בשבע 475: שאלה

כיצד מומלץ לציבור החרדי להתמודד עם קמפיין הדרת הנשים?

עורך: ירעם נתניהו , י' בטבת תשע"ב

להסביר וליחצ"ן | ישראל אייכלר - ח"כ (יהדות התורה) ועיתונאי

ראשית, לא להגיב לפרובוקציות. אם עולה אישה ומתחילה להשתולל ולעשות דווקא - להבליג. הרי אנשים עושים פרובוקציות כדי להשפיע על בג"ץ שיבטל את ההחלטה שאם יש הסכמה אפשר לבצע הפרדה.

שנית, להסביר לציבור שלא מדובר בהדרת נשים אלא בהטרדת נשים. יש הטרדת נשים באוטובוסים, והיה סקר של עיריית תל אביב ולפיו 80 אחוזים מהנשים אמרו שחוו הטרדות מיניות באוטובוסים צפופים או במקומות צפופים. הייתי מצפה מכל ארגוני הנשים שיעמדו לימינן של הנשים החרדיות שמבקשות הגנה מפני הצפיפות באוטובוסים ורוצות להיות בנפרד מהגברים.

שלישית, להצהיר שאין לנו שום בעיה שהנשים ישבו מלפנים והגברים מאחור, ובלבד שיהיה וילון כמו שיש במחלקת עסקים במטוס. איש לא אומר שבמטוס יש הדרה בין הנוסעים הרגילים לנוסעים במחלקת העסקים. כמו כן, חייבים לאשר לכל הנוסעים לעלות מכל הדלתות וצריך להציב כרטוס