בשבע 420: שאלת השבוע

האם נכון למנות למפכ"ל הבא מועמד מתוך המשטרה או להביא מפכ"ל מבחוץ? עו"ד יעקב בורובסקי, רוני מילוא ופרופ' אסא כשר עונים:

ירעם נתניהו , כ"ה בכסלו תשע"א

רענון מבפנים / עו"ד יעקב בורובסקי - ניצב בדימוס, לשעבר יועץ למבקר המדינה

צריך להבהיר את המושג 'מישהו חיצוני'. מבחינתי, הכוונה לאדם המוצנח לשורות המשטרה. כל כמה זמן אנו שומעים שרוצים למנות אנשים החיצוניים לארגון, ולזה אני כמובן מתנגד התנגדות נמרצת. אני חושב שהמשטרה היא מקצוע מאוד מיוחד וקשה. לא די להיות בעל כישורים בתחום הסוציולוגיה, הקרימינולוגיה, הפסיכולוגיה, המשפטים ובעל כושר פיזי, אלא בעיקר צריך להכיר את מה שאני מכנה 'מדע החיים' – כלומר יישום של כל ההשכלה התיאורטית באירועים ממשיים ולא בתנאי מעבדה. את המקצוע הזה רוכשים גם בקורסים וגם בהשכלה ישימה.

אם באדם חיצוני הכוונה למישהו ששירת במשטרה וכעת נמצא מחוצה לה כי הוא גמלאי או בתפקיד אחר – הוא בהחלט יכול להתאים ולהיכנס מחדש. אם כי אני מתכוון לקצין בדימוס שלא נמצא זמן רב תחת הקטגוריה הזו.

החלפת מפכ"ל במשטרה מסמלת גם חילופי דורות, ולכן רצוי שהמפכ"ל הבא יהיה ניצב פעיל מתוך סגל הפיקוד, ובעקבות בחירתו תהיה פרישה של קבוצת אנשים. זה טבעי ובריא לגוף.

משטרת ישראל השכילה ליצר מועמדים פוטנציאלים טובים מאוד, והראיה שניצב אורי בר לב אינו חלק מהמירוץ ויש עוד מועמדים ראויים כמו אילן פרנקו, שחר איילון ויוחנן דנינו, ואני משער שהמפכ"ל הבא ייבחר מביניהם. ואם בשל בחירתו נהיה צפויים לגל של פרישות, יהא זה מהלך בריא לארגון.

משטרת ישראל היא גוף שחייב לעודד מסלולי שירות ברוטציה, ולכן כהונה של 4 שנים מטבע הדברים מייצרת עוד בנייה של מפכ"לים עתידיים. ואם מביאים אנשים מבחוץ מונעים את ההתחדשות הטבעית הזו.

 

אובדן הסמכות המשטרתית / רוני מילוא - לשעבר שר המשטרה

השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' צריך היה לבחור מועמד למפכ"ל מתוך המשטרה וזו בחירה נכונה.

תדמית המשטרה נפגעה מאוד בשל תלונות על הטרדות מיניות וזאת מבלי להתייחס לשאלה מהי הגרסה הנכונה בכל אירוע.

מפקח כללי חדש שגדל במשטרה ומכיר מקרוב את בעיותיה ואת הדברים החיוביים במערכת המשטרתית יוכל להצעיד את הארגון להתמודד עם האתגרים הרבים הניצבים בפניו לרבות סדר ציבורי, מלחמה בשחיתות ובעיות ביטחון פנים.

מעבר למעמדם הציבורי של בכירי המשטרה יש דאגה לתדמית השוטרים בשטח, אלה שבאים במגע עם האזרח וסמכותם עלולה להיפגע. זו לא חוכמה גדולה להפעיל את כוח הדוח או את כוח המעצרים. צריך להדריך את האזרח ולחנך אותו לכבד את החוק. קשה להגיד כי בתדמית הנוכחית המשטרה יכולה להתקבל כגורם מחנך שמלמד כיבוד חוק ומוסר.

אסור לשכוח שבשנים האחרונות יכולה המשטרה להתהדר באומץ לב ציבורי כאשר לא נרתעה מלחקור נשיא, ראשי ממשלה, שר אוצר ושרים אחרים שחלקם הורשעו בבתי משפט ואף הוכנסו לכלא לתקופות ארוכות.

תפקידו של איש משטרה מורכב ביותר. מצד אחד יש לו כוח עצום, אולי יותר מראש הממשלה, הוא היחיד שיכול לשלול חירותו של אדם כשיודיע לו – "אתה עצור", וזאת בלי צורך בהצגת ראיות מפלילות כנדרש בבתי המשפט כששופט מתבקש להאריך מעצרו של חשוד. לעומת זאת, מעמדו הציבורי של השוטר רחוק ממעמד שופט והסמכות הטבעית של התפקיד מפוקפקת ביותר.

