גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

שאלת השבוע - שאלת השבוע

האם על צה"ל לאפשר לחיילים דתיים להימנע משמיעת שירת נשים?
24/11/11, 16:41
עורך: ירעם נתניהו

 

שירת נשים אינה נושא ערכי | אסתי רוזנברג , ראש מדרשת 'מגדל עוז'

כן. הנחת היסוד שלי היא ששירת אישה, לבד ובלי גברים, אסורה על פי ההלכה, וזוהי גם נקודת המוצא של החייל הדתי שמבקש פטור משמיעת נשים.

כיוון שבקשת החייל מעוגנת הלכתית וכיוון שצה"ל נותן אמון בחייליו, על הצבא לאפשר לחיילים לשרת בשמחה ובמוטיבציה גבוהה וגם לשמור על אמונתם הדתית וההלכתית. כמו כן, כיוון שבשירת נשים אין שום צורך מבצעי או צורך של פיקוח נפש או איזה שהוא ערך שיכול להפוך את החייל לטוב יותר, אין כאן שני ערכים שמתנגשים כי שירת נשים אינה נושא ערכי.

בסוגיה זו איני מרגישה שיש דחיקה של הנשים והדרתן, כי מדובר כאן בשאלה הלכתית ולא ברצון להדיר. לכן, בטקסים שמשתתפים בהם בני ישיבות - צה"ל צריך לדאוג שישירו רק גברים, או שישחרר את החיילים שיש להם בעיה בנושא.

חשוב לי להדגיש שכשמדובר במקרה 'קל יותר' הלכתית – אם כמה נשים שרות בקבוצה, ובעיקר אם הן שרות עם גברים – גם החיילים הדתיים צריכים לגלות רגישות כדי שנוכל לחיות יחד דתיים וחילוניים. כל אחד צריך לתרום את חלקו ולהתחשב בזולת ולהתגמש בהגדרות של ההלכה בנושא זה.

בכלל, כל הנושא הזה הפך לפולמוסי כל כך מפני שמאז גוש קטיף נושא סירוב הפקודה הפך למאיים. צה"ל מפחד מפני סירוב פקודה ומשמיעה לרבנים ולא למפקדים, ובטעות לקח הצבא את סירוב הפקודה בסוגיית עקירת יישובים והשליך זאת לנושא שירת נשים. בכך ניפח צה"ל את הנושא מעבר לכל פרופורציה. אגב, לא רק צה"ל ניפח את הנושא אלא גם הרבנים שאמרו שזה "ייהרג ובל יעבור" ועוד אמירות דומות.

 

פתרונות לשמירת האחדות | א"ל (מיל') הרב אביחי רונצקי ,  הרב הצבאי הראשי לשעבר

בוודאי הצבא צריך לאפשר זאת, אבל אני רוצה למקד את הנושא. לכתחילה – לא כופים חייל לעשות משהו שמנוגד להלכה, וזה כתוב שחור על גבי לבן בפקודת 'השילוב הראוי'.

ביחידה שיש בה חיילים דתיים רבים עדיף להביא זמר, אבל גם אם באה זמרת הרי המפקדים מכירים היטב את החיילים שלהם, והם יודעים אילו חיילים מקפידים על ההלכות ומי אינו מחפש תואנה או התגרות. את אותם חיילים הם צריכים לשחרר ולא להכריח לשמוע - דבר שמנוגד להלכה שהם היו מקפידים עליה גם לו היו אזרחים.

כל זה נכון בעיקר כשמדובר בערב הווי, אבל כשמדובר בטקס מסוים, כמו יום הזיכרון או יום השואה, ובטקס יש חיילת ששרה, כאן תלוי בתנאים. לכתחילה, כמו שאמרתי, יש לשחרר את מי שרוצה להשתחרר. אבל אם מדובר בקבוצת חיילים גדולה – אי אפשר יהיה לשחרר אותם כי דבר כזה לא יעבור. מפני שאם בטקס נמצאים כולם, קשה לשחרר קבוצה גדולה. מי שהיה מפקד בצבא יודע שזה דבר שיעורר מהומה וחשוב לשמור על אחדות השורות. ועוד, בדרך כלל בטקסים כאלו השירים הם עצובים ולא קצביים, ואפשר שיש לצרף זאת כסעיף להקל.

לאותם חיילים דתיים יש כל מיני פתרונות, כמו לבקש לעמוד בשלשות האחוריות, להוריד את הראש, לעצום את העיניים בשתי הדקות של השיר, ולהביא בחשבון שהזמרת שרה ברמקול ולא בקולה הטבעי וכדומה.

