בשבע 459: החרדים והמתנחלים מקבלים מהמדינה יותר כסף?

האם החרדים והמתנחלים לא משתתפים במחאת הדיור משום שהם מקבלים כספים מהממשלה? ח"כ אייכלר, מנכ"ל מועצת יש"ע ופרופ' שטסמן עונים.

תגיות: מחאת הדיור
עריכה: ירעם נתניהו, בשבע , ט' באלול תשע"א

החרדים מודרים מכל זכויות האזרח * ח"כ ישראל אייכלר - 'יהדות התורה' 
הגב' ליבני ואנשי קדימה והליכוד יודעים כי היהדות החרדית היא הענייה ביותר, משלמת מסים עקיפים יותר מכל אחד אחר, וחיה במצוקת דיור ובמחסור בכיתות יותר מכל אוכלוסיה אחרת; מנודה ומודרת מכל זכויות האזרח על ידי קריטריונים מפלים, מרושעים ומכוונים.

המשטר החילוני אינו מכיר בתארים הניתנים בחינוך הישיבתי ובלימוד התורה, ובכך הם חוסמים בפני החרדים כל תעסוקה במגזר הציבורי. גם המגזר הפרטי דורש מהם תארים אקדמיים בלתי רלוונטיים, שאינם קשורים למדינה יהודית ולעם ישראל.

הערבים אזרחי הארץ אינם חייבים להיות בקואליציה כדי לקבל תקציבי חינוך "ממלכתי-ערבי" ולזכות בכל הזכויות הסוציאליות הניתנות במדינה דמוקרטית. לחרדים אין שום זכות בארץ אבותיהם. כל מה שהם מקבלים נחשב ל"סחיטה" קואליציונית.

גם צורכי הביטחון של המתנחלים אינם יכולים להיחשב כ"הטבה" בשעה שהם מסכנים את חייהם לחיות בערי ספר בין חיות טורפות שמבקשות לטבוח בהם, כמו במשפחת פוגל באיתמר ורבים אחרים הי"ד. זאת רשעות מאין כמותה לחשב את הוצאות הביטחון כ"כסף למתנחלים". זה כמו לחשב את חמישים מיליארד השקלים של משרד הביטחון ככסף לג'ובניקים. בכל התקציבים האחרים, אין לי שום מידע שהמתנחלים מקבלים יותר מכל יישוב אחר בקיבוצים ובמושבים. המתבוללים השולטים בתקשורת הישראלית שונאים אותנו לא פחות מן הבריטים והטורקים ששלטו בארצנו.

גם אנשי המחאה יודעים כי קדימה ונתניהו המיטו אסון קפיטליסטי על מעמד הביניים ושכבות המצוקה גם יחד. לא לחינם תנועות המחאה מואסות בקדימה לא פחות מן הליכוד. הציבור מבין כי ממשלת שרון נתניהו אולמרט וליבני, ביצעו את תכנית אנשי ההון והשלטון. הם רוששו את ההמונים למען הטייקונים שיצרו קרטלים, והרסו את התחרות בשוק המזון והסלולר וכל המשק הישראלי. הם מסרו את המדינה לידי פקידים הפועלים בשירות הבנקים והקבלנים של האלפיון העליון. התפרצות הזעם של גב' קדימה, שהחרדים מקבלים הכול בסחיטה ולכן אינם מפגינים במחאה החברתית, נובעת מירידה של קדימה בסקרים בהפסד של עשרה מנדטים.

אנו עדים לכך שבמחאה לא מוחים מי שהכי היינו מצפים שימחה ויפגין: מצביעי הליכוד, ש"ס, העולים החדשים והמתנחלים. הם לא שם כי הם מבינים שאי אפשר להתעלם מהכוונות של האנרכיסטים שעומדים מאחורי המארגנים והמממנים. האנרכיסטים האלה תופסים טרמפ על המחאה הצודקת, ויש להם מניעים אחרים ולא מצוקת הדיור ויוקר המחייה.

