גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

גליון 426ראשיהפצה

מטוס לא בולט

לא רק יתרונות יש למטוס ה-F-35, 'החמקן', שיגיע ארצה רק בעוד חמש שנים...
13/01/11, 14:18
חגי הוברמן


נוסחאות המחשב, שעד כה נמסרו כחלק מכל עיסקת מטוסים, תישארנה סוד כמוס. התקלקלה מערכת כלשהיא, ישלוף הטכנאי הישראלי את הקופסה, ישלח אותה ליצרן בארה"ב, וימתין. לא קשה להבין משמעות של מהלכים כאלו בעיתות לחימה

בחיל האוויר מדגישים שהחמקנות נהדרת למכת פתיחה. אבל ברגע שהטיל ששוגר ממנו התפוצץ על הקרקע, המטוס כבר לא חמקן כי אפשר לזהות את מקור האש

"לא ייתכן שלא תהיה לנו המילה האחרונה בנושא. אנחנו חייבים לרכוש את המטוס ולו כדי להראות לעולם שבידינו הכלי הכי מודרני", מתרץ קצין בכיר בחיל-האוויר
לא רק יתרונות יש למטוס ה-F-35, 'החמקן', שיגיע ארצה רק בעוד חמש שנים * הוא אומנם חדשני ומתחמק ממכ"ם האויב, אך גם יקר, בעל טווח מוגבל ומכיל רק מערכות אלקטרוניות 'סגורות' * האם שווה להשקיע כל כך הרבה עבור מטוס שלא יהיה מבצעי, אם וכאשר תידרש פעולה מול איראן?

חודש עבר מאז הודיע פיליפ קראולי, דובר מחלקת המדינה האמריקנית, כי ארצות הברית החליטה להפסיק ללחוץ על ישראל, בשלב זה, בנושא הקפאת הבנייה. שעה שביישובי יו"ש נשמעה אנחת רווחה על הסרת איום חידוש ההקפאה, היו לא מעט שביכו את אובדן ה'מתנות' שהבטיח אובמה תמורת חידוש ההקפאה, ובראשן 20 מטוסי 'חמקן' F-35 שיתווספו ל-20 המטוסים שישראל כבר הזמינה בתשלום.

מתנה? עוד לפני קריסת ההבנות על ההקפאה הבהירו האמריקנים שלא מדובר ממש במתנת חינם, שלפחות חלק מהסכום יקוזז מההסכם הביטחוני, והמתנה בכל מקרה לא תהיה תמורת הקפאה של שלושה חודשים אלא תמורת הסכם הקבע.

דווקא מכיוון חיל האוויר לא נשמעו יללות תוגה קולניות על האובדן. עם כל הרצון של החיל לקבל את המטוסים הללו –  עסקה לקניית 20 מטוסי F-35 ראשונים כבר נחתמה לפני 3 חודשים, ב-7 באוקטובר – אפשר לשמוע רבים בחיל המצננים את ההתלהבות: טייסת אחת של 20 מטוסים בהחלט מספיקה לנו. לא צריכים יותר. ה'חמקן', הם אומרים, הוא אכן מטוס מהפכני בעל יתרונות לא מעטים, אבל גם חסרונותיו לא מעטים.

 לנצח את אימת הטילים

אין ספק של'חמקן', לכל חמקן, יתרונות רבים. נשק נ"מ (נגד מטוסים) לשלל סוגיו, תותחים או טילים, הוא אימתו של כל טייס קרב היוצא לתקיפה בשטח האויב. מדינת ישראל גוררת איתה כבר 40 שנה, עוד מימי מלחמת ההתשה, את הטראומה של טילי הנ"מ שהגבילו את יכולת פעילות טייסינו בתקיפות בחזית מצרים. הטראומה הזו התעצמה במלחמת יום-הכיפורים, בה איבד חיל-האוויר עשרות מטוסים מטילי הקרקע-אוויר הסובייטים, תוצרת ברית-המועצות, שעשו שמות במטוסינו. האימה התעצמה ככל שספרת הטיל עלתה. 2-SA, 3-SA, 6SA- – כל טיל כזה סימן דור חדש של נשק נ"מ שהציב אתגר קשה יותר. כמעט עשור לקח לחיל להתמודד עם הבעיה, עד שבמלחמת לבנון הראשונה, מבצע 'שלום הגליל', השמיד החיל את כל סוללות הטילים הסוריות בלבנון ללא אבידה של מטוס אחד.

זה לא פתר את הבעיה. גם כיום מאיימים הטילים הרוסיים בעיקר על חופש הפעולה של מטוסי חיל האוויר הישראלי. הדורות החדשים של הטק"א (טילי קרקע-אוויר), SA -8, SA -10 ה -SA -15 וה -S -300 נחשבים חדישים ומתוחכמים יותר.

אלא שטילי קרקע-אוויר נחשבים ל'עיוורים', לחסרי משמעות, ללא מערכת מכ"ם הגילוי, שתפקידו לאתר ולעקוב אחר המטרות בטווחים שמחוץ למעטפת היירוט של הסוללה.

