בשבע 448: חופש קצר וטוב

ניסיונותיו של שר החינוך לקיצור החופש נכשלו. תלמידי בתי הספר יצאו לחופש של למעלה מחודשיים

שמואל אדלמן , כ"א בסיון תשע"א

ניסיונותיו של שר החינוך לקיצור החופש נכשלו. תלמידי בתי הספר התיכוניים יצאו לחופש של למעלה מחודשיים ואליהם יצטרפו בקרוב תלמידי בתי הספר היסודיים. הורים רבים שולחים את הילדים לקייטנות, יוצאים לחופשה משפחתית ומנסים למצוא פתרונות למלא את הזמן הרב שעוד נותר. גם השנה חלק ניכר מילדי ישראל יבלו ימי חופשה רבים ברביצה אינסופית מול מסך הטלוויזיה והמחשב או ימצאו דרכים גרועות יותר להפגת השעמום. 

מתברר שישנה גם דרך אחרת. בחלק מבתי הספר, רובם מוגדרים כ'תלמודי תורה' החופש הגדול קצר בהרבה. כך למשל בת"ת ברקאי בקרני שומרון, שלמען הגילוי הנאות אציין שגם בני לומד בו, נשארים התלמידים ללמוד במסגרת בית הספר כשבועיים וחצי נוספים עד לצום י"ז בתמוז. החל מה-1 ביולי משתנה המסגרת: הלימודים מתחילים מאוחר יותר ומסתיימים מוקדם, אין צלצולים והתלמידים לומדים מקצועות קודש בלבד בשילוב עם הפעלות וחוויות כמו טיולים ובריכה.  תלמידי כיתה ח' שכבר סיימו את שנות הלימוד בבית הספר מוזמנים ללימוד סוגיות נבחרות בגמרא עם המחנכים ובהמשך היום מועסקים בעבודות שונות עליהם הם מקבלים דמי כיס.

הרב שמואל קנר, מנהל בית הספר, מסביר: "החופש הגדול ארוך מדי, הן לתלמידים והן להורים. הגישה החינוכית של בית הספר רואה ערך בניצול הזמן ולכן אנו מקצרים את החופשות כך שתלמיד אצלנו לומד כ-25 יום יותר מאשר בבי"ס רגיל. המחנכים יודעים מראש שזו המסגרת ובהיותם גם הורים מבינים את החשיבות. לתלמידם יש חברים שכבר בחופש ולכן אנחנו בונים מסגרת קלה יותר, המשלבת גם חוויות קיץ". הרב קנר גם פותח את שערי בית הספר במסגרת זו לתלמידי חינוך מיוחד בסביבה שמשתלבים בהתאם ליכולותיהם בביה"ס גם במהלך השנה.

בתי הספר המאריכים את ימי הלימודים נאלצים כל אחד בנפרד לנהל מו"מ מול משרד החינוך על אישור להפעלת ביה"ס בחופש וקבלת תקציבים למימון שעות. לא רק ההורים שמחים על המהלך, גם בקרב התלמידים מתגלה הבנה לקיצור החופש. יאיר, הלומד במסגרת תלמוד תורה, מודה שלעיתים הוא חש קנאה למראה חבריו שיצאו לחופש, אך בסופו של דבר הוא מרוצה: "טוב לי להיות במסגרת עוד כמה ימים.  בחופש של חודשיים מתחיל להיות משעמם אחרי כמה שבועות, ובסך הכל אני חושב שדווקא לנו כיף יותר".