בשבע 459: הסבא מבלפור 1

ידידיה מאיר מספר על ההיבט הנשכח של פרשת שרה נתניהו והעובדת הזרה, או כפי הכינוי שהפרשה זכתה לה, 'שרה נגד טרה'.

ידידיה מאיר, בשבע , ט' באלול תשע"א

הסבא מבלפור

בבית ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים חי אדם מופלא. איש אמת, אציל מידות, יודע ספר. לא, לא לקחתם בטעות ליד גיליון של 'ישראל היום'. אני בכלל לא מתכוון לבנימין נתניהו, גם לא לאבנר הצעיר, אלא לדייר אחר שגר שם בחודשים האחרונים: שמואל בן ארצי, אביה של שרה נתניהו.

כשהרדיו קשקש השבוע על "טרה נגד שרה", והקריין הטעים "אביה הקשיש של רעיית ראש הממשלה", הפלגתי למחוזות אחרים שמהם מגיע האיש הזה, שבימים האחרונים נזרק שלא בטובתו לראש הכותרות.

לפני כחודש השתתפתי כמנחה בערב הצדעה במלאת עשרים שנה לפעילות חב"ד במדינות חבר העמים. אורח הכבוד באירוע בגני התערוכה בתל אביב היה בנימין נתניהו. אין צורך לתאר כמה בואו של ראש ממשלה לאירוע כזה מצריך תכנון מדוקדק לפרטי פרטים של שבועות מראש. כל שערה בזקן של כל חב"דניק עברה שם שיקוף. כל חוברת 'דבר מלכות' נבדקה בקפידה. אבל במקרה הזה, עד הרגע האחרון ממש, איש לא ידע לומר אם ראש הממשלה בכלל יגיע. ולא בגלל עניינים ביטחוניים, אלא מפני שבאותם ימים משפחת נתניהו העבירה את זמנה בין בית ראש הממשלה לבין יחידת הלב בקומה השמינית של בית החולים הדסה עין-כרם, שם אושפז בן ארצי, בין חיים למוות.

בסופו של דבר נתניהו הגיע. הוא דיבר בחום על שליחי חב"ד, שיבח את האיש שעומד מאחורי כל המפעל הזה, לב לבייב, ועמד לצאת מהאולם. רגע לפני שיצא הרשיתי לעצמי, אחרי התלבטות קצרה, לאזכר מעל הבמה, ובעצם לחבר איכשהו לאירוע, מישהו שלא בדיוק קשור: אנחנו מאחלים מכאן, כך אמרתי, בריאות ואריכות ימים לעוד שליח מיוחד בעולמו של הקדוש ברוך הוא, שמואל בן ארצי, או בשם שבו אנחנו מתפללים לרפואתו "שמואל בן חווה סימה". בוגר ישיבת נובהרדוק, בוגר המחתרות, שהוא גם סופר נפלא ומרגש שכותב על החיים בין העולמות האלה. תשעים ושבע השנים שהוא כאן בעולמנו לא מספיקות לנו, אנחנו רוצים ליהנות ממנו ומכתיבתו עוד שנים רבות.  

אני לא יודע אם מאות השליחים שישבו באולם הבינו בתוך ההמולה על מי בדיוק אני מדבר. התזמורת של רובי בנט כבר החלה לנגן את "לבנימין אמר". אבל ראש הממשלה, שכבר היה בדרך החוצה בצעדים נמרצים, עצר פתאום מלכת - ועמו עצרו גם עוזריו ועשרות מאבטחיו - ואמר "אמן".

זקן החוזרים בתשובה

מצבו של שמואל בן-ארצי השתפר מאז באורח פלא והוא חזר לבית ראש הממשלה. השבוע פגשתי במקרה את אחד האנשים שהיו שם באירוע, והוא אמר לי בחיוך שאולי הייתי צריך לבקש מהקהל להתפלל לא רק על שמואל בן חווה סימה, אלא גם על המטפלת שלו... אבל הנה, בזכות טרה המטפלת מנפאל, אנחנו מקדישים את הטור הזה, בסיומו של השבוע הראשון של חודש אלול, ליהודי שמגיע מבית מדרש מיוחד, שכבר אינו קיים עוד, שבו כל השנה אלול. תכירו את האיש שנושא שני תארים לא שגרתיים: קודם כל, ה'שווער' של ראש הממשלה, אבל הרבה יותר מזה - זקן החוזרים בתשובה בישראל.

הוא נולד בפולין בעיר בילגוריי ב-1914. בהיותו בן 14 החליט להצטרף לישיבת נובהרדוק, הישיבה המפורסמת שהתבססה על שיטתו התובענית של הרב יוסף יוזל הורוביץ, 'הסבא מנובהרדוק', שהדגישה את שפלות האדם (זאת בניגוד לישיבת סלבודקה, של 'הסבא מסלבודקה', שם דיברו על גדלות האדם). בנובהרדוק גרסו כי נפש האדם אינה אלא זירת מאבקי כוח בין השכל לבין הרצון, כאשר מעמדו וכוחו של השכל חלש יותר. רק פעולת 'ביטול הרצון' באופן חד וקיצוני תציל את האדם מהמצב הזה. תלמידי נובהרדוק היו ידועים בפעולות ההשפלה-העצמית שלהם שנועדו לשבור את הרצון ואת האגו, כמו למשל להביך את עצמך ולנסות לרכוש מסמרים מהרוקח בבית המרקחת. אגב, בעידן הפארמים הגדולים של היום, לא מומלץ לבצע את התרגיל הזה. אם תיגשו לסופר-פארם הקרוב למקום מגוריכם ותדרשו מהרוקח מסמרים, הוא ייתן לכם בשמחה. מוכרים שם הכול. אבל כאמור, היום אף אחד כבר לא מבקש. הזרם הנובהרדוקאי כמעט ועבר מן העולם.

