בשבע 465: שאלת השבוע

בעקבות שחרור רוצחי יהודים בעסקת שליט, האם מתבקש לשחרר מהכלא יהודים שפגעו בערבים על רקע לאומני?

עורך: ירעם נתניהו , כ"ט בתשרי תשע"ב

ח"כ אריה אלדד - האיחוד הלאומי | צדק חד כיווני

לו היה בא נתניהו לממשלה – או לכנסת, כמו שהתחייב בעבר, אבל מה שווה התחייבות שלו? – ומציע כי יחד עם שחרור מאות המחבלים הרוצחים תמורת שליט ישוחררו גם אסירים ביטחוניים יהודים, גם במקרה כזה היה צריך לדחות את העסקה בשתי ידיים. שחרור "אסירים ביטחוניים" יהודים, כאלו השפוטים על פגיעה או ניסיון פגיעה בערבים, לא יכול להכשיר את השרץ של שחרור הרוצחים הערבים. הממשלה הייתה מנסה אולי להקל על מצפונה – ואין שום סיבה להעניק לה הנחה זו.

אבל בדיעבד, לאחר ששוחררו הרוצחים לרחובותינו, קשה להבין מדוע יהודים שהורשעו בעבירות על רקע לאומני יישארו בכלא. מדוע, רק משום שהם יהודים? משום שאיש מחברי הכלואים לא היה מטורף דיו כדי לחטוף חייל או אזרח ולהחזיקו כבן ערובה?

מי שטוען בשם החוק והצדק, מוטב לו ליטול טענותיו לארץ אחרת. מדינת ישראל רוקנה מכל תוכן את מושגי החוק והצדק בשחרור הסיטונאי של הרוצחים. "מאסר עולם למחבל" הפך בדיחה, "שישה עשר מאסרי עולם מצטברים" עלולים לגרום למוות רק במקרה אחד: אם הרוצח ימות מצחוק. ולפיכך, למען איזה ערך ובשם איזה צדק יישארו בכלא אסירים יהודים שפגעו בערבים?

אולי רק בשם ערך אחד: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. יש בין האסירים הללו גם כאלו שאיש מאתנו אינו רוצה שישולחו לחופשי. יש בהם כאלו שטירוף השנאה גבר בלבם על כל צו אחר. אם מחר שוב ישמעו קולות שיצוו אותם לרצוח, אינני יודע אם הקרבן יהיה פורע ערבי או יהודי שנתפש בעיניהם כבוגד.

ולפיכך, בדיעבד צריך לדון בשחרור אסירים ביטחוניים יהודים, אך רק אחרי שיעברו במסננת ושמה 'שלום הציבור'.

ענת מאור - ח"כ לשעבר (מרצ) | הנורמות שלנו אחרות

אין ספק שהמחבלים המרצחים שפגעו ביהודים עשו פשע נתעב שמעורר הסתייגות נחרצת, והלוואי שלא היינו נאלצים להגיע לעסקה הזו. אבל המחבלים הללו לא זכו בשחרורם בגלל שיקול דעת כלשהו שהביא אותם בחשבון או שחנן אותם ביודעים או במתכוון. הם שוחררו רק בגלל הכמיהה והרצון העז שלנו להחזיר את החייל השבוי גלעד שליט. לכן אני מתנגדת למשוואה שמופיעה בשאלה, כי יש בה בלבול יוצרות בין עסקה מדינית-ביטחונית ובין שפיטה על פי מערכת משפטית.

כדי שהבלבול הזה לא ייווצר העלה בזמנו אמנון שחק הצעה נכונה – להפסיק לקרוא לשחרור כפוי 'חנינה' ולהפסיק להעביר לנשיא המדינה את החתימה על השחרור, ובמקום זאת להוסיף קטגוריה של 'שחרור כפוי', ובכך לתקן את הנושא מבחינה חוקתית.

ובכלל, אני מתנגדת לשחרור יהודים שפגעו בערבים, בין ערבים ישראלים ובין פלשתינים, גם מסיבות מוסריות. ניקח את עמי פופר כדוגמה: המניעים למעשיו היו גזעניים, והוא ואחרים פגעו פעמים רבות במודע גם בזכויות האדם. והרי אנו, עם ישראל, רוצים להיאבק בפגיעה הזאת ואנו רוצים לחנך לנורמות אחרות. לכן, בשום פנים ואופן אסור לנו להלבין מעשים חמורים כמו של פופר, בגלל עסקת שחרור שנכפתה עלינו מטעם חמאס או מטעם גורם אחר.

