בשבע 460: הקלות מתחת לפנס

הזנחת התחבורה הציבורית הפכה את המכונית למוצר הכרחי. יקבי חברון מייצרים יינות למטרות ערכיות ולאירועים מיוחדים.

שלמה פיוטרקובסקי, בשבע , ט"ז באלול תשע"א

השבוע דווח, כי במשרד האוצר שוקלים בימים אלו הורדת מיסים לכלי רכב משפחתיים, זאת כחלק מהניסיון להקל על מצבו של מעמד הביניים. את המימון להוזלה זו מתכננים ברשות המיסים לקחת מהעלאת המס על רכבים אשר יוגדרו 'מכוניות יוקרה'. לכאורה מדובר בצעד מבורך, אשר ישפיע במידת מה לא רק על מחיריהן של המכוניות החדשות אלא גם על אלו של המשומשות. זאת משום שמחירי המכוניות מיד שניה הצעירות יחסית, נגזרים במידה רבה ממחירי המכוניות החדשות בשוק. מעבר לכך, מדובר בצעד בעל פוטנציאל לאפקט ממשי, משום שמרכיב המס במחירו של רכב חדש הוא גבוה מאוד, כ-50 אחוז - יותר מכל מרכיב אחר במחיר הרכב. באוצר מציינים כי נתוני הבעלות הרכבים בישראל מעלים, כי לכמחצית מהמשפחות בעשירון הרביעי ישנה מכונית. לטענת אנשי האוצר, נתון זה מלמד כי מכונית בישראל היא מוצר יסוד ולא מותרות, ועל כן יש צורך ליצור הפרדה בין מכוניות שצריכות להיחשב למוצר יסוד, אשר המיסים עליהן צריכים להיות נמוכים יותר, ובין מכוניות שהן בבחינת מוצר מותרות, ואת המיסים עליהן יש להעלות.

אולם נדמה כי באוצר מנסים להתמודד עם הסימפטומים במקום לתקוף את הבעיה עצמה. השאלה שיש לשאול היא כיצד קרה שבמדינת ישראל הפכה מכונית למוצר יסוד? מה גורם לאנשים שמצבם הכלכלי איננו שפיר במיוחד להחזיק מכונית פרטית ואף לעשות בה שימוש יומיומי? התשובה לכך נעוצה במידה רבה במחדלים היסטוריים שאינם תלויים בתקציב אלא בביורוקרטיה ושיטות עבודה לקויות. במדינת ישראל, בניגוד למדינות מערביות מתוקנות, תשתית התחבורה הציבורית היא גרועה במיוחד ופרויקטים מתבקשים שהיו צריכים להסתיים בתוך פרקי זמן סבירים מתארכים באופן לא סביר. האזרחים שאינם יכולים להסתמך על השירות הציבורי נאלצים לרכוש רכב ולהוציא כסף רב על השימוש בו.

דוגמאות למצב לא קשה לתת, צריך רק להביט סביב, למרות זאת נזכיר שניים מהמחדלים שימחישו את גודל הבעיה. הרכבת הקלה בירושלים, זאת שהחלה בשעטו"מ להסיע נוסעים לפני שלושה שבועות וגם זאת רק בנסיעות הרצה, תיחנך על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. מי שהכריז על יציאתו של הפרויקט לדרך היה ראש הממשלה עצמו, בנימין נתניהו. אלא שמדובר בנתניהו בקדנציה הראשונה, ובדרך הספיקו לכהן בכיסא הנכסף ברק, שרון ואולמרט, והרכבת דישדשה בעצלתיים עד לתחנה הסופית. דוגמה קטנה נוספת, ירושלמית גם היא, היא קו הרכבת המהיר מירושלים לתל אביב. כל מי שזכה לנסוע ברכבת מירושלים לתל אביב יודע ודאי שמדובר בטיול משפחתי נחמד, אך לא בפתרון תחבורתי. האוטובוס לתל אביב מגיע מהר יותר מהרכבת. ישבו חכמי התחבורה והחליטו על סלילת הקו המהיר, אולם נדמה כי כל הטעויות האפשריות נעשו. התנגדויות של ארגוני סביבה, בעיות דיפלומטיות ומחלוקות בין משרדי ממשלה הביאו לכך שכעת עדיין לא ניתן אפילו להעריך מתי תצא הרכבת לדרכה.

סוכן או עובד?
כמה פסקי דין שניתנו לאחרונה בבתי המשפט השונים, מחזקים את ההכרה בזכויותיו הכלכליות של סוכן שיווק עצמאי. מי שמכיר את העולם הזה ודאי יודע, כי לאורך השנים התפתחה מציאות לפיה סוכני המכירות בשטח של חברות השיווק הגדולות במשק עובדים במעמד של קבלנים עצמאיים. מדובר בדרך כלל בסוכנים אשר קנו בכסף מלא מסוכנים קודמים את הזכות לשווק את מוצריה של חברה באזור גיאוגרפי מסוים, ולאחר שקנו את הזכות הם עובדים מול החברה במעמד עצמאי, ללא מגבלות של יחסי עובד ומעביד. על פי תפישה זו, אשר מנחה במשך שנים את העבודה בענף, זכות השיווק היא נכס כלכלי, כמו כל עסק מסוג אחר, שמחירו עולה ככל שהרווחים שניתן להפיק ממנו גבוהים יותר.

אולם, כפי שמספר עו"ד צפריר אוסטשינסקי, אשר ייצג מספר סוכנים בהליכים משפטיים, מתברר כי למרות שהחברות מכירות את המציאות, לעיתים הן מנסות להפקיע את הזכות מידיו של הסוכן ללא מתן תמורה. "החברות באות וטוענות כי זכות שיווק איננה נכס כלכלי, ובוודאי לא נכס השייך לסוכן. זאת למרות שהן יודעות כי הסוכן הזה, כמו גם כל שאר סוכניהן, קנו בכסף מלא את הזכות לשווק את המוצרים באותו אזור גיאוגרפי. מתוקף הטענה הזו מפסיקות אותן חברות את ההתקשרות עם הסוכן, תוך שהן מעבירות בעצמן את זכות השיווק באותו אזור לאדם אחר. לעיתים ללא כל תמורה ולעיתים עבור תמורה כספית, ולמעשה מנשלות את הסוכן מהנכס הכלכלי שהיה בטוח שהוא מחזיק בידיו".

עו"ד אוסטשינסקי מציין כי הבעייתיות הנוצרת במקרים אלו נובעת לא פעם מההבדל העצום בין כוחו של הסוכן הבודד לכוחה של החברה, אשר גוררת הליכים לאורך שנים במטרה להתיש את הסוכן וכביכול 'להרוג' את התביעה. "במשפט אחד בו אנחנו מייצגים סוכן שכזה, הגיע התיק כבר בפעם השנייה בבקשות רשות ערעור לבית המשפט העליון, שנדחו אמנם על הסף, אולם מתישות כלכלית ונפשית את הסוכן שנושל מפרנסתו ומנכסיו העסקיים. ההתנהלות במקרה זה היתה כל כך בוטה, עד שבית המשפט העליון קבע כי למעשה מדובר בשימוש לרעה בהליכי משפט, לא פחות".

לדברי עו"ד אוסטשינסקי, על החברות לקחת בחשבון כי בסופו של דבר לא יוכלו לאחוז את החבל משני קצותיו ולכל דבר יש מחיר. "העבודה בפורמט של סוכן עצמאי נוחה לשני הצדדים, משום שהיא מחד משחררת את החברה ממחויבויות שונות שיש למעסיק כלפי עובדיו, ומנגד מאפשרת לסוכן להשתכר טוב יותר מאשר היה משתכר כשכיר. אולם, שלילת מעמדו של סוכן כעצמאי המחזיק ב'עסק' בעל ערך, תוביל את בתי המשפט לקבוע שבעצם מדובר היה בעובד שכיר, דבר שיגרום לחיובן של החברות בתשלומים גבוהים לפנסיה, פיצויים, פדיון חופשות וכדומה".

 

תעשיו"ש

יין האחים מעיר האבות
יקבי חברון, שחנכו את אזור התעשייה של קריית ארבע לפני כמעט 30 שנה, מייצרים יין איכותי בכשרות מהודרת.

יקבי חברון נוסדו לפני קרוב ל-30 שנה על ידי האחים יעקב ואביגדור קליין אשר עלו מארה"ב. את החברה ייסדו האחים באזור התעשיה קריית ארבע בעיר האבות היא חברון, במטרה ליישב את ארץ אבותינו. היקב נוסד בשנת תשמ"ג 1983 כאשר אזור התעשיה כולו היה עדיין שומם ויקבי חברון היו המפעל היחיד שאזר עוז להפריח את שממת עיר האבות. העולים החלוצים עברו את קשיי הקליטה עד שהחזון החל לקרום עור וגידים ולאחר שלוש שנות פעילות כבר היו מוצרי יקבי חברון פרוסים בכל רחבי ארץ ישראל.

על משמר הכשרות עומדים נציגי הרב דב ליאור רב קריית ארבע – חברון ומערכת הכשרות של בד"ץ קהל מחזיקי הדת בעלזא בא"י ואת המוצרים ניתן לרכוש בכשרות המהודרת של הרב ליאור ובד"ץ קהל מחזיקי הדת בא"י.

מטרת החברה היא ייצור יינות למטרות ערכיות, לסעודות שבת וחג ולסעודות מצווה, כמו גם לאירועים יהודיים אחרים. החברה הייתה חלוצה בשעתה כשהטמיעה את ההקפדה של כשרות אף לנוהגים כשיטת הבית יוסף, כדי שכל יהודי באשר הוא יקדש את השבת על היינות לכתחילה. משך 30 שנות עשייה, חברת 'יקבי חברון' הינה המעסיקה והמפרנסת הגדולה ביותר של תושבי  האזור. האזור בו נמצא היקב, בגובה של 875 מטר מעל פני הים, הוא אזור נפלא שהתנאים בו מתאימים ביותר לגידול ענבים.

יקבי חברון מייצרים כיום קרוב ל-40 סוגי יינות ומגלגלים שוק של מעל 2,500,000 ליטר. בין השאר יש לציין את מותג מיץ הענבים המוכר 'מוסקט', אותו ניתן לרכוש גם באריזת חיסכון של 1.5 ליטר, שפותחה לראשונה ביקבי חברון לפני כעשור. בנוסף ניתן לציין את היין 'שטו היקב', אף הוא מותג מוכר ונמכר בכמויות גדולות, ועוד מגוון מוצרים טעימים ואיכותיים. לאחרונה יצא היקב לדרך חדשה, עם הסלוגן החדש 'חברון – יקב עם שורשים', המבטא את הקשר החזק בין חברון לעם ישראל ואת איכות היין הנובע משורשי הגפנים הבריאים מהרי יהודה.