בשבע 458: מזון למחשבה

תזונה מאוזנת של ילדינו במהלך יום הלימודים

פינחס ורבקה קופר , ב' באלול תשע"א

  • הקפידו על ארוחת בוקר. זו הארוחה החשובה ביותר במהלך היום, המעניקה 'דלק' לגוף ומאפשרת לו לתפקד טוב יותר במהלך כל היום, תוך שמירה על ערנות וריכוז. עליה להכיל מנת חלבון ומנת פחמימה.  
  • ציידו את ילדיכם בארוחת עשר מזינה. מומלץ שהילדים יאכלו ארוחה נוספת בהפסקה, שיכולה להיות כריך מלחם, לחמנייה או פיתה. על מנת שיחושו שבעים העדיפו להכין את הסנדביץ' מלחמים העשויים קמח מלא ועשירים בסיבים תזונתיים המסייעים לתחושת שובע לאורך זמן.
  • מה לשים בכריך? מילות המפתח הן גיוון ובריאות: נסו לשלב ממרחים בריאים, דוגמת גבינות עד 9%, טונה, טחינה, חומוס, חביתה, ביצה קשה ואבוקדו. רוב הסיכויים שילדיכם יעדיפו ממרח ממותק, ולכן מומלץ להגבילו לפעם בשבוע ולהעדיף ריבה, ממרח חרובים וחמאת בוטנים על פני שוקולד וממרח חלבה.
  • לצד הכריך חיתכו לילדיכם פרי או ירק. הם ישתכנעו לאכול במידה ותשקיעו באריזה ובחיתוך.
  • מומלץ להכין את הארוחה בבוקר, כיוון שהטריות והויטמינים של הכריך, הירקות והפירות נשמרים טוב יותר.
  • לילדים שמסיימים את יום הלימודים אחרי 14:00, הוסיפו חטיף בריאות, כיוון שהם זקוקים לתוספת תזונתית. העדיפו חטיף מופחת קלוריות, עשיר בסיבים תזונתיים ובתוספות פרי.
  • תזונה חסרה מביאה לחסרים בברזל הנחוץ לשמירה על ריכוז, התפתחות, ערנות וחיוניות. הקפידו להכין ארוחות צהריים וערב המכילות פחמימות, חלבונים וירקות טריים או מבושלים. החלבונים בארוחת הצהריים יכולים להיות בשר, עוף, הודו ודגים ובארוחת ערב ביצה, טונה גבינות עד 9%. בארוחת צהריים תוכלו לבחור פחמימות כמו אורז, תפוחי אדמה, פסטה, תירס, אפונה, בורגול וקוסקוס, ובערב פרוסת לחם, פשטידה או דגנים מלאים.
  • תוספי תזונה לילדים מומלצים רק במצב של חוסר בויטמינים.
  • הגבילו את צריכת החטיפים והשוקולדים. מעבר לעובדה שהם עשירים בקלוריות, נמצא כי חטיפים מעובדים מכילים לא פעם חומרים מלאכותיים הגורמים לאי שקט. העדיפו להרגיל את ילדיכם לאכול פירות כקינוח.

באדיבות שירלי קיטרון, דיאטנית ורוקחת ב'סופר פארם'.