בשבע 421: נישואי תערובת, אותנו זה מפחיד

החוגים השולטים בתקשורת יצאו למלחמת קודש נגד קריאתם של עשרות רבנים שנועדה למנוע נישואי תערובת.

עמנואל שילה , ב' בטבת תשע"א


כל עוד אנשי משרד המשפטים אינם עושים כמעט דבר מול נחשול השנאה הגזענית הערבית לכל יהודי באשר הוא, אין להם זכות לנהל מלחמת קודש נגד הזרזיף הקלוש של יחס עוין מצד יהודים כלפי ערבים
החוגים השולטים בתקשורת יצאו למלחמת קודש נגד קריאתם של עשרות רבנים שנועדה למנוע נישואי תערובת. בעיני אותם חוגים נישואי תערובת הם אופציה לגיטימית, לפעמים אפילו מלהיבה

1.  קולונל שטפן בלסיגר הוא סגן מפקד חיל האוויר השוויצרי. לפני מספר ימים הגיע הקולונל ארצה בראש משלחת צבאית שוויצרית שבאה לסייע בכיבוי השריפה הגדולה בכרמל. בין מקבלי פניו בשדה התעופה היתה אהובתו הישראלית, אחת בשם ורד אזולאי.

לפני כשנתיים ביקר כאן בלסיגר בשליחות מדינתו, לצורך קבלת ייעוץ מקצועי מחברה ביטחונית ישראלית. שם פגש את אותה אישה, עובדת החברה, ומאז הם זוג. הוא בא לבקר אותה כאן והיא טסה אליו לשם. כעת החליט הקולונל לעזוב את הצבא השוויצרי, למסד בנישואין את יחסיו עם בת-זוגו הישראלית ולהשתקע בארץ.

'ידיעות אחרונות' חגג ביום ד' השבוע את סיפור נישואי התערובת הזה בכפולת עמודים חגיגית, תחת הכותרת "סיפור אהבה לוהט". העיתון ידע לספר לקוראיו כי "מהרגע הראשון בארץ הרגיש פה שטפן, שאינו יהודי ואינו אזרח ישראל, כמו בבית". אכן, נחת יהודית.

2. עוד באותו עניין: בין דוגמנית ישראלית מצליחה לבין שחקן הוליוודי מפורסם מתנהלת כבר כמה שנים מערכת יחסים רומנטית פתלתלה. כמעט כל כלי התקשורת בישראל עוקבים אחרי הזוגיות הזאת בחדווה ובעניין רב (אנחנו ממש מתנצלים על כך שכאן ב'בשבע' לא כתבנו על זה אף מילה ולא הבאנו שום צילום פפארצי), כשבכל המערכות מוטרדים מאוד מהשאלה מתי יועיל סוף סוף הגוי הזה לשלוף טבעת ולהציע לאחותנו נישואין.

כאשר רואים את היחס שווה-הנפש שרווח בחוגים מסוימים בחברה הישראלית כלפי נישואי תערובת, אפשר רק להיאנח ולהיזכר באימרה מפורסמת המיוחסת לחזון-איש. על פי אותה אימרה, קלושים הסיכויים למצוא הבנה בין דתיים וחילונים. הפערים הם עצומים. הרי מה שבפיהם נקרא אהבה, עבורנו הוא איסור כרת.

3. אז איזה סיכוי יש לעמדתם של עשרות הרבנים אשר חתמו על איסור מכירת בתים לגויים, בין השאר מחשש לנישואי תערובת, לזכות לשמץ של הבנה בקרב אותם חוגים חילונים שהתקשורת נשלטת על ידם? הנה הם מפרסמים מאמרים צדקניים, משווים פסקי הלכה לחוקי נירנברג של הנאצים, ומפגינים התנשאות מוסרית וערכית על הרבנים החשוכים והגזענים.