לאור כל זאת חשוב שתבחר אישיות ראויה לתפקיד המפכ"ל של המשטרה, מנהיג שצמח בארגון ויודע מה צריך לעשות כדי להחזיר למשטרה את המעמד הציבורי הראוי לה.

 

לא לפסול מועמדים מהחוץ / פרופ' אסא כשר - אוניברסיטת תל אביב

ראשית, צריך לדעת את התנאים שראוי שיתממשו כדי שאדם יהיה מתאים לתפקיד המפכ"ל.

יש ארבע דרישות וצריך לבדוק מי עומד בהן בצורה הטובה והמוצלחת ביותר לדעת השר לביטחון הפנים.

הדרישה הראשונה: שיהיה זה אדם המסוגל לבצע את מדיניות הממשלה ומדינות השר המכהן. במדינה מתוקנת אמורים להיות להם תפישת עולם שאומרת מה צריכה המשטרה לעשות בתקופה הנתונה, מעבר לפעילותה השוטפת.

השנייה: שיהיה זה אדם בעל כישורים כללים, כגון אחריות, מקצועיות, יצירתיות, יכולת לרענן ולהוביל קדימה, יכולת לדאוג שהכול יתנהל במסגרת החוק והאתיקה. אלו יכולות שצריכות להיות לכל אדם המנהל ארגון.

השלישית: כישוריים ייחודיים למשטרה, כגון ידע על המשטרה, על אופי הפעילות שלה, הסגנון שבו היא מתפתחת, ידע על הסגל הבכיר שלה.

הרביעית: הרקורד המקצועי והאתי של האדם, כלומר מה הוא עשה עד היום מן הפן המקצועי, מה הוא גילה ביכולות שלו, אם הוא מתנהג על פי האתיקה והוא משמש דוגמה לאנשים אחרים.

מי שעומד בדרישות אלו נכנס לתוך המירוץ, ומהמתחרים צריך למנות את הטוב ביותר למפכ"ל. כמובן, יכול להיות שאדם מבחוץ עומד טוב יותר בדרישות האלו ויכול להיות זה דווקא אדם מבפנים.

בדרך כלל בארגונים גדולים המונים אנשים רבים, כמו בצבא, הדעת נותנת שבתוך הארגון ימצאו מישהו שעומד בדרישות האלו בצורה הטובה ביותר. ואילו המשטרה היא ארגון קטן יחסית, ולכן הגיוני שגם מבחוץ יהיו מועמדים מתאימים יותר מאנשים שבפנים.

 

תשובות הגולשים

קצה הקרחון

הפרשיות האחרונות בצבא ובמשטרה הן רק סימפטום למה שקורה במערכות השלטון השונות. קשה להתחמק מהרושם שהשחיתות פשתה לצערנו בכל. כאשר ראש ממשלה לשעבר נאשם במעשי שחיתות סדרתיים, ובזמן שנשיא לשעבר ממתין לגזר דינו, וששר אוצר לשעבר מרצה עונשו בכלא ושראש ממשלה מכהן משקר את ציבור בוחריו במצח נחושה, מה נלין על נושאי משרה בכירים אחרים?

אם זו הנורמה ואם לשר ביטחון מותר להעסיק עובדים לא חוקיים, אזי הכל מותר. במצב עגום זה אין במינוי כזה או אחר כדי לשנות. נייחל ליום שההנהגה תהיה בידיהם של אנשי אמת שונאי בצע ויראי ה'.

אריק קרמר, ירושלים

 

קללת הגירוש הגיעה למשטרה

אולי טחו עיניים מלראות,  אבל כל מי שהיה לו קשר ולא התחרט בפומבי או לא הבין איזה פשע נגד עם ישראל היה מעשה הגירוש של יהודי חבל עזה מביתם - נפל. למשל 'הגרשנים' המפכ"ל קראדי והניצב אורי בר-לב ואחרים.
כל מי שפגע ביהודי ארץ ישראל אחת דתו לבושה ולנפילה, ויש מהם שהרשיעו עד כדי כך, שהתעמרותם ביהודים , הביאה אותם לגאווה גדולה שאפשר להתעמר גם בנשים ובמשפחתם, ועל כן יצאה ערוותם לרחוב ולפרקליטות ולתקשורת.
אין ספק שעדיין יש במשטרה אנשים טובים, מקצועיים וישרים.
לסיכום ,המשטרה צריכה מהר ככל האפשר ל'טהר' משורותיה את כל חוטאי הגירוש, ורק אחר כך למנות מקצוען ישר דרך לתפקיד המפכ"ל, מבפנים או מבחוץ.

משה לבל , כפר סבא