החרדים והמתנחלים לא משתתפים בשל בעיות צניעות. גם לו היו מארגנים הפגנה נפרדת – היא היתה הופכת ללא לגיטימית, התקשורת היתה מתייחסת להפגנה בעוינות, וגם המשטרה היתה פועלת בהתאם.

מחאה שמנוצלת בידי השמאל הרדיקלי * נפתלי בנט - מנכ"ל מועצת יש"ע
טענת השמאל כאילו "הכסף הולך להתנחלויות" היא הבל ורשעות. בניית דירה ביהודה ושומרון יקרה כמו בחולון. חבילת חיתולים באריאל אינה זולה מזו הנמכרת בתל אביב. צינורות המים בהתיישבות אינם עשויים זהב, והחינוך דווקא יקר.  ובכל זאת ראוי לשאול היכן המתנחלים במחאה החברתית. אני יכול להשיב רק בשם עצמי. אני לא "קצת" בעד המחאה. אני מאוד בעד המחאה הטובה. אך מאוד נגד המחאה הרעה.

יש כאן שתי אג'נדות שונות, כמעט מנוגדות, שהתערבבו בחודשיים האחרונים. המחאה הטובה רואה בישראל מדינה טובה שנוצרו בה קלקולים שיש לתקן: נחלשה הערבות ההדדית, פשתה תרבות מותגים וניקור עיניים, אנשים החלו להימדד לפי עומק כיסם ולא על פי ערכיהם. קמו מונופולים שבאופן בלתי נמנע עושקים את הציבור הישראלי. הביטוי "בא לי" הפך מטבע לשון מקובל. חלק מנבחרי הציבור מרגישים שהם לא חייבים לנו דין וחשבון על מעשיהם.

מטרת המחאה הטובה היא תיקון. להחזיר את אמונת הציבור ביכולת שלו לשנות ולהשפיע, להחזיר את ערכי הערבות ההדדית המושרשים ביהדות, ולהזכיר לפוליטיקאים שהם משרתי הציבור, ולא רק נבחריו.

אך יש מחאה אחרת, המחאה הרעה, רווית שנאה, שחלק ממוביליה אינם ראויים לעמדת הנהגתה ומטרתה היא מחאה לשם מחאה. היא אומרת כך:  אם "בא לי" לשכור דירה ברוטשילד, המדינה חייבת לספק לי זאת. לפרט אין אחריות אישית על מצבו. כל הבעיות והחוליים בחברה הישראלית מתחילים ב"כיבוש". יש לערבב בין "צדק חברתי" לעניין הכיבוש. ליצור מעין עיסה דביקה של זהות בין שני הדברים. לנצל את מצוקת הציבור ולנתבה לעבר השמאל הרדיקלי. בחזון המחאה הרעה, המדינה שלנו תיעדר כל סממן יהודי וציוני. מנהיגי המחאה יכולים לחתום על מכתב שמציג את צה"ל כפושע מלחמה, שלא מהסס לרצוח ולענות ערבים בלי משפט.

שתי המחאות, הטובה והרעה, התערבבו. בכוונה, כנראה. אז מה עושים? עושים, אך בדרכנו. הדרך שהקימה את הגרעינים התורניים, ששלחה אלפי בניה לעמדות פיקוד בצה"ל, שמיישבת את יהודה ושומרון, הגליל והנגב, שחיה את הערבות ההדדית ביום-יום.

הפעם עלינו להירתם לאתגר חדש: מערכה ברמה לאומית (ולא רק מקומית) למען תיקון ערכי וחברתי במדינת ישראל. נעשה זאת – בדרכנו.

העניים האמיתיים התרגלו לשתוק * פרופ' יוחנן שטסמן - לשעבר מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי
המשותף לציבור החרדי ולציבור המתנחלים הוא שהם אנשים יראי שמים, בדרך כלל. וככאלה הם אינם עוסקים במחאות חברתיות, אלא במחאות בעלות חשיבות עקרונית ויהודית דתית. מה גם שבשל סיבות של חינוך לא מתערב הציבור החרדי בהפגנות של הציבור החילוני, וציבור המתנחלים לא מצטרף כי הוא עסוק בעיקר בסוגיות אידיאולוגיות המוכרות לכולם.

