גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

גליון 434ראשיהפצה

כל ישראל ערבים - בשבע עיניים

זוג חוזרים בתשובה המתגוררים בקיבוץ ביקשו להציב עמודים לצורך עירוב שבת | מה שעורר התקוממות של חברים בקיבוץ
10/03/11, 13:27
שמואל אדלמן

במהלך שירותי הצבאי שוחחתי לא מעט עם חיילים חילונים. כשהגענו לנושא השבת התברר שהחייל החילוני המצוי מכיר את האיסורים  על האזנה לרדיו ועל נסיעה לים בשבת. לעומת זאת, ארבע רשויות שבת וטלטול במקום ללא עירוב הם איסורים מוכרים הרבה פחות.

מתברר כי בשיחות אישיות בין דתיים לחילונים קל למצוא את המשותף. לעומת זאת, מי שצורך את התקשורת הישראלית  עשוי לקבל את הרושם שהציבור הדתי אינו מחמיץ הזדמנות להשתלט על המרחב הציבורי ולכפות את אורחות חייו על הציבור. זה הרושם הראשוני שמתקבל מסיפור הקמת העירוב בקיבוץ גבעת חיים איחוד שפורסם בynet.

זוג חוזרים בתשובה המתגוררים בקיבוץ ביקשו להציב עמודים בשערי הקיבוץ לצורך עירוב שבת. אלו פנו למנהל הקהילה, שהפנה את הבקשה למועצה הדתית עמק-חפר וזו ביצעה את המלאכה.

חברים מסוימים התקוממו על הצעד שפוגע לדבריהם באופיו החילוני של הקיבוץ, והביעו חשש שזהו צעד ראשון שאחריו יוכנסו לקיבוץ עוד סממנים דתיים. אחרים טענו כי מדובר במפגע בטיחותי שמסכן עוברים ושבים. אחד התושבים הביע כעס על כך שהעמודים הוצבו "ללא התייעצות מוקדמת עם הנהלת הקהילה או אסיפת החברים. המועצה הדתית עמק-חפר פשוט קבעה עובדות בשטח".

יו"ר המועצה הדתית עמק חפר, הרב יאיר בטיטו מציג תמונה שונה לחלוטין: "כל הפעילות של המועצה הדתית נעשית תוך תיאום מלא ושיתוף פעולה עם היישובים, דתיים כחילונים כאחד. בקיבוץ גבעת חיים הנחנו את עמודי הערוב, רק אחרי שקיבלנו מסמך חתום ממזכירות היישוב שמפרט את תוואי העירוב שנעשה מתקציב המועצה הדתית. לצערנו עמודי הערוב הוצאו ממקומם באופן לא חוקי ע"י אלמונים". בטיטו מציין כי גם בקרב חברי הקיבוץ נשמעה תרעומת על חברים שעשו דין לעצמם ופגעו בהחלטת מזכירות.

מתברר כי מי שמחפש פתרונות של חיים משותפים יכול למצוא אותם. מוטי זעירא, איש חינוך חבר הקיבוץ מתאר בעלון הקיבוץ כי בדיון פתוח סביב הנושא הציע אחד הדוברים שאנשי הקיבוץ יקימו את עמודי העירוב וכך יוכלו לקבוע את מידת האסתטיות שלהם, ולא להיות מוטרדים מ'השתלטות' של דתיים. הצעה זו זכתה להסכמה גורפת מצד רבים מאוד ממשתתפי השיחה.