ברור שזו לא צורה של צבא יהודי, וצבא יהודי צריך לאפשר לחייליו לדקדק במצוות, אבל לעלות על בריקדות ולומר "ייהרג ואל יעבור" – זה לא נכון. כדי לשמור על האחדות אפשר לקבל בדיעבד כל מיני פתרונות הלכתיים.

צריך גם להביא בחשבון שיש כל מיני גורמים וגופים שמנסים לצייר את הצבא כמקום שמקצין מבחינה דתית וכדומה, ושהחיילים הדתיים הם הזויים ולא מציאותיים. המטרה של אותם גופים היא להדיר את רגליהם של החיילים הדתיים בצבא, ולכן עלינו להתנהל בסוגיה הזו בשכל ובאורך רוח.

 

פגיעה בחיילות |האלוף (מיל') אביהו בן-נון ,מפקד חיל האוויר לשעבר

עקרונית, כן. צה"ל צריך לאפשר בחירה לחיילים דתיים שמפריעה להם הופעת נשים כאמצעי בידור. הבעיה היא שבמקרים האחרונים נעשו צעדים הפגנתיים, ואז במקום להסתכל על הנושא הספציפי של שירת נשים התחילו לפחד שמחר החיילים הדתיים לא יאפשרו לאכול עם נשים בחדר האוכל, ויום אחר כך לא יאפשרו הדרכת נשים בצה"ל. כך שהמקרה של שירת נשים אינו בעיה כשלעצמה. הוא תפח והתנפח על ידי ידי שני הצדדים.

במקרה האחרון שחיילים עזבו את הטקס – אם החיילים העלו בפני המפקדים את העניין וביקשו להשתחרר מהטקס והמפקדים לא נתנו להם אישור – המפקדים היו צריכים לאשר. המפקדים צריכים ללכת לקראתם כדי שלא נגיע למשהו הפגנתי. אבל לאחר שהמפקדים לא אישרו והחיילים קמו – אני רואה בזה סירוב פקודה.

אני גם רואה בזה פגיעה בנשים. אני בעד שמקסימום חיילות ישרתו עם בנים בכל המקצועות הטכניים וההדרכה. אמנם צה"ל צריך את החיילים למשימות מבצעיות, אבל הבנות טובות יותר ובעלות איי-קיו גבוה יותר מהבנים. כך שאני נגד הדרת נשים מהמרחב הציבורי, גם בנושא השירה.

אבל אם באים למפקד ומבקשים ממנו פטור נקודתי מסיבות דתיות – בזה איני רואה בזה פגיעה בנשים, וזו הדרך לפתור כל מיני בעיות שעולות להתעורר.

 

תשובות הגולשים

פתרון הגיוני

הפתרון שנתן הצבא הוא די הגיוני. בטקס רשמי החיילים חייבים להיות גם אם יש שירת נשים. עשרות שנים חיילים דתיים ואפילו הרבנים הראשיים משתתפים בטקסים רשמיים הכוללים שירת נשים.

אותו פתרון שנתן הרב מצגר (קריאת תהילים) הוא אחת מהדרכים שבה אפשר לנקוט על מנת למנוע בעיה. מה גם שהרבה רבנים מקילים עם שירת נשים באם היא טהורה ולא זולה (כמו הרב שמואל שפירא).

באירוע שאינו רשמי יינתן שיקול דעת למפקד להחליט.

בסך הכל הפתרון שהוחלט עליו בצבא הוא די שקול ומעשי.

שי מלר, גבעת שמואל

 

להתחשב גם בחיילים היהודים

צה"ל צריך להתחשב בחיילים שמעוניינים לשמור על ההלכה ולאפשר להם להימנע משירת נשים, למשל לא להיות נוכחים באותו חלק באירוע שבו מושמעת שירת נשים.

בצה"ל משרתים נציגים של אוכלוסיות רבות השונות באורח חייהן, ורשויות צה"ל נהגו מאז ומתמיד להתחשב בצרכים המיוחדים לכל אוכלוסייה. שירתי בבסיס שבו שירתו חיילים דרוזיים רבים, וכל חגי העדה הדרוזית הופיעו אצלנו בלו"ז של הבסיס, כדי שכולם יידעו מתי הדרוזים וביניהם מפקד הבסיס יוצאים לחוג את חגם. כמו כן, נמצא פתרון לחייל הבדווי היחיד ששירת אצלנו ורצה לשמור על צום הרמדאן.

לחיילים יהודיים חייבות להיות זכויות שלא נופלות מזכויות המיעוטים, ובמקרה של רצון טוב ניתן למצוא פתרונות כפי שראינו.

כפיר פולק, פתח תקווה