בשבע 469: סופר קונה

המלצות לקנייה חסכונית ובריאה

פינחס ורבקה קופר , כ"ז בחשון תשע"ב

המלצות לקנייה חסכונית ובריאה

  • מומלץ לערוך קניות מרוכזות. יש להקציב זמן קבוע ומוגבל לקניות, ככל שהקניות יערכו זמן רב יותר נקנה יותר, דווקא בסוף תהליך הקניות נמלא את העגלה ממה שבא ליד.
  • השתדלו לקנות במקום שאתם כבר מכירים, היכן שנמצאים המוצרים להם אתם זקוקים. העדיפו תמיד עגלה קטנה או סלסלת יד. כדאי לשקול קנייה דרך האינטרנט המאפשרת חסכון בזמן, ובקניית מוצרים שלא ברשימה.
  • רשימת קניות גורמת לנו להיות ממוקדים במוצרים ההכרחיים.
  • לכו שבעים. כשאנו רעבים קשה יותר לדבוק ברשימה שאיתה הגענו. שיקול הדעת שלנו בזמן רעב מתעתע בנו לקנות מוצרי מזון באריזות גדולות, מזונות שומניים ועתירי סוכר.
  • הצגת מוצרים בכמויות ענק בתפזורת, כמו פיצוחים, פירות יבשים, מאפים, לחמים ושוקולדים, מפתה אותנו לקנות בגלל המראה והריח. כדאי להימנע מלגשת לדוכנים אלו ולקנות מוצרים אלו באריזות סגורות.
  • מומלץ לקנות מזון הנמכר באריזות אישיות על פני אריזה משפחתית גדולה, כך תאפשרו לעצמכם לאכול כמות מדודה.
  • הימנעו מלקנות 'מבצעים', הדפו תירוצים לקנייה כמו "שיהיה בבית לאורחים" ו"הילדים אוהבים".
  • בין מוצרים דומים, בדקו והשוו בטבלת הסימון התזונתי כמה קלוריות וכמות שומן יש ב-100 גרם מוצר ובמנה. כמו כן, העדיפו מוצרים המכילים יותר סיבים תזונתיים ופחות נתרן.
  • העדיפו מוצרים ללא חומרים משמרים, ללא צבעי מאכל, ללא תוספת סוכר וללא שומן טראנס.
  • יצרנים רבים משתמשים בהגדרות "ללא סוכר ושומן" או "לייט", בכדי שהמוצר ייחשב בריא ודיאטטי. האמת היא שמוצר המוגדר "ללא סוכר", אינו מכיל סוכר, אך מכיל את אותן כמות קלוריות כמו במוצר זהה לו המכיל סוכר, בגלל שימוש בממתיקים בעלי ערך קלורי. מוצר יכול להיות "0% שומן" אך להכיל כמות סוכר וקלוריות לא מבוטלת. "דל מלח או שומן" משמע שכמות המלח והשומן במוצר לא זניחה, אך יחסית למוצר רגיל היא פחותה. "ללא כולסטרול": כל מוצר מזון שמקורו מהצומח לא מכיל כולסטרול. חשוב לבדוק כי המוצר לא מכיל שומן טראנס שמקורו בשומן הצמחי המוקשה, המרגרינה.

באדיבות אלונה אזאגי ירון, דיאטנית קלינית, רשת סטודיו C.