לפני כמה שנים, כשיצא לרדיו שירו של הזמר בן ארצי "אני אפס", חשבתי לעצמי שאולי שיטת נובהרדוק חוזרת. הרי אחד הסיפורים המפורסמים שם בישיבה היה על בחור שהחליט להשפיל את עצמו, נכנס לבית המדרש והחל לומר "אני אפס, אני אפס, אני גורנישט". פנה אליו אחד הבחורים הוותיקים והעיר לו: "סליחה, אני פה כבר חמש שנים, משקיע ועובד על עצמי, מי אתה שתבוא ותגיד כל כך מהר שאתה אפס?"

נחזור לשמואל בן ארצי. אחרי ארבע שנים בישיבה, בשנת 1933, הוא עלה ארצה, לסניף של נובהרדוק בבני ברק. הוא התחיל ללמוד כאן, התקרב לגדולי עולם, אפילו הכיר מקרוב את החזון אי"ש (היתה לו הזכות לבנות לו את סוכתו הראשונה בארץ), אבל גם גילה את חלוצי ארץ ישראל. הכול התחיל כשהלך יחד עם חבר מהישיבה לעזור בקטיף תפוזים באחד מפרדסי בני-ברק. לימים יתאר את התקופה הזאת כ"ימי השיכרון". בחור ישיבה צעיר וסגפני מאירופה הקרה, שמגלה את ארץ ישראל, את השמש, את ריח הפרדסים, את שמחת עבודת הכפיים, את הקסם הציוני. מכאן ועד לשירות באצ"ל ובהגנה ומגורים בקיבוץ הדרך היתה די מהירה. 

תלמיד הישיבה שהפך חלוץ היה למורה לתנ"ך בטבריה ובקיבוצי הצפון, למנהל הסמינר למורים של נהלל, ולימים גם למפקח ארצי על לימודי התנ"ך של משרד החינוך. לאורך עשרות שנים העמיד תלמידים בחינוך הממלכתי, הלא-הדתי. אבל בשנים האחרונות, בהיותו בן למעלה משמונים, עבר מהפך וחזר לשמור תורה ומצוות באופן מלא. יש אומרים שהתהליך החל לאחר שאחד מבניו ירד מהארץ ובחר לחיות בחו"ל. בן ארצי החל שוב לשמור שבת, להתפלל, כיפה סרוגה גדולה מעטרת את ראשו.

אזרח מודאג

לפני כארבע שנים פרסם את הספר 'נובהרדוק' המתאר את הווי הישיבה. לפני שנתיים הוציא ספר נוסף, 'בין יוצרו ליצרו', שם הוא מתאר את המתח בין חיי הישיבה לבין עולמם של החלוצים בוני הארץ.

ידידי הרב ד"ר שלמה טיקוצ'ינסקי, שלצורך המחקר שלו על שיטת המוסר ישב שעות בביתו הפשוט של בן ארצי בשכונת רמות, סיפר לי שלאחרונה אמר לו: "במצב שלנו במדינת ישראל, לא נותר לי אלא לחזור להיות נובהרדוקאי. נכון, זה לא יפתור את כל הבעיות, אבל אישית אני מרגיש שאדם צריך לברוח אל ה', להתייחד עם ה', לעסוק בעבודת המידות". טיקוצ'ינסקי מספר על אדם מקסים, צנוע, שגם בגיל 97 עסוק באופן יומיומי בעבודת המוסר.

בשנה האחרונה עבר בן ארצי, ועמו המטפלת המפורסמת שלו, לגור בבית ברחוב בלפור 1 בירושלים. שם הוא עמל על כתיבת ספריו הבאים, וגם מבלה שעות עם החברותא-נכד שלו, אבנר בן ה-17. כשבקומה למטה דנים באובמה ואבו-מאזן, בקומה העליונה עוסקים באביי ורבא. חמש הודעות לחוצות לעיתונות הוציאה לשכת ראש הממשלה אחרי פרוץ פרשת העובדת הזרה. תרשו לי לנחש שלבן ארצי כל זה לא הזיז. בנובהרדוק הרי מלמדים שאפילו את המכתב שמגיע בדואר לא פותחים באותו יום. אתה מוציא אותו מהתיבה, אבל מחכה למחרת. בנחת, בלי לחץ. כי תפקידך הרי להמליך את עצמך על הבריאה, כולל על תיבת הדואר, ולא את הבריאה על עצמך.

בן ארצי מרבה לצטט את הרעיון על הפסוק בספר הושע "כי נער ישראל ואוהבהו" - הקב"ה אוהב את הנער, את הצעיר, את זה שמשתנה, שמתחדש, שנמצא בעבודה עצמית תמידית. כשהתקשורת כולה ייחלה לראיון בלעדי עם טרה, שטיפלה בו יפה או לא יפה, חשבתי לעצמי איזו תחנה הזויה ושולית זו במסלול החיים המפותל מנוברהדוק, לבני ברק, לפרדסי החלוצים, לטבריה, לבית ראש הממשלה. מסלול חיים של נער בן 97.

yedidyam@netvision.net.il