המחאות החברתיות הן מחאות שבלי ספק מקורן וארגונן הוא פוליטי לשם ניגוח הממשלה, מסיבות שהמארגנים יודעים אותן ושאר הציבור יכול רק לנחש. מכל מקום, המחאה עוסקת בדרישות מבולבלות. כל אחד מהבולטים שבמוחים מוצא לנכון לדרוש משהו, וגם כמות הדרישות ואופיין שונה ומגוון. השורה התחתונה של כל הדרישות היא מצוקה כספית אמיתית או מדומה של ציבור שרוצה להשתכר יותר, ובעיקר שלאחר תשלומי המסים יישאר לו יותר כסף. אלה דרישות לגיטימיות, ובלי ספק גם בציבור החרדי ובציבור המתנחלים יש מצוקה, כי ציבורים אלה נמנים עם חמשת העשירונים הנמוכים. חמשת עשירונים אלה כמעט שאינם משלמים מס הכנסה בשל הכנסתם הנמוכה, ורובם נמצאים מתחת לקו העוני או מעט מעליו. כנראה אנשים אלה אינם מסוגלים להביע את מחאתם, זה נכון גם לגבי הציבור הכללי. הציבור העני במדינה, שהוא כשליש מהציבור, וזה שקצת מעל קו העוני, עוד כשליש, אינם מסוגלים להתארגן ולהפגין. שנים רבות הם נושאים את סבלם ועוניים בלי תגובה. הם למדו להסתגל למצב, וזו עוד סיבה מדוע הם לא יצאו להפגין עם שאר הציבור.

החשש שלי הוא שאם לא ישתנה המצב הכלכלי של שכבות אלו, הן ימצאו את הדרך להביע את מחאתן בדרך אלימה הרבה יותר מהמחאה של היום.

 

תשובות הגולשים:

עלילות אנטישמיות
גלשתי באתרים השונים. הם היו גדושים עלילות בהן הואשמו החרדים והחרד"לים בתחלואי המשק הישראלי. עלילות מן הסוג אשר הזינו את האנטישמיות לקראת השואה ואחריה. אווירה אשר סללה את הדרך לשואה. החרדים והחרד"לים מוקמו במקומם של היהודים בספרות האנטישמית. מכיון שחלק מהאג'נדה כלל את הפגיעות בציבור שלומי אמוני ישראל, הצטרפות לפסטיבל היתה יכולה להתפרש כתמיכה והסכמה לגישה האנטישמית.

פרופ' יצחק סגל, חיפה

קצת צניעות
החרדים והמתנחלים לא משתתפים במחאת הדיור לא כי הם מקבלים תקציב יותר מכל מגזר אחר. אלא כי ההפגנות מעורבות, מופיעות שם זמרות, תלבושות לא צנועות, וחילול שבת גדול לקראת העצרת. כשהם הגיעו במהלך השבוע, הם חטפו מכות וגירשו אותם מהמקום.
כל ההפגנה מושתתת על שנאת חינם, ונועדה לקלקל ולא לתקן.

שושנה כהן, ירושלים

הפער החברתי האמיתי
במחאה המרשימה כשלעצמה, נחשפו במלוא כיעורם הפערים החברתיים. ואינני מתכוון לפערים במובן החומרי של המילה אלא לנתק ההולך ומתרחב,הולך ומתעצם, בחברה הישראלית. ניכור ואולי אף תיעוב, שמגביר את הנתק בין חילונים לדתיים. כמובן שישנן גם חלוקות לתתי מגזרים בתוך הציבור הדתי, החרדי לאומי ועוד, ואף בתוך הציבור החילוני לא הכל הרמוני.לדעתי מצב זה חמור בהרבה מן הפערים הסוציואקונומיים בחברה, וצריך להדיר שינה מעינינו.לטעמי זו צריכה להיות המחאה הבאה בתור. אחים אנחנו, ובאותה ספינה שעדיין לא הגיעה לחוף מבטחים, שטים כולנו.

אריק קרמר, ירושלים