לא נתקררה דעתו של בועז אוקון, פעם שופט בכיר והיום פרשן משפטי בידיעות אחרונות, עד שלבש איצטלת נביא וחזה כי "הדעות הקדומות שלהם יושלכו אל פח האשפה של ההיסטוריה, יחד עם הפולחן המטופש שאופף אותן". פולחן מטופש - זוהי היהדות בעיניו של מי שהיה בן-טיפוחיו של אהרון ברק. גם נשיא המדינה שמעון פרס הצטרף כמובן למגנים. הוא צריך לגמול מדי פעם לח"כים הערבים, להם הוא חייב את כהונתו.

אפילו ראש הממשלה נתניהו ניצל את במת חידון התנ"ך העולמי, לא פחות ולא יותר, כדי להפגין את נאורותו ולצאת נגד אותה חוות דעת הלכתית. אולי כדאי לצטט באזני ראש ממשלתנו, אביו של חתן התנ"ך לנוער בחינוך הממלכתי, כמה פסוקי תנ"ך על התמודדותם של מנהיגי ישראל הנאמנים עם נישואי תערובת. הנה, למשל, עדותו של נחמיה (נחמיה י"ג כ"ג): "גם בימים ההם ראיתי את היהודים הושיבו נשים אשדודיות, עמוניות מואביות". נישואי התערובת הובילו להתבוללות תרבותית בדור הבא: "ובניהם חצי מדבר אשדודית ואינם מכירים לדבר יהודית". ומה עשה נחמיה? "ואריב עמם ואקללם ואכה מהם אנשים ואמרטם, ואשביעם באלוקים אם תתנו בנותיכם לבניהם ואם תשאו מבנותיהם לבניכם ולכם". כך נהג ראש ממשלה יהודי לפני למעלה מאלפיים שנה. אבל למה אפשר לצפות מנתניהו, שבנישואיו הקודמים נשא בעצמו גויה, שלצורך נישואיה לו עברה גיור אינסטנט קונסרבטיבי? האם ממנו תצא תורת "המבדיל בין ישראל לעמים"?

וכצפוי, מייד יבואו כמה רבנים נאורים ומסבירי פנים וידאגו להראות לציבור ולתקשורת שהיהדות איננה כה חשוכה חלילה, ולפי חוות דעתם ההלכתית אין להוציא פסקי הלכה כאלה, אלא עלינו להתייחס אל הנכרי אשר בקרבנו בכבוד ובאהבה כפי שציוותה התורה להתייחס אל הגר וכו' וכו'.

4. אך גם אם להבנה שלמה לא נגיע, ניתן אולי לתחום כמה קווי מתאר לחוסר ההסכמה, ובאותה הזדמנות לנקות את השולחן מכמה עיוותים ומכמה גילויים של צביעות ובורות.

ראשית, ההשוואה אל הנאצים חייבת לרדת מסדר היום. מי שהתנפל בברוטאליות על כל השוואה מרומזת של גירוש גוש קטיף לשואה, איבד את זכותו להשוות את השואה לכל דבר שהוא פחות מרצח עם. למעשה גם לא מדובר בגזענות. ככל הידוע, לאף אחד מהרבנים אין בעיה לקבל ערבי שהתגייר למגורים בשכונתו או לנישואין עם בת ישראל. לא גזענות אתנית יש כאן, אלא העמדת מחיצות בין בני דתות שונות.

שנית, יש לזכור שהחברה הערבית, שזועקת אחת ליומיים על יחס גזעני כלפיה, היא גזענית פי כמה וכמה. זה לא מקרה שבכל הסיפורים הבעייתיים של נישואי תערובת, בצד הנשי נמצאת יהודיה ובצד הגברי ערבי. זה לעולם לא יהיה יהודי עם ערבייה, כי החברה הערבית גוזרת לא פחות מדין מוות על אישה מוסלמית שתעז להתרועע עם גבר יהודי, אך מרשה לגברים שלה לקחת לעצמם יהודיות. חברה שהדת שלה מוציאה להורג מוסלמית שתקיים זוגיות עם יהודי, אינה יכול לטעון לגזענות מצד מי שמתנגד גם לנישואי יהודיה עם מוסלמי.