מזה עשרים שנה, מאז מלחמת המפרץ הראשונה בשנת 1991, השם המוביל בהתמודדות נגד המכ"ם הוא ה'חמקן'. זאת המילה שמציתה את דמיונם של טייסי חיל האוויר ומפקדיו, החולמים על היום שגם לחיל-האוויר הישראלי יהיה מטוס שהמכ"מים של צבאות האויב לא יכולים לזהות.

מכאן ברור למה בחיל-האוויר כל-כך משתוקקים לראות את המטוס משרת בצבעי כחול-לבן, עם סימן של מגן-דוד מצויר על כנפיו. "לא ייתכן שלישראל לא יהיה מטוס חמקן. לא ייתכן שלא תהיה לנו המילה האחרונה בנושא. אנחנו חייבים לרכוש את המטוס ולו כדי להראות לעולם שבידינו הכלי הכי מודרני", מתרץ קצין בכיר בחיל-האוויר את הרצון לרכוש את ה-F -35.

 מטוס עם מחלות ילדות

אלו היתרונות. אבל בחיל-האוויר לא מתעלמים גם מהחסרונות. מטוס ה-F-35 עדיין לא מבצעי אפילו בארה"ב. המטוס מפותח משנת 2003 בחברת לוקהיד מרטין האמריקנית בטקסס, וטס לראשונה בסוף שנת 2006.

ישראל תהיה הראשונה מחוץ לגבולות ארה"ב שצבאה יקלוט אותו. זה אומר שחלק גדול ממחלות הילדות של המטוס - ולאיזה מטוס אין מחלות ילדות? - יילמדו על בשרנו. רק אחרי שהמטוס ייקלט בחיל האוויר, אומר גורם ביטחוני בכיר המלווה את תהליך רכישת המטוס, נדע מהר מאד אם הציפיות ממנו בתחומי קרבות אוויר או תקיפות קרקע היו כפי שציפינו.

כמו הרבה נושאים בעניינים הביטחוניים בישראל, גם כאן הגרעין האיראני היווה גורם מכריע ברצון להצטייד במטוס החדש, אם וכאשר תתקבל החלטה ישראלית לטפל בבעיה בעצמה. בזיכרון הישראלי צרובה לחיוב השמדת הכור העיראקי בשנת 1981, שהסתיימה ללא אבדות במטוסינו. מעטים יאמינו שהמציאות היפה הזו תחזור על עצמה באיראן. אבל כדי לצמצם את כמות האבדות, הפתעה היא תמיד דבר מצוין, ויכולת להגיע למטרה בלי שמכ"ם האויב יגלה אותך היא כאמור חלום של כל מפקד חיל-האוויר.

השאיפה בצה"ל היתה שטייסת ראשונה של מטוסים אלה תוקם כבר במהלך שנת 2014, כדי שהמטוס יהיה זמין ביום ההכרעה לתקיפה באיראן, אם זו תגיע. במערכת הביטחון  אפילו השתעשעו עד לא מכבר בתקווה, שהאמריקאים יספקו חלק ממטוסים אלה בהקדם האפשרי, אולי כבר במחצית השנייה של 2012.

 מאוחר מדי לגרעין האיראני

אלא שהאשליה התפוגגה מהר. כיום ברור שחיל האוויר יוכל לקבל את המטוסים הראשונים, לא המתנה של אובמה אלא אלו שאנו משלמים עליהם, רק ב-2016 – בעוד למעלה מחמש שנים! המטוסים הנוספים לא היו מגיעים בכל מקרה לפני שנת 2017. על פי כל הערכות המודיעין, זה יהיה באיחור של בין שלוש לחמש שנים מהמועד שבו איראן אמורה להיות מצוידת בפצצת הגרעין הראשונה שלה. ברגע שתהיה לה פצצה כזאת, יהיה כבר מאוחר והרה אסון להשתמש במטוסים להפצצה באיראן. אם עד אז לא יהיה לאיראן נשק גרעיני, סימן הוא שהנהגתה החליטה שלא לפתח אותו וממילא התקיפה תהיה מיותרת – ואז גם המטוס הזה לא יהיה עד כדי כך נחוץ.

חיסרון בולט נוסף של המטוס, שעליו ממעטים לדבר, הוא הטווח שלו. ככל הידוע, הטווח שלו יותר קצר משל ה-F-15i, ה'רעם' שכבר משרת בחיל-האוויר הישראלי. האם הוא בכלל מסוגל להגיע לאיראן? לא בתצורה הבסיסית שלו, אומר קצין בכיר בחיל-האוויר. הוא כן יוכל להגיע לאיראן, ככל הנראה, עם מיכלי דלק נתיקים, אלו שהטייס משליך ארצה אחרי שהדלק התרוקן מהם. אלא שהמיכלים הנתיקים פוגעים ביכולת החמקנית שלו. אין מיכלים נתיקים בעלי תכונות חמקניות.

גם במקרים של טיסות ארוכות שבהן הוא יצטרך לקבל תדלוק אווירי, הוא עלול להיחשף. אותו אולי לא יראו, אבל את המטוס שמעביר לו דלק בהחלט כן. הרי אין מתדלק אווירי חמקן.

