בשבע 474: קוראים כותבים

יריקה כאיום קיומי | ללמוד מגולדה | מי הקים את כפר עציון?

בשבע , ג' בטבת תשע"ב

יריקה כאיום קיומי

מהדורות החדשות במוצאי השבת ולמחרת ביום ראשון ייחדו את הדיון התקשורתי לנושא הדרת נשים, ובעיקר לאירועים בבית שמש: התנכלות של חרדים קיצונים לילדות דתיות ויריקה של חרדי קיצוני על אישה. שני אירועים ביטחוניים חמורים הועלמו כמעט לחלוטין - ירי לעבר מכונית אזרחית ליד מעלה שומרון ונפילת שתי רקטות בנגב המערבי. גם המערכת הפוליטית התמקדה בנושא הדרת הנשים ובמתרחש בבית שמש. הגדיל לעשות ראש הממשלה שיצא בהודעה לציבור, לפיה הממשלה תיאבק בנחישות בתופעה.

מבחינת תקשורתית, אין ספק כי העיסוק במתרחש בבית שמש צבעוני ומעניין הרבה יותר מאשר נפילת טילים בנגב או ניסיון פיגוע, שהם אירועים 'שגרתיים'. אולם מראש הממשלה ניתן לצפות כי לא ייסחף אחר התקשורת, ויפעיל קצת יותר שיקול דעת בקביעת סדרי העדיפויות. חשוב לטפל בנושא הדרת נשים, אך האם יריקה מתועבת על גברת מאיימת על ישראל יותר מאשר ירי רקטות או המשך הפיגועים? מדוע לא שמענו כל התייחסות מצידו או מצד שר הביטחון לאירועים אלו? האם מפני שמדובר 'רק' באזרחי הדרום או במתנחלים?

אדוה נוה, שערי תקוה

 

ללמוד מגולדה

רבים מתמרמרים וחשים מושפלים נוכח פגישתו של אבו מאזן עם הרוצחת מונה אמנה, אשר הובילה בכחש את הנער אופיר רחום אל מותו האכזרי.

ברצוני להזכיר לכולנו כיצד פעלנו לאחר הרצח של הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן. גולדה מאיר ע"ה, ששימשה אז ראש ממשלתנו, פקדה על הנוגעים בדבר לאתר את כל המעורבים בטבח מתועב זה ולהוציאם להורג.

ואכן כך נעשה. כל הרוצחים והאחראים הוצאו להורג, מלבד אחד כמדומני שמת מוות טבעי. מן הדין שייעשה כך גם הפעם: לאתר את כל הרוצחים ששוחררו בעיסקת שליט ולהוציאם להורג. כך יאבדו כל אויבי ישראל, וידעו כי יש דין ויש דיין.

משה בודק, חיפה

מי הקים את כפר עציון?

(בתגובה למכתב 'בשבחי המשמעת בקיבוץ הדתי' גיליון 470)

ד"ר אמנון שפירא כותב כי "כפר עציון הוקמה על ידי הקבוץ הדתי וחברי בני עקיבא בעזרת משמעת תנועתית". האמת שונה. כפר עציון הוקם בידי גרעין של השומר הדתי מפולין. כמה מהמייסדות היו חניכות אמי זהבה ז"ל בסניף השוה"ד שייסדה בעירה בפולין, וכמה מהמייסדים היו בפולין חניכי בן-דודי ישעיהו ארליך שנפל בקרב האחרון בכפר עציון. הקיבוץ הדתי דרש מהם להתפרק ולחזק את יבנה וטירת-צבי. הם דחו את הקבה"ד וישבו שמונה שנים במושב כפר-פינס, שרובו מפולין, עד שהתאפשר להם לעלות לכפר-עציון.

גם בתשכ"ז, כשבני המקום רצו לקוממו מחדש, התנגד לכך הקבה"ד כי ייעד ללביא את הגרעין ששהה אז בניר עציון. לבסוף גברו על הקבה"ד וכפר-עציון הוקם מחדש בידי ארגון המושבים של הפועל המזרחי, שמזכירו היה יוסף פורת משרידי כפר-עציון. לאחר מספר שנים עבר כפר-עציון מארגון המושבים אל הקבה"ד. יהי רצון שלא נינטש עוד מעל אדמתנו.

ד"ר גדעון ארליך

נגוהות

* בשבוע שעבר נשמט בטעות שמו של איתן זרצקי, כותב מאמר התגובה 'כבוד תורתם של רבותינו'