שלישית, לא ייתכן שהמאבק נגד הגזענות יתנהל תוך אפליה משפטית גזענית נגד יהודים. כל עוד אנשי משרד המשפטים, שי ניצן וחבריו, אינם עושים כמעט דבר מול נחשול השנאה הגזענית הערבית לכל יהודי באשר הוא, אין להם זכות לנהל מלחמת קודש נגד הזרזיף הקלוש של יחס עוין מצד יהודים כלפי ערבים. אי אפשר לצאת חוצץ נגד התנגדות למגורי ערבים בערים יהודיות, ובה בעת להתעלם לגמרי מהעובדה שכל יהודי המבקש להתגורר באזור מגורי ערבים מסכן את חייו, פשוטו כמשמעו. לפני שהם מלינים על יחס גזעני כלפיהם, כדאי שאחמד טיבי וחבריו יוקיעו את החוק הגזעני של הרשות הפלשתינית הגוזר מוות על כל ערבי שימכור את ביתו ליהודי. לפני שמנהלים חקירות משפטיות נגד רבנים, כדאי שבמשרד המשפטים ינהלו מעקב מינימלי אחרי התבטאויות של שייח'ים וקאדים. אחרי הכל, ההמון הערבי המוסת על ידי מנהיגיו הדתיים מבצע בהשראתם פעולות אלימות שהן חמורות בהרבה מכל מה שעלולים לעשות שומעי לקחם של הרבנים.

ולבסוף, אם מוותרים על חופש הביטוי ואוסרים הסתה מכלילה, יש לאסור כל הסתה מכלילה. אין לקבל את העיוות המשפטי שהוציא אל מחוץ לחוק רק הכללה נגד בני גזע מסוים, אך אינו אוסר הכללה כלפי בני אותה דת, בני אותו אזור מגורים, בני אותה עדה או בעלי אותה השקפה. אם אסור לדבר נגד השכרת דירות לערבים, יש לאסור גם התבטאויות נגד השכרת דירות לחרדים. אם אסור להסית נגד ערבים, יש לאסור גם הסתה כוללנית נגד מתנחלים. או שהכל אסור או שהכל מותר.

5. יהודים שחיים בערים מעורבות כמו לוד ונצרת עילית יודעים לספר שעבור כל דירה שיהודי מעמיד למכירה תבוא הצעת מחיר ערבית גבוהה במידה משמעותית ממחירי השוק. הכסף הזה לא בא מכיסם של הקונים. הוא מגיע מקרנות ערביות ומוסלמיות שמנהלות מלחמה כדי לכבוש את ערי ישראל מבפנים. במציאות הזאת אי אפשר לקבל את דבריהם של אותם רבנים נאורים אשר מתייחסים אל ערביי ישראל, שתודעתם רוויה בלאומנות חתרנית ורבים מהם מגדירים עצמם כפלשתינים, כאילו היו אזרחים תמימים  ונאמנים שבסך הכל מחפשים לעצמם דיור.

6.  ובכל זאת יש תקווה גם לצמצום הפערים הערכיים בינינו, כמו שמלמד הסיפור הבא. דוגמנית ישראלית שזכתה פעם בתואר 'מיס תבל', נישאה לפני מספר שנים לכוכב כדורסל ליטאי ששיחק במכבי תל-אביב. הזוגיות הזאת נמשכה כמה שנים עד שהחבילה התפרדה. לאחר שעברה תהליך של חזרה בתשובה, היא נישאה בשנית לפני כשלושה חודשים ליהודי טוב, חוזר בתשובה גם הוא, בחתונה כשרה ונפרדת.

אז אולי דווקא התרבות החילונית של השופט בדימוס בועז אוקון היא זאת שלא תשרוד עוד זמן רב ותושלך לפח האשפה של ההיסטוריה, ואילו התרבות הנמשכת מימי נחמיה ועד לרבני דורנו תפרח, תשגשג ותכבוש את הלבבות.