בשולי הדברים אוסיף כי אני מתנגדת לחקיקה שיזם שר הביטחון ולהמלצות הצפויות של ועדת שמגר-כשר-ירון. אני הייתי בין אלה שנאבקו למען שחרור גלעד, ולא התכוונו שרק בעניין של שליט נשחרר הרבה אסירים ורוצחים נתעבים. כי העיקרון שצריך להגן על חייל ושיש לנו חוזה עמו ושהוא דבר יקר לנו – הוא עיקרון שחייב להישמר תמיד. וכל ההשוואות לחו"ל אינן נכונות כי אין שם גיוס חובה לצבא.

שמואל מידד (זנגי) - יו"ר עמותת 'חננו' | תחושה של הפקרות

יאיר בן ה-7 שיחק עם חברו שלמה נתיב במרכז בת עין. מחבל ערבי חדר ליישוב, רצח במכות גרזן את שלמה הי"ד ופצע את יאיר קשה בראשו.

אבא של יאיר, עופר גמליאל, בן 51 כלוא כבר 9.5 שנים מתוך 15. הוא הואשם שאחרי שנרצחה הילדה דניאל שפי הי"ד ביישוב אדורה הוא השתתף בתכנון של תגובה נגד ערבים.

הרב של עופר 'הוריד' אותו מכל העניין שבוע לפני המועד המתוכנן, ולמרות זאת עופר הורשע ונדון ל-15 שנות מאסר.

אגב, אפילו אם ההרשעה היתה תואמת את המציאות העובדתית, אם תפתחו את רשימת ההרשעות של המחבלים שהשתחררו בעסקת שליט – תיווכחו שזה עונש 'ליהודים בלבד'. ערבים המורשעים בעבירות כאלה נענשים חצי מזה.

מי מוכן להסכים למצב שהרוצח הזה ישתחרר לפני עופר וחבריו?

כואב לי להרגיש מתנצל בתוך ציבור מתנצל כשאני צריך לענות על השאלה הזאת. כי האמת היא שמי שצריך לעמוד לדין, ועליו יהיה יותר לגיטימי הדיון האם ומתי לשחרר אותו, הוא מי שנושא באחריות למציאות בה היהודי מופקר לרצח, לגירוש וביזיון כאילו זה חוק טבע מאז ולעולם. והוא שאחראי לתחושת עופר ושכמותו שאין מי שמגן על ילדיו ממה שאכן קרה לבנו.

מי שנושא באחריות לשחרור חייל יהודי חטוף ובוחר שהברירה היחידה היא שחרור חיות טרף לחופשי ואח"כ מגלגל עיניים ומשחק את אכיפת שלטון החוק רק כלפי האחים שלו - הוא הנושא הנדון.

כאמור, תשובתי לשאלת השבוע היא שלאחר שחרור הרוצחים, זה המינימום המתבקש. המשך החזקת 11 יהודים (חיילים, שוטרים ואזרחים) במצב הזה הוא הוספת חטא על פשע.

 

תגובה מתבקשת

כל היהודים האסורים בכלא ניסו לפגוע או פגעו בערבים כתגובה לרצח אחיהם היהודים. לצערנו היה ברור להם מניסיון העבר שהשלטון וזרועותיו - הצבא והמשטרה, לא יעשו דבר להגנת יהודים, ועוד יגדילו לעשות, כשבכל אירוע בו פוגעים ביהודים, נותנים לערבים להמשיך בניסיונות הרצח ועוצרים את היהודי העומד על נפשו. לאור עובדות אלו, עצם כליאתם של אותם צדיקים שסיכנו
עצמם כדי להגן על חיי יהודים היא פשע. לכן חובה לשחררם כשהרוצחים חופשיים.

הלל ריינוס, יצהר

מחווה לימין

אם רוצים לעשות מחווה לרשות הפלשתינית כדי לייצר איזון והשוואה בין החמאס לרשות, צריך גם ליצור איזון בין הערבים ליהודים, בין השמאל לימין ולשחרר גם אסירים יהודים רק בשביל המחווה, כדי ליצור איזון והשוואה. אם בשביל איזון אפשר להפקיר חיים של עוד כמה יהודים, אפשר בשביל האיזון לשמור גם עוד קצת על חיים של יהודים.

דרור דקל, אריאל

 

רצח הוא רצח

אם היה מדובר ביהודי שרוצה יהודי האם היינו מסכימים לכך?
מה מתיר לנו לשחרר כשמדובר בערבי? עצם המצב שאדם מגיע לרצוח אדם אחר הוא מעשה שאין עליו כפרה ולא משנה אם הוא ערבי או יהודי.
איננו חיים באנרכיה שבה כל אדם יעשה ככל העולה על רוחו.
רצח הוא החטא הכי שפל שיש. אין עליו סליחה ומחילה, ולא משנה מאיזה צד.

אלי זינגר, פתח תקוה