בשבע 430: לרגל נסיעה

כללים לבדיקת רכב מיד שניה

פינחס ורבקה קופר , ו' באדר תשע"א

קניית רכב משומש

  • בחנו את הרכב באור יום בלבד. אור השמש מאפשר לבחון בצורה הטובה ביותר את מצבו החיצוני, נזקי צבע ופגמים בפח.
  • התעקשו שבעל הרכב בלבד יציג את הרכב. את זהותו ניתן לוודא ע"י הצלבת השם ברישיון הנהיגה עם רישיון הרכב.
  • ודאו שמספר הבעלים הקודם סביר. אם הרכב צעיר בשנים אך בעל היסטוריה ארוכה של החלפת ידיים, משהו כאן לא מריח טוב. אדם ממוצע מחליף רכב כל 3-4 שנים. ככל שרכב עבר בעלים רבים יותר, כך מחירו צריך להיות נמוך יותר.
  • אם הקילומטראז' נמוך באופן מפתיע, כנראה שהגעתם למשחק 'מציאה או עקיצה'. נסו לבדוק את אמינות הנתון במוסך בו הרכב טופל ובמכון בדיקה שיכול להעריך אם הנתון אמין בהתאם לביצועי המנוע. רכב פרטי סביר מבצע בין 10,000-20,000 ק"מ בשנה.
  • אל תוותרו על בדיקה עצמאית. בדיקה מקיפה כזו, שעלותה נמוכה ביחס לעלות רכישת הרכב, תאיר בפניכם את מצבו האמיתי של הרכב, כולל נתונים שלא רואים בעיניים, כמו פגמים במנוע, צבע לא מקורי וכדומה. אל תתפתו ללכת למכון בדיקה עליו ממליץ המוכר.
  • רכב נקי מדי או מנוע מבריק ונוצץ עשויים להסיט את תשומת הלב מבעיות מהותיות. לחילופין, אבק ולכלוך עלולים להסתיר שריטות ופגיעות פח. אל תתרשמו מהתירוץ "לא היה לי זמן לנקות את הרכב". מי שרוצה למכור ימצא זמן לנקות.
  • יש כיסויים למושבי הרכב שנועדו לשמור על ניקיון המושבים ויש כיסויים שנועדו להסתיר פגמים וקרעים. אל תתרשמו מכיסויים אופנתיים ובדקו מה קורה תחתיהם.
  • אל תפסלו רכב שעבר תאונה, אלא אם כן מדובר בטראומה בעלת השלכות משמעותיות. כלי רכב שעברו תאונה קלה או בינונית, תוקנו באופן מלא והבדיקה שערכתם להם תקינה, יכולים להיות מצוינים, ועם ההנחה במחיר הרכישה בגין התאונה – גם מציאה.
  • אנשים רבים מקבלים החלטה לגבי רכישת רכב על פי "כמה נקבל עליו כשנרצה למכור אותו". זכרו שאתם קונים רכב כדי שישמש אתכם לשנים. ההוצאות על הרכב במהלך שירותו אתכם גבוהות עשרות מונים מהפסד כספי אפשרי בעתיד, כשתרצו למכור אותו. גם אם מדובר ברכב שעבר תאונה או רכב מהשכרה, מה שחשוב הוא מצבו הנוכחי והתאמתו לצרכיכם.

באדיבות גיל שגיב, מנהל השיווק של Avis.