בשבע 454: לקראת הצום

הנחיות לאכילה לפני ואחרי צום תשעה באב

פינחס ורבקה קופר , ד' באב תשע"א

  • מומלץ לשתות כמות גדולה של נוזלים, בייחוד מים, מבוקר ערב הצום בכמות של 10-12 כוסות לאורך היום. שתייה מרובה מקלה מאוד על כאבי הראש והרגשת העייפות. מומלץ להמעיט בשתייה ממותקת, קפה, תה ואלכוהול שמצמיאים ומעודדים איבוד נוזלים.
  • במשך כל היום שלפני הצום עדיף לאכול ארוחות קטנות כל שעתיים-שלוש ולא להגיע לארוחה מפסקת כשרעבים. הארוחות הקטנות יכולות להכיל פחמימות המתפרקות לאט כמו כריכים מקמח מלא, דייסת קוואקר, קינואה, אורז מלא בתוספת מנת חלבון קטנה כמו גבינות, דג וביצה העוזרת מאוד לשובע ורוגע. פחמימות מורכבות נספגות בגוף לאט ובשילוב עם חלבון גורמות לתחושת שובע לאורך זמן.
  • כדאי להמעיט במזונות חריפים, מלוחים ומתובלים מדי.
  • עדיף שהארוחה המפסקת לא תהיה כבדה מדי אלא ארוחה רגילה, לדוגמה: מרק ירקות לא מלוח, ירקות מבושלים, עגבנייה חתוכה ותוספת פחמימה כמו אורז או קינואה.
  • אפשר לשלב ירקות ופירות בארוחה, אך לא בכמות גדולה, מפני שהם ממלאים את הקיבה לזמן קצר בלבד.
  • לאחר הצום מומלץ להתחיל בשתייה שאינה חמה או קרה מדי. עדיף תה חמים עם מעט דבש.
  • מומלץ להתחיל לאכול לאט ובמנות קטנות.
  • אחרי הצום הגוף זקוק לאנרגיה זמינה באכילה מאוד מבוקרת. אכילה גסה עלולה לגרום לכאבי ראש ותחושת חולשה, מפני שהגוף מקבל בבת אחת כמות גבוהה של סוכר ושומן.
  • לאחר כשעה מומלץ לשתות מרק ירקות חם, ולאחר כחצי שעה נוספת דג בתוספת קלה של בטטה או תפוח אדמה. השתייה חשובה יותר מהאוכל בשלב זה.
  • צום תשעה באב חל בקיץ ולכן כדאי לשהות במקומות קרירים ככל האפשר כדי למנוע איבוד נוזלים. מומלץ להמעיט בפעילות גופנית על מנת לשמור על נוזלי הגוף.
  • צום של 24 שעות אינו גורם נזק למבוגרים. נשים הרות בהריון תקין יכולות לצום לאחר התייעצות עם רופא.

באדיבות 'כללית' מחוז דן-פ"ת.