חדשות ערוץ 7

פופולארי: תג בכותרות
גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

הצוהר נסגר

מיזם עריכת החופות לחילונים של 'צוהר' עצר את פעילותו בעקבות תקנות חדשות שהוציא שר הדתות יעקב מרגי
10/11/11, 10:43
עפרה לקס


ניסים אלקסלסי, עוזר שר הדתות: ישבנו עם הרב סתיו, הוא קיבל פה הבנה מלאה. סיכמנו את זה והחלטנו על פיילוט בתל אביב. ואז אני מקבל sms מהרב משה בארי, שאם עד היום בשעה שתיים אחר הצהריים לא יועברו 500 תעודות נישואין, הם פותחים נגדנו במלחמה תקשורתית. אני על החוק לא אעבור, בטח לא בשבילו. מה עוד שהעברנו 500 תעודות נישואין לרבנות בשוהם

הרב משה בארי, מנכ"ל 'צוהר': ילדי אלה שיינשאו בקפריסין כנראה לא יתחתנו כיהודים, משום שכדי להינשא כיהודים צריך להראות את הכתובה של האם וצריך הרבה מוטיבציה. אנחנו נמצאים בדור שחווה השמדת עשרות אלפים מילדיו. ואני אומר ריבונו של עולם, תנו לנו להציל את עם ישראל, אנחנו הולכים לאבדון. איך אנחנו יכולים לישון בלילה?

הרב רצון ערוסי: יש, גם היום, רבנים שפועלים בדרכי נועם. גם אני פועל כך. אסור להלל את עצמך יותר מדי ועל ידי כך להביא להבנה שהרבנות בכללה אינה תקינה. יש גורמים לא רק במועצת הרבנות אלא גם ברבנות עצמה שמרגישים שהם מתייפייפים על חשבונם, וכך נוצרת כלפיהם איבה אישית. הם מקרבים רחוקים, שלא ירחקו קרובים
מיזם עריכת החופות לחילונים של 'צוהר' עצר את פעילותו בעקבות תקנות חדשות שהוציא שר הדתות יעקב מרגי | בארגון הרבנים הציוני זועמים על התנהלות מפלה נגדם במשרד הדתות לאורך שנים, ומתריעים כי בעקבות סגירת המיזם זוגות חילוניים ייצאו להינשא בקפריסין | במשרד הדתות מספרים כי 'צוהר' סירב להצעה נדיבה שהיתה אמורה להסדיר את פעילות הרבנים | הרב רצון ערוסי, יו"ר ועדת נישואין ברבנות הראשית, מתריע: רבני 'צוהר' בונים את עצמם על חורבנה של הרבנות הראשית

קואליציה משונה צצה לה ביום שלישי האחרון: נמנו עליה ציפי לבני ורזי ברקאי, השר דניאל הרשקוביץ ואפילו מזכ"ל תנועת בני עקיבא הטרי דני הירשברג. כולם התייצבו כאיש אחד בעד ארגון רבני 'צהר' ונגד שר הדתות יעקב מרגי, והאשימו אותו בסגירת מיזם הנישואים של הארגון.

ברדיו ובאינטרנט אמנם קל מאוד לצבוע הכל בשחור ולבן. אך התמונה, כמו תמיד, מורכבת הרבה יותר ומכילה כללים ותקנות, אמוציות וקנאות, וכמובן, איך לא, פוליטיקה. מיזם עריכת החופות לחילונים של 'צוהר' למעשה נסגר, וההשלכה עלולה להיות מאות זוגות בשנה שיעדיפו להינשא בקפריסין או להתגורר יחד נטולי טבעת. מאידך, במלחמת ההישרדות שלו רומס המיזם את מגבעותיהם של הרבנים המכהנים, וכך מקבל הציבור הרחב גירסה חדשה ומעודכנת של מלחמות כיפה בכיפה.

"הרבנות היא לא אופציה"

"אם פניתם להירשם לנישואין, לצערנו לא נוכל להמשיך לרשום זוגות לנישואים יהודיים ולחתנם על ידי הרבנים המתנדבים ב'צוהר', וזאת בשל החלטת שר הדתות מר יעקב מרגי. פנייה ישירה שלכם אל השר מרגי תסייע לשנות את ההחלטה". כך עונה ההקלטה של ארגון 'צוהר' לכל מי שפנה אליו החל מיום שלישי השבוע. מנכ"ל הארגון, הרב ד"ר משה בארי, הקליט אותה בקולו, לאחר שנגמרו לו כל תעודות הנישואין. ההקלטה תוזמנה היטב עם קמפיין תקשורתי, שסומן כאחת הדרכים להניא את השר מרגי מהחלטתו. איך הגענו עד הלום? המנכ"ל מסביר את השתלשלות העניינים מראשיתם.

