולם הוא מתייחס לשני זמנים שונים: בבוקר ולעת ערב. כיצד ניתן ליישב את הדברים? מה משמעות הביטוי הזה ולשם מה הוא מוזכר?![]() האיש שאינו מן המנייןהרושם שאנו מקבלים מן המראה החיצוני של אליהו הוא של אדם שאינו מן הישוב - איש בעל שיער, אזור עור אזור במתניו ועוטה גלימה. מה פשר הדבר?![]() יש תוכחה ויש תוכחהפעמיים מוכיחים נביאי ה' את אחאב על התנהגותו, בראשונה ביחס לבן הדד ובשניה ביחס לנבות היזרעאלי, אולם הוא מגיב אחרת בעקבות כל אחת מהתוכחות. מה ההבדל בין שתי התוכחות ומדוע בחר אחאב להגיב בדרכים כ"כ שונות?![]() עוכר ישראלאליהו מתווכח עם אחאב באשר לשאלה מי עכר את ישראל באמת. בעוד אחאב מאשים את אליהו בכך שמנע מים מן העם מאשים אליהו את אחאב במניעת מי התורה מישראל. מי באמת צודק?![]() שני נביאים באותו סגנוןירבעם מקבל נבואה קשה הן מאיש האלוקים שבא מיהודה והן מאחיה השילוני. מה ראה הקב"ה לומר לירבעם את הנבואה הקשה באמצעות שני נביאים שונים? מדוע לא הודיע לו זאת בתחילה על ידי אחיה השילוני שהמליכו למלך? |