בחיל האוויר גם מדגישים שהחמקנות נהדרת למכת פתיחה. אבל ברגע שהטיל ששוגר ממנו התפוצץ על הקרקע, המטוס כבר לא חמקן כי אפשר לזהות את מקור האש.

בנוסף, מציינים המבקרים, למטוס אין באמת חמקנות מלאה, ולא רק מפני שבאור יום – אם התקיפה תתבצע ביום - הוא נראה לעין. יש קטעי טיסה שבהם לחמקן קשה להיות חמקן. לדוגמה, אם קרני המכ"ם פוגעות במנוע, שאינו מכוסה, הקרינה חוזרת למכ"ם, ואז אין שום משמעות לחמקנות.

כך שגם החמקנות של המטוס היא בעירבון מוגבל.

 קופסה סגורה

הדיונים עם האמריקנים על עסקת החמקן חשפו בעיות נוספות, הגם שלא מדובר ביחס כלפי ישראל בלבד. ארה"ב, משיקולים שיש בהם היגיון מסוים, החליטה למכור לקליינטים שלה מטוס 'סגור'. כלומר: כל 'קופסאות' של המטוס תהיינה סגורות, והאחזקה תיעשה אך ורק בארצות-הברית. נוסחאות המחשב, שעד כה נמסרו כחלק מכל עיסקת מטוסים, תישארנה סוד כמוס. התקלקלה מערכת כלשהיא, ישלוף הטכנאי הישראלי את הקופסה, ישלח אותה ליצרן בארה"ב, וימתין שתגיע אחרת במקומה או שהיא תתוקן ותישלח מחדש. לא קשה להבין משמעות של מהלכים כאלו בעיתות לחימה למשל, כאשר גורם הזמן של החזרת מטוסים לכשירות הוא קריטי. עד כה, בכל מערכות הנשק שארה"ב מכרה, במיוחד לישראל, היתה התחזוקה בידי צה"ל. טכנאים ומכונאים של חיל-האוויר למדו את מבנה המערכות, ויכלו לגשת אליהן באופן עצמאי. ב-35F- תהיה ישראל תלויה תלות מוחלטת בארה"ב גם בנושא אחזקת המטוסים. 

בעיה נוספת שהערימו האמריקנים היא חוסר היכולת של חיל-האוויר להטמיע במטוס החדש מערכות ייחודיות, שיתאימו לדרישות חיל האוויר הישראלי. בצה"ל מבקשים שמערכות התקשורת והשו"ב (שליטה ובקרה) של המטוס יבוססו על מערכות ישראליות הפועלות כבר בכלי-הטיס של חיל–האוויר. כיום כל מבנה מטוסים של חיל-האוויר הישראלי מחובר לרשת אינטרנט אווירית, המאפשרת לכל טייס לדעת מה קורה לא רק במטוסו שלו, אלא גם במטוסים הטסים לצידו. כך יכול מפקד המבנה לדעת בכל רגע מה מתרחש בתא הטייס של המטוסים הטסים תחת פיקודו. בחיל-האוויר מבקשים שה-35F- ישתלב ברשת הצה"לית כבר ביום הראשון שינחת. לשם כך זקוק החיל לאישור האמריקנים לפתוח את נוסחאות המחשב של המטוס. אם הבקשה הזו לא תיענה לא תוכל מערכת הביטחון להכניס את המערכת למטוסים החדשים. פירושו של דבר יהיה שמבחינה מסוימת דווקא במטוס הכי חדיש והכי מהפכני שלנו, תהיה חזרה טכנולוגית לאחור כמעט דור שלם.

חמקנות בעירבון מוגבל. F35 צילום: רויטרס

ככל הידוע, הדיונים בנושא בין ישראל וארה"ב עדיין לא הושלמו.

במגעים עם ארה"ב לקראת רכישת מטוסי ה-F-35  דובר אמנם על שילוב התעשיות הביטחוניות הישראליות בייצור המטוס בהיקף של מיליארדי דולרים, ושילוב מערכות ישראליות במטוס. בשונה ממטוסי העבר, פיתוח התצורה הישראלית מתרחש במקביל לפיתוח הכללי של המטוס. כמה חברות ישראליות, ביניהן 'אלביט מערכות' ו'תדיראן קשר', כבר זכו בחוזי פיתוח וייצור בפרויקט ה-F-35 הבינלאומי. קסדת הטיס, למשל, תהיה פיתוח ישראלי. גם בארה"ב מודעים לכך שישראל היא המובילה בעולם בתחום פיתוח קסדות טיס עם תצוגת נתונים על משקף הקסדה.

אחד הנעלמים הגדולים, שמהווים גם יתרון, הוא הטיפול בגוף המטוס העשוי מחומרים מרוכבים. בישראל אין עד כה ניסיון בתחום הזה. אם תתממש הבטחה אמריקנית להכשיר כוח אדם בישראל לטיפול בחומרים מרוכבים, לפחות בתחום אחד תצא ישראל מורווחת.