"ארגון 'צוהר' קם לפני כ-15 שנה, במטרה לטפל במקומות שבהם יש מתח בין דתיים לחילונים. הרצון היה להפגיש את הקהל עם רבנים, ולהראות שהתדמית השלילית שיש להם על היהדות לא תואמת את המציאות". כך יצא לדרך מיזם הנישואין, שבהמשך חבר אליו מיזם הדרכת הכלות, וסביב אלה נבנו מעגלי עשייה ופרויקטים נוספים.

לדברי הרב בארי, כיום רבע מהזוגות החילוניים הנישאים בישראל, כ-3,000 בשנה, עושים זאת דרך 'צוהר'. "הפרישׂה היא בעיקר במרכז, ומדובר באנשים שבאמת נמצאים בקושי עם הדת, ולא כאלה שמוגדרים 'מסורתיים'". בתחילת הדרך הזוגות הנישאים היו נרשמים דרך הרבנות, והרב המחתן היה מגיע דרך הארגון. "אבל בשנתיים האחרונות החלה תופעה מפחידה מאוד. אם עד אז הגיעו אלינו זוגות כי אנחנו יותר מתקשרים איתם, זה כבר לא המצב. הם הודיעו שבחרו בנו כי הם לא מוכנים לדרוך ברבנות. ואנחנו כל הזמן מקבלים את המשובים האלה: למה בחרתם ב'צוהר'? כי הרבנות היא לא אופציה".

האמירה שלך מקוממת, כמו גם המילים בחוברת ההסברה שלכם "חיפשנו יחס, קשר אישי והבנה, ואת אלה מצאנו רק ב'צוהר'". יש רבנים שעובדים קשה בערים שלהם, ו'צוהר' אומרת "רק אנחנו".

"תמצאי לי את הרבנים האלה היום. סבא שלי היה הרב של נס ציונה והסביבה והוא באמת עבד קשה. אבל היום, איך זה שבירושלים יש 30 רבני שכונה ואף אחד לא יודע מי הם? בתל אביב יש 20 ולא מכירים אותם? מה ההיתממות? אני לא מקבל את זה. מי שכרה את הבור הם רבנים שקידוש השם לא לנגד עיניהם, והם הרבנים המכהנים, וכל התלונות יכולות להיות רק עליהם. רב שבא לא ממניעים של קידוש השם, לא יכול להיות רב באזור חילוני".

אחד הגורמים לאמון ההולך ומידרדר של הציבור החילוני ברבנות, היה הכאוס ששרר בתחום עריכת החופות והקידושין. רבני ערים איפשרו למקורבים לערוך חופות, ללא תנאי של ידע מוקדם בתחום, וכתוצאה מכך רבו הכתובות השגויות. המקורבים וגם רבנים, גבו כסף מן הנישאים בניגוד לחוק (הנישאים אמורים לשלם אגרה חד פעמית ברבנות ולקבל את שירותי הרישום, הדרכת הכלה והחתונה מבלי להוסיף על כך תשלום נוסף), וכן היו רבנים שכדי למקסם את הרווח קבעו שתי חופות לאותו ערב, מה שגרר איחורים ועוגמות נפש לבעלי השמחה.

בשנת תשס"ו החליטה הרבנות לקבוע תקנות חדשות המבהירות מי הם הרבנים שרשאים להשיא ומי לא, ובכך לעצור את תופעת המקורבים. אבל, לדברי 'צוהר' קרה בעיקר דבר אחד. הקריטריונים הקובעים מי הוא הרב שמאושר להשיא, הותירו רבים מרבני הציונות הדתית מחוץ למעגל המשיאים. כך יכול ראש ישיבת הסדר לחתן רק את תלמידיו (לא למדת בהר עציון? הרב ליכטנשטיין איננו כשיר להשיא אותך), רבנים שאינם מתפרנסים מן הרבנות לא יכולים להשיא כלל (הרב פוירשטיין, שהוא פסיכולוג) וכל רבני האולפנות והישיבות נשארו בחוץ. במקביל, הוכנסו פנימה כדרך הטבע כל רבני השכונות ורבני ערים. לתפקידים האלה מתמנים בשנים האחרונות רוב מכריע של רבנים חרדים. "אנחנו יודעים שרבני שכונות זה נסגר בדילים. זה לא הולך לפי גדול התורה בשכונה", אומר הרב בארי. אגב, כל הרבנים שצוינו לעיל, הרשאתם מותנית בכך שהם עברו סמיכה, אבל אדמו"ר יכול להשיא את תלמידיו מבלי לבדוק אם הוסמך. מכת הקריטריונים היתה הסטירה הראשונה למיזם של 'צוהר'. מתוך 300 רבנים לערך שנטלו חלק במיזם, נשארו כ-150 מאושרים.

