גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

משובשי קליטה - בשבע עיניים

הפקחים לא תרו אחרי משתמטי גיוס אלא דווקא אחרי משבש קליטה אלקטרוני שהוצב בבית המדרש, על מנת למנוע מהתלמידים להשתמש בסלולרי
19/05/11, 11:16
שמואל אדלמן

אמות הסיפים נעו בבית המדרש של ישיבת 'זרועה' שבנגב. על פי פרסום באתר 'בחדרי חרדים' נכנסו לבית המדרש פקחים של משרד התקשורת מלווים בקציני צבא. הפקחים לא תרו אחרי משתמטי גיוס אלא דווקא אחרי משבש קליטה אלקטרוני שהוצב בבית המדרש, על מנת למנוע מהתלמידים להשתמש בסלולרי. מתברר כי הפתרון הטכנולוגי הצליח הרבה מעבר למשוער ומנע לא רק ביטול תורה, אלא גם תקשורת בין מכשירי הקשר של צה"ל בסביבה.

לא רק ישיבות חרדיות נאבקות בסלולרי. לא מכבר דחתה ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק הפרטית שיזם ח"כ אריה ביבי מקדימה, הקובעת שתלמיד לא ישתמש בטלפון סלולרי בשעות הלימודים. גם הח"כים הבינו שחבל לבזבז עוד חוק שלא ניתן לאכוף וטענו שיוזמות כאלו צריכות להיות מעוגנת בתקנות משרד החינוך ולא בחוק.

ד"ר דניאל גוטליב, פסיכולוג קליני ומנהל מכון 'שינוי' בהרצליה שם את האצבע על שתי בעיות מרכזיות: ראשית, המכשיר הסלולרי מאוד מפתה את היושב בכיתה לעסוק בתכנים אחרים, שבדרך כלל יהיו מעניינים הרבה יותר מהחומר הנלמד. בין אם מדובר בגלישה באינטרנט או בתגובה על הודעה שנשלחה. כל זאת עוד לפני הדיון הערכי בתכנים עצמם. מעבר לכך, עצם השארת מכשיר נייד דלוק מעבירה מסר של חוסר כבוד. השהייה בכיתה, בבית הכנסת או בבית המדרש הופכת להיות 'על תנאי', שכן ברגע שמתקבל מסרון או שיחה, התלמיד מנתק את עצמו מן השיעור ועובר לטפל במתן מענה לאותו מתקשר שנמצא בעדיפות גבוהה יותר.

ד"ר גוטליב מציע כי ההתמודדות עם הסלולרי תיעשה במסגרת של העברת אחריות אל התלמיד ולא בכפייה. ברגע שמנסחים יחד כללים ברורים, גם אם הם כוללים סנקציות על מי שמפר אותם, ההתמודדות של התלמיד היא מתוך בחירה. גם אם הוא משתמש במכשיר בניגוד לכללים מדובר בבחירה שלו, שעליה הוא יודע מראש שישלם מחיר. סוגיית הסלולרי יכולה להיות לא רק מטרד, אלא גם מרכיב נוסף בעבודה החינוכית של חינוך לאחריות.