בשבע 475: קמץ אלף אנטר

בעיריית בת ים החליטו בתחילת שנת הלימודים לצייד את תלמידי כיתות ז' בעיר בטאבלטים - מחשבי לוח מבוססי מסך מגע

שמואל אדלמן , י' בטבת תשע"ב

אם בית ספר מעורר אצלכם זיכרונות של ילקוט, ספרים, מחברות ולוח, אתם כנראה שייכים לדור הישן. בעיריית בת ים החליטו בתחילת שנת הלימודים לצייד את תלמידי כיתות ז' בעיר בטאבלטים - מחשבי לוח מבוססי מסך מגע שיחליפו את הספרים ויאפשרו לצעוד עם הקידמה. שנת הלימודים הנוכחית תהווה שנת ניסוי שבעקבותיה יוחלט אם וכיצד להרחיב את המיזם, שמן הסתם ישמש דוגמה לבתי ספר אחרים ברחבי הארץ.

"לשימוש בטאבלטים יתרונות רבים", אומרת דוברת העירייה, "התלמידים אשר נחשפים לשימוש בעולם תוכן ומיומנויות במערכות מחשוב מתקדמות, יעמדו ביתר קלות בעתיד בדרישות עולם האקדמיה והתעסוקה בכלל. פיילוט הטאבלטים מהווה תחליף לספרי הלימוד אותם רוכשים ההורים בכל שנה. כך שבמקום לקנות ספרים רבים, יקנו ההורים מכשיר טאבלט אחד קל ונוח לנשיאה ותפעול".

מתברר כי הכלל הקובע שכל ההתחלות קשות נכון גם לתחום הזה. לא מעט בעיות טכניות צצו בתחילת הדרך. חלק מהמכשירים חולק לאחר תחילת השנה, הספרים הסרוקים הגיעו באיחור ומורים נאלצו בינתיים לצלם דפים ולכרוך חוברות ממש כמו בשיטות הישנות. מעבר לכך הועלו גם טענות עקרוניות. מיכל, מורה ותיקה בעיר סבורה כי הנזק רב מהתועלת: "אילו משחקי מחשב היו מקצוע, התלמידים שלי היו אלופי הארץ", היא אומרת בציניות. "התלמידים פרצו את החסימות, התחברו לאינטרנט והורידו משחקים שונים ומשונים. הם מתעסקים בשטויות במקום ללמוד, מטעינים את המכשיר באמצע השיעור ומוסחים כל הזמן מהלמידה כתוצאה מהגירויים שהמכשיר מאפשר. העירייה ראויה לשבח על הצבת החינוך בראש סדר העדיפויות, אבל אני מעדיפה את הלימוד בצורה הישנה והטובה".

מורים אחרים דווקא מרוצים מהשינוי ומההליכה עם הקידמה הטכנולוגית. כך סבור, למשל, מורה מחשבים צעיר המלמד בעיר: "בכל שינוי יש חבלי לידה. גם המעבר לדפוס לווה בקשיים ובחששות רבים מפני אובדן הסמכות. אי אפשר לעצור את הקידמה".

זוהר, שבנה הצעיר לומד בכיתה ז', דווקא מתרפקת על העבר: "כילדים רצנו ושיחקנו תופסת ומחבואים, הלכנו לתנועת הנוער או סתם שוחחנו. היום חברים יש רק בפייסבוק. זה לא חינוכי ולא בריא. לפחות שבבית הספר תהיה אינטראקציה אנושית".

בעיריית בת ים מודעים לקשיים. הדוברת מסכמת: "כמו כל שינוי מהותי, ברור כי גם התהליך הנ"ל דורש תוך כדי תנועה התאמות ושינויים, על פי צרכים שעולים מהשטח. נכון להיום כל הטאבלטים חולקו בבתי הספר והם משמשים כלי עזר טכנולוגי מתקדם לצוותי החינוך והתלמידים".