ועדת החריגים שהוקמה כדי לאפשר לרבנים שאינם עומדים בקריטריונים לסדר חופה וקידושין, לא ממש מאשרת שמות שמגיש הארגון, טוען הרב בארי. "שלוש וחצי שנים חלפו והוועדה הזאת לא מצליחה לתפקד. יש שם יותר מדי דעות. הרב דוד סתיו ואנוכי היינו אצל הרב עמאר לפני למעלה משנה. הוא אמר: תביאו רשימה של אנשים ונאשר אותם. נתתי לו רשימה של 32 אנשים והוועדה פסלה את כולם. הרב עמאר עצמו תמה על כך".

 "להציל את עם ישראל"

לפני שנתיים החליטו ב'צוהר' להפוך לבד"ץ. הרבנים אמנם לא האריכו זקנים או רכשו חליפות, אבל בעקבות שיחה עם לשכת הרב מצגר, הוחלט ללכת על המהלך: "הבד"צים הם על-אזוריים", מסביר הרב בארי, "כל אחד מכל מקום בארץ יכול להירשם אצלם, ואת תיק הנישואין הם מעבירים לעיר שיש להם איתה הסכם. כשאמרנו ללשכת הרב מצגר שאנחנו מתכוונים לנהוג כמוהם, בשיטה העל-אזורית, נאמר לנו 'מה אתם שואלים שאלות - תעשו גם אתם'". הרב בארי מדגיש שהארגון גם שלח את ח"כ דוד רותם לפגישה רשמית עם הרב מצגר. "ביקשנו שיידע אותו שאנחנו נוהגים כך ושלא יסגור אותנו. כי אם הוא סוגר אותנו הוא צריך גם לסגור את הבד"צים".

בשיטה החדשה חיתנו רבני הארגון את הזוגות ורשמו אותם דרך רבנות שוהם, שבראשה עומד יו"ר הארגון, הרב סתיו, וגם דרך רבנויות נוספות. "זה פעל יפה, וזרם הפונים הלך וגדל".

אבל כך בעצם הכשרתם את הרבנים שלכם. יש מלינים על כך שרבני 'צוהר' מעט מתפשרים על ההלכה.

"הרבנים שלנו חייבים לעבור אצלנו מבחן בחופה וקידושין. רוב הרבנים בארץ, שהם רבני שכונה, לא עברו את הקריטריון הזה. אנחנו בודקים את הרבנים, מלווים אותם, עורכים השתלמויות. הרבנים שלנו הרבה יותר טובים מרבני הרבנות".

לפני ארבעה חודשים נסגר הברז סופית. שר הדתות, יעקב מרגי, הורה לאנשיו לא לתת לשוהם תעודות נישואין, מלבד מספר המספיק להשיא את בני העיר. "ישבנו איתו, השפלנו את עצמנו, התחננו, הגענו לרמות שלא יאומנו כדי לקבל עוד כמה עשרות תעודות. אז עברנו לעבוד עם גוש עציון, וגם שם הפסיקו את מתן התעודות".

החודשים האחרונים היו מירוץ קדחתני שנחלק לכמה מסלולים, כשהמטרה אחת: לאפשר למיזם להמשיך לרוץ. "הגענו לכל מקום שאפשר ולא הצלחנו", אומר הרב בארי בצער.

כרגע, אם זוג פונה לארגון ונמצא עבורו רב באזור מגוריו שהוא מאושר מטעם הרבנות ומקובל על הרב המקומי - הזוג יוכל לקבל את הרב כמחתן. "אבל אם ארבע שנים לא חידשתי את מצבת הרבנים שלי, הרבנים המבוגרים כבר יוצאים מהמערכת, מצבת הרבנים שלי מצטמצמת".

