בשבע 470: קוראים כותבים

מכתבים למערכת

בשבע , ה' בכסלו תשע"ב

בשבחי המשמעת בקיבוץ הדתי

(בתגובה למכתב למערכת, 'הקיבוץ מעל הדתי', גיליון 469)

ב-1946 עקר הצבא הבריטי את ביריה (מהדורה מוקדמת של עקירת גוש קטיף), ואחר כך עקר אותו בשנית ובשלישית, ואז עלתה קבוצה של 20 נערים מבני עקיבא, והצבא הבריטי נסוג. הקיבוץ הדתי ביריה שימש מאז סיפור מכונן של מופת, של עקשנות ושל דבקות ביישוב הארץ.

את הנערים מבני עקיבא 'גייס' אריה קרול מקיבוץ סעד, ומי שקיבל לימים את פרס ישראל על מפעל חייו בשבירת מסך הברזל. הוא עבר מתיכון דתי אחד לשני, והוציא את חברי בני עקיבא מכיתות י"ב: "עם ישראל צריך אתכם עכשיו במקום אחר". ואת זה הוא הצליח לעשות בכוח 'משמעת תנועתית', שד"ר גדעון ארליך מלגלג עליה במכתבו בציניות. גם כפר עציון (ששילמה מחיר עצום על הגנת ירושלים) כמו גוש עציון, הוקמה על ידי הקיבוץ הדתי וחברי בני עקיבא בעזרת 'משמעת תנועתית', שבלעדיה לא יכולנו לבנות מדינה, ועוד בשנים ההן של שואת אירופה וקום המדינה.

אז נכון שהיום אנו חיים בעולם אחר, של אינדיווידואליסטים, וזה בסדר גמור. אבל גם כיום נחישות, משמעת פנימית ומסירות הנפש למען כלל ישראל הם המפתח להמשך חיינו כעם. ולכן, יהי חלקנו עם המאמינים, ולא עם הציניקנים.

אמנון שפירא, טירת צבי

 

צבא חכם?

ישנה מחלוקת בין הרבנים, אם באירוע צבאי שבו שרות נשים מותר לחיילים להישאר או שעליהם לצאת בבחינת ייהרג ואל יעבור.

אני לא רב ולא פוסק הלכה. לכן אין אני יכול לחוות דעה בעניין זה. אבל דבר אחר ברצוני לציין: ידוע שהחיילים הדתיים, ובמיוחד חיילי ישיבות ההסדר, הם בין החיילים הטובים ביותר שיש לצה"ל. ואת זה לא אני אומר אלא הקצינים הבכירים ביותר בצבא. אם הצבא יחייב אותם לשמוע שירת נשים, חלק מהם לא יתגייסו. נשאלת השאלה, האם בתקופה שלנו, שבה אחוז המשתמטים מהצבא עולה משנה לשנה, כדאי לצבא לוותר על חיילים אלו בגלל שירת נשים?

גם אם נאמר שהצבא צודק בעניין הזה - אף על פי שאני לא כל כך בטוח - עליו להיות חכם ולא צודק.

יעקב בן שלום, תל אביב

 

  • צימוקים לשבת

* תופעה גיאולוגית באיי סומטרה: שש רעידות אדמה בדיוק באותה עוצמה.

כולם ריכטר.

* חוק למניעת אפליה בין תלמידים.

תקנת השווים.

משה טאו, רחובות