בשבע 464: מורשת ג'ובס

בשבוע שעבר הלך לעולמו האדם שאותו ניתן לכנות "נסיך ההייטק העולמי", סטיב ג'ובס, המנכ"ל המיתולוגי של חברת 'אפל'

שלמה פיוטרקובסקי , ט"ו בתשרי תשע"ב

בשבוע שעבר הלך לעולמו האדם שאותו ניתן לכנות "נסיך ההייטק העולמי", סטיב ג'ובס, המנכ"ל המיתולוגי של חברת 'אפל'. ג'ובס, האב הרוחני של האייפון והאייפד, הוביל את העולם הטכנולוגי למחוזות שונים כל כך לא רק בזכות חדשנות טכנולוגית, וכזו הייתה לו ללא כל ספק, אלא גם, ואולי בעיקר, בזכות חדשנות ניהולית ונועזות תפישתית.

נדמה שכל מי שעקב בשבועיים האחרונים אחרי הפרק האחרון שנכתב עד כה (ועוד ייכתבו כמה וכמה נוספים) בסיפורו של מוצר הדגל של החברה, האייפון, למד פעם נוספת משהו על מורשתו של ג'ובס. ביום שלישי שעבר, 10 בבוקר שעון פלורידה, 7 בערב שעון ישראל, כינסה 'אפל' מסיבת עיתונאים. ג'ובס כבר היה על ערש דווי אך ממשיכי דרכו עשו זאת בדיוק כמו שג'ובס אהב. שבועות לפני מסיבת העיתונאים געשה ורעשה הרשת בספקולציות אודות המוצר החדש שתשיק 'אפל'. דבר אחד היה ברור לכולם, מדובר על גרסה חדשה של האייפון, אולם אפילו על השאלה אם מדובר בגרסה מתקדמת יותר מהקיימת או שמא גרסה 'משונמכת' דווקא, לא הייתה הסכמה בתוך ים השמועות.

על מנת להבהיר את גודל ההישג נציין כי השקה נוסח אפל מתרחשת כאשר המכשיר המושק כבר יוצר, נארז ומחכה בחבילות ענק כשהוא מוכן לשיווק. לא מדובר בהשקה של גרסה תיאורטית ולא במהדורת 'בטא', מדובר בגרסה רשמית, סופית ומוכנה להפצה. מטבע הדברים, בשלב זה כבר נחשפו למוצר החדש אלפי עובדים בשלבים שונים של שרשרת הפיתוח והייצור, אולם הסוד נשאר עדיין סוד. רק לשם ההשוואה, המתחרה הגדולה ביותר של אפל, 'מייקרוסופט', עומדת להשיק בחודשים הקרובים גרסה חדשה למערכת ההפעלה 'חלונות'. אולם, למרות שההשקה עדיין לא כאן, אין מי שמצוי בעולם הטכנולוגי ואינו יודע מה יהיה בגרסה החדשה ומה ההבדלים העיקריים בינה ובין הגרסה הקודמת.

סיפור השקת האייפון החדש (או כפי שהתברר לבסוף להמוני חובבי הטכנולוגיה המאוכזבים, האייפון החצי חדש), הוא אמנם בגדר אנקדוטה, אולם הוא מעיד במידה רבה על העובדה שאפל של ג'ובס לא היתה "עוד חברה". בהנהגתו של ג'ובס לקחה אפל את עיצוב המוצרים עשרה צעדים קדימה, והוכיחה לכל מי שלא ידע זאת עד אז, כי עיצוב מוצר איננו עוד שלב בהליך התכנון. העיצוב, על פי גישה זו, איננו מתמצה באיך שמוצר נראה, אלא חורז את המראה והשימושיות גם יחד. ג'ובס, בניגוד לשחקנים אחרים בשוק, לא ויתר לאנשיו עד שהאמין שהמוצר שיוצא לשוק הוא הטוב ביותר שניתן להגיע אליו. פשרות בדרך לא היו חלק מהלקסיקון שלו וכל מי שלקח לידיו פעם אייפון או אייפד יודע בדיוק על מה אני מדבר. על ג'ובס הגורו והמנטור ידברו אחרים, אולם לנו לא נותר אלא לחכות ולראות מה יישאר ממורשתו.

דלק למחאה

כל מי שמחזיק ברשותו רכב, ושמשלם בעצמו על הדלק שהוא צורך, עוקב בוודאי מדי חודש אחרי ההודעות על השינויים במחיר הבנזין. רבים מאיתנו סבורים, ובדרך כלל גם צודקים, כי התנודות במחיר נובעות מהשינויים במחירו של הבנזין בעולם. אולם בתקופה האחרונה התמונה מורכבת בהרבה. החל משנת 2009 החל משרד האוצר במהלך להעלאת מס הבלו על הדלק, אשר אמור היה להגיע למיצוי בראשית שנת 2012. הכוונה היתה להעלות את מס הבלו בשלוש פעימות, הראשונה של 30 אגורות ועוד שתי פעימות של 20 אגורות כל אחת, ובכך להעלות מעט את גביית המיסים בדרך עקיפה שאיננה מצריכה פגיעה במתווה שעליו הורה ראש הממשלה נתניהו להורדת המיסים הישירים.

אולם, כך מתברר, העיתוי של העלאות המס לא היה מוצלח במיוחד. זאת משום שבניגוד לתחזיות המוקדמות שהמשבר העולמי יביא לירידה עקבית במחירי הבנזין בעולם לאורך זמן, מחיר הבנזין החל 'להרים ראש' כבר בשנת 2010, והמגמה התעצמה בשנת 2011. ברגע שמחירי הבנזין החלו לעלות, הרגיש כל ישראלי בכיסו את העלאות המס ומהציבור החלו להישמע קולות מחאה. כל עוד היה מדובר בקומץ של משוגעים לדבר קיוו באוצר שהכלבים ינבחו והשיירה תעבור, אך התעצמות המחאה הצרכנית לסוגיה גרמה לדרג הפוליטי להתחיל לחשוש.

בשלב זה נקטו משרדי הממשלה שני צעדים משלימים. הראשון היה הוראת שעה להפחתה זמנית של חודשיים במס הבלו, ובמקביל פעולה להפחתה מקבילה של המחיר על חשבונן של חברות הדלק. באוצר טענו כבר מזה זמן רב, כי חברות הדלק מרוויחות יותר מדי על הדלק שאנו צורכים, וכי יש להקטין באופן משמעותי את הסכום שהן רשאיות לגבות תחת סעיף 'מרווח השיווק'. למי ששכח נזכיר כי סעיף זה מבטא את אותו חלק ממחיר הדלק הנשאר בכיסן של החברות, לאחר שהן משלמות על הדלק לחברות הזיקוק ומעבירות את המיסים למדינה. שרי האוצר והתשתיות הורו לפני כחודש וחצי על הורדת המרווח בכ-20 אגורות ובכך 'כיסו' על החזרת מרכיב המס בדלק לרמתו שלפני ההורדה הזמנית.

לכאורה, מה איכפת לצרכן אם הפחתת המחיר באה על חשבון החברות (מרווח השיווק) או שמא על חשבון המדינה (הבלו)? מתברר שאכפת מאוד. כמעט כל חברות הדלק העניקו הנחות משמעותיות מאוד על מחירי הדלק בתחנות לקבוצות צרכניות מכובדות מאוד. מי שמחזיק בכרטיסי אשראי מסוימים או ששייך למועדוני צרכנות כאלה ואחרים נהנה מהנחות משמעותיות על הדלק. עם הפחתת מרווח השיווק ביטלו כמעט כל המועדונים הללו את ההנחה (אם אתם נהנים מהנחה כזו, זה הזמן להתקשר ולברר מה קורה איתה) והעמידו אותה רק על הפער בין מחיר תדלוק עצמי לשירות מלא. מי שמתדלק עצמית כבר לא נהנה מכל הנחה.

תעשיו"ש

יקב ברמה

משנה: לפני כשלושים שנה החליטו כמה קיבוצים ומושבים בגולן לחדש את מסורת הכרמים של האזור, והתוצאה הפכה להצלחה בינלאומית: יקבי רמת הגולן

יקבי רמת הגולן, אשר נוסדו בשנת 1983 על ידי קואופרטיב של ארבעה קיבוצים (אלרום, אורטל, עין זיוון וגשור) וארבעה מושבים (רמת מגשימים, יונתן, אלוני הבשן ורמות נפתלי), החלו עם הקמתם במהפכת האיכות אשר הובילה את ישראל בחזרה למפת יצרניות היין האיכותי בעולם.

היקב מייצר מדי שנה כחמישה מיליון וחצי בקבוקי יין בשלוש סדרות: 'ירדן' האיכותית ביותר, סדרת 'גמלא' שרמתה מעט יותר נמוכה וסדרת 'גולן' העממית יותר. מתוך תוצרתו של היקב מיוצאים מדי שנה כמיליון בקבוקים, 18 אחוזים מהתוצרת, לארה"ב ולמדינות שונות באירופה.

סיפורו של היקב מתחיל באמצע שנות השבעים, בעקבות ביקורם של מומחים בעלי שם מקליפורניה שבחנו את תנאי הגידול ברמת הגולן ואת התאמתם לגידול ענבי יין. המומחים קבעו שהצירוף המיוחד של אקלים קר, גובה פני הקרקע וייחודה של אדמת הבזלת ברמת הגולן, יוצרים תנאים אופטימליים לגידול ענבי יין איכותיים. יישובי רמת הגולן שוכנעו לנטוע כרמים, ובשנת 1982 נשלח יבול של 7 טון ענבי סוביניון בלנק ממושב יונתן אל יקב במרכז הארץ. מענבים אלה הופק יין סוביניון בלנק, הטוב ביותר באותה שנה.

מעודדים מטיב היין ומחוות הדעת של המומחים מקליפורניה, הקימו היישובים מתקן ניסיוני לייצור יין. היין שהופק ממנו זה זכה להצלחה מיידית וקצר פרסים רבים בשתי תחרויות בינלאומיות מהחשובות בעולם היין ובתחרויות נוספות. התקשורת הבינלאומית סימנה את התגלית החדשה והזדרזה לפרסם מאמרי הלל ושבח. בעקבות ההצלחה גמלה החלטה בקרב אנשי רמת הגולן להקים יקב, והכורמים חידשו בגאווה מסורת עתיקת יומין לייצור והפקת יינות איכות משובחים, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות. מאז כאמור כבש היקב את שוק היין האיכותי בישראל ואף זכה במדליות בשורה של תחרויות ישראליות ובינלאומיות.