הרב בארי מספר שבשתיים מתוך שלוש שיחות ביטול שערך עם זוגות שהארגון כבר החל לטפל בהם, הודיע הזוג המאורס ש'אין בעיה, אל תיקחו ללב, נטוס לקפריסין'. זוג אחד אמר שיינשא ברבנות. "ניסיתי לשכנע גם את הזוגות האחרים, אמרתי שנלווה אותם, אך הם לא הסכימו". לפי הרב בארי, חייבים להציל את המיזם שמציל את עם ישראל משמד. "ילדי אלה שיינשאו בקפריסין כנראה לא יתחתנו כיהודים, משום שכדי להינשא כיהודים צריך להראות את הכתובה של האם וצריך הרבה מוטיבציה. אנחנו נמצאים בדור שחווה השמדת עשרות אלפים מילדיו. ואני אומר ריבונו של עולם, תנו לנו להציל את עם ישראל, אנחנו הולכים לאבדון. איך אנחנו יכולים לישון בלילה? כשדיברתי עם עוזרו של שר הדתות, אמרתי לו 'ניסים, כשאני אעלה למעלה וישאלו אותי למה לא מנעתי התבוללות, אני אגיד בגלל שניסים לא נתן לי. אבל מה אתה תגיד לקב"ה? איך לא מנעת?".

 רק לא להתפלג

"אני לא מקבל את ההגזמה של 'צוהר'. עם כל הכבוד, אני מחבב ומעריך אותם, אבל הם נבנים על חורבנה של הרבנות", אומר הרב רצון ערוסי, רבה הראשי של קריית אונו ויו"ר ועדת הנישואין במועצת הרבנות הראשית. "יש, גם היום, רבנים שפועלים בדרכי נועם. גם אני פועל כך. אסור להלל את עצמך יותר מדי ועל ידי כך להביא להבנה שהרבנות בכללה אינה תקינה". לדברי הרב ערוסי, בינו לבין רבני 'צוהר' יש הערכה הדדית ורצון כן לשיתוף פעולה, אך לדעתו רבני הארגון מושכים אש. "יש גורמים לא רק במועצת הרבנות אלא גם ברבנות עצמה שמרגישים שהם מתייפייפים על חשבונם, וכך נוצרת כלפיהם איבה אישית. הם מקרבים רחוקים, שלא ירחקו קרובים!".

הרב ערוסי מסכים שאם אכן החוק נאכף רק על רבני הארגון - יש לטעון לאפליה ולתקן זאת. ואם נושא אישור המשיאים נאכף בכל המקומות, הרבנות צריכה ליזום כנסי ריענון לרבנים המאושרים להשיא, "ולהראות להם את חובתם לשמור על רקמת אחדות בעם ולהשיא את האנשים בדרכי נועם".

הקריטריונים שקבעה הרבנות הראשית הם דרקוניים ומשאירים רבנים רבים בחוץ. גם ועדת החריגים, שאתה עומד בראשה, לא ממהרת לתת אישורים לרבני הציונות הדתית שמגיעים דרך 'צוהר'.

"לפעמים עדיף למסור את השמות בלי ארגון שעומד מאחוריהם", רומז הרב לדרכי פעולה מומלצות, "אם ראית רשימה של 32 איש ולידם את הערות הוועדה, סימן שהם היו לא ראויים. אבל המון רבנים עברו אצלי. אני אישרתי עשרות רבות של אנשים, עיגלתי את הקצוות עם הרב בארי ועם המנכ"לים הקודמים של 'צוהר'. מי שהוא ראש ישיבה, למשל, בדקתי אם יש לו כולל, ואז קראתי לו רב קהילה ועוד. אני מוכן לפתוח לך תיקים".

אתה אחראי על הנישואין במועצת הרבנות הראשית. האין ביכולתך לפעול בעניין?

"אני בסך הכל חבר מועצת הרבנות הראשית ויו"ר ועדת הנישואין, ואני לא אומר את זה בגלל ענווה. אני יכול להפנות נושאים למועצה, אבל רק הרבנים הראשיים מחליטים מה עולה על סדר היום. אני הרבה פעמים קול בודד במועצה. לא מזמן עלה נושא שקשור בציונות הדתית, ואני הייתי היחיד ששאל מדוע להסתכל על הדברים בצורה שלילית. ביטלו אותי כעפרא דארעא".

הרב ערוסי אומר שיפנה אל הרב מצגר ומנכ"ל הרבנות הראשית עוד השבוע. "אי אפשר לאחוז את החבל בשני קצותיו. אם לא נותנים להם לחתן, חייבים לעשות משהו עם הנישואין ברבנויות המקומיות". ומעבר לכל, הרב ערוסי היה רוצה שלא תהיה איבה פנימית, "אם נתפלג - אוי לנו".

 "אין פיקוח על 'צוהר'"

"מפנים אצבע מאשימה כלפי בד"ץ העדה החרדית, כי נראה שיש פה עוולה, אבל אין פה", אומר ניסים אלקסלסי, עוזרו של שר הדתות, יעקב מרגי. "יש פיקוח גם על הבד"צים. הבד"ץ בבני ברק לא יכול לפתוח תיק למי שאינו תושב העיר, וכך גם בד"ץ העדה החרדית. הכסף שהם גובים מועבר ישירות למועצה הדתית שבאזור הרישום, והכל מפוקח. כשהרב סתיו נותן את החותמת שלו לרבנים, אני לא יודע מי הם ומה הם עושים עם הכסף, ואין פיקוח".

לדברי אלקסלסי, השר רוצה לאפשר לרבני 'צוהר' להמשיך במיזם שלהם, וזאת על ידי הוצאת הנחיות למועצות הדתיות שכל רב של 'צוהר' שאושר על ידי הרבנות הראשית, יוכל לחתן דרך המועצה הדתית במקום מגוריו. "ישבנו עם הרב סתיו, הוא קיבל פה הבנה מלאה. סיכמנו את זה והחלטנו על פיילוט בתל אביב. ואז אני מקבל sms מהרב משה בארי, שאם עד היום בשעה שתיים אחר הצהריים לא יועברו 500 תעודות נישואין, הם פותחים נגדנו במלחמה תקשורתית. אני על החוק לא אעבור, בטח לא בשבילו. מה עוד שהעברנו 500 תעודות נישואין לרבנות בשוהם גם ככה".

אלקסלסי יוצא גם נגד הקביעה של 'צוהר', לפיה הזוגות אומרים להם "או 'צוהר' או קפריסין": "זה לא נכון. עובדה שהרוב נרשמים לנישואין ברבנות. תחרות זה טוב, אבל צריך לשמור על הכללים".

'צוהר' לא הוקמה לשם התחרות.

"גם אני פגשתי עובדים סוציאליים לא טובים בחיי, אז שהרב סתיו יקים מחלקה סוציאלית. אני לא מתיימר לומר שהכל טוב, אבל עברנו רוויזיה עמוקה. עשינו שינויים עמוקים במשרד ובמועצות הדתיות ורואים בסקרים שינויי עמדות של הציבור כלפי המועצות".

אלקסלסי מספר שהמשרד היום מפקח באופן הדוק על עריכת החופות. הוא לא מאפשר לרבנים שאינם מאושרים על ידי הרבנות הראשית לחתן, הוא העמיד לדין משמעתי רבנים שדרשו כסף מהנישאים, וקיים פיקוח גם על כך שרבנים לא יוכלו להעמיד שתי חופות בערב אחד.

אם ההצעה שלכם כל כך טובה, למה סירבו לה בארגון?

"בגלל שלרב סתיו יש רעיון לפתוח רבנות אלטרנטיבית. הוא רוצה רה-ארגון. אני מוכן לתת לו שירות אבל לא תחרות מיותרת. נפגשנו איתו כמה שרצה וישבנו איתו, למרות שהוא חרג מהכללים ומסמכותו".

אלקסלסי מבהיר שלמרות המלחמה שנפתחה נגד המשרד והשר, הצעתם עדיין בתוקף. "השר כל הזמן אומר שהוא השר של כולם. הכפלנו תקציבי בנייה עבור בתי כנסת ביישובים חילוניים, מתוך הנחה שדתיים תמיד ימצאו בית כנסת, אבל את החילונים אנחנו רוצים לקרב".

"הרבנות בשוהם לא קיבלה 500 תעודות", פותח הרב בארי במתקפת נגד על העובדות שהציג אלקסלסי ומסביר שאחרי לך ושוב, תחנונים ודיסאינפורמציה, הגיעו לרבנות בשוהם 200 תעודות. 50 מהן הופרשו לזוגות המקומיים, "ותוך יומיים נגמרו השאר".

לגבי ההצעה הקונקרטית לפיילוט באחת מן הרבנויות, טוען הרב בארי שמדובר באחיזת עיניים. "אמרנו לו 'הרב המקומי לא יסכים שרב של "צוהר" יחתן אצלו. אז הוא השיב שלא צריך לדבר עם הרב, אלא יהיו תקנות, והרבנים המקומיים יצטרכו לציית להן. אבל בפועל זה לא כך. הרי ברור שאי אפשר לכפות על הרבנים שום דבר. בשנת השמיטה יצאה הוראה לרבנים שייתנו הכשר להיתרי המכירה, אבל אף אחד לא נתן. הם עושים מה שהם רוצים". בכל מקרה, מסביר הרב בארי, גם אם היו פותחים בהידברות עם הרב המקומי, ומצליחים ויוצאים בפיילוט, הרי שהדבר היה אורך לפחות שנה, שבמהלכה המיזם סגור בפני כל מי שאינו מתגורר בעיר שבה מתקיים הפיילוט.

במשרד הדתות מסבירים שהם עושים סדר. זה דבר שייחלנו לו זמן רב וזה לוקח זמן.

"לפני חודש וחצי הייתי אצל רשם נישואין של אחת הערים, שאמר שהכל ממשיך כרגיל: מי שרוצה, מאיזה עיר שרוצה, נרשם לנישואין. לפני חצי שנה עשיתי בדיקה באחת הערים והם אמרו אז שאין משמעות לא לעיר הנישאים ולא לרשימת הרבנים המחתנים".

ניסים אלקסלסי מספר שסקרי דעת קהל מראים שיפור ביחס לרבנות. אולי זה שאתם מציעים אלטרנטיבה פוגע ברבנויות המקומיות?

"ביום שבו חילונים יהיו מרוצים מהרבנות, נסגור את 'צוהר'. הלוואי שזה יקרה. זה החלום הגדול שלנו".

אגב, בתוך קבוצת הרבנים המתנדבים ב'צוהר', יש המצרים על האופן שבו מתנהל הארגון במאבקו על המיזם. "אנחנו חונכנו לכבוד הרבנות הראשית", אומר השבוע מישהו מקבוצת המתנגדים הפנימית, "ומה שההנהלה עושה מהווה רמיסה של הרבנות הראשית והרבנים המכהנים".

 חוק שירצה את כולם

משולחנם של נציגי הבית היהודי בכנסת אין בשורה עבור הזוגות הממתינים. השר דניאל הרשקוביץ נפגש ביום רביעי שעבר עם השר מרגי ופגש, לצערו, אדם נחוש שאינו מתכוון לשנות את דעתו.

גם באפיק הלחצים - שיטה בעלת קבלות בעולם הפוליטי, השר הרשקוביץ לא רואה ישועה. הוא אמנם מבטיח לשבת על המדוכה עם חבריו, "אבל במצב היום, שלחרדים יש 16 חברים בקואליציה ולנו שלושה, אני מסופק אם נצליח". השר לא שולל דרך של הידברות עם ש"ס, אבל מוריד ציפיות: "זה לא יהיה קל, כי העולם החרדי הכריז מלחמה בלתי מובנת על רבני 'צוהר'. אני לא בטוח שזה לא נובע מקנאה מסוימת בדרך שבה רבני הארגון מקרבים חילונים".

הישועה עשויה לבוא מכיוונו של חבר כנסת אחר, שאינו ממפלגת הבית, אבל בהחלט עוסק בשנים האחרונות בחקיקה יהודית. ח"כ עתניאל שנלר עובד על סידרת חוקים המשלבת הלכה עם הומניזם, ואחד מהם, שבחקיקתו הוחל כבר לפני תקופה, מבקש לאפשר לכל אדם להירשם לנישואין בלי קשר לאזור מגוריו. חוק כזה יציל לדבריו את מיזם החתונות, אם כי עניין הרבנים הבלתי מאושרים לא ייפתר.

החוק עומד היום אחרי קריאה טרומית. "אנחנו נמצאים כבר חצי שנה בדין ודברים יומיומי עם כל הגורמים הקשורים, כדי למצוא ניסוחים שיהיו מקובלים על כל הצדדים", הוא מסביר, "החוק מבקש לשלב בין הקפדה על הלכה ובין פתיחות פרוצדורלית, וזה כרגע הדבר הרגיש בעולם". זו הסיבה שהוא גם לא חושף פרטים על הסוגיות והעמדות.

החוק של ח"כ שנלר ייכנס לספר החוקים, כך הוא מקווה, בעוד חודשים מספר, אך במקביל לכך הוא נמצא בעיצומם של מאמצי תיווך בין הצדדים. "עם קצת גמישות, אפשר לגשר על הפערים ויש פתרונות מעשיים. אני מקווה שאצליח להביא את הצדדים להבנות".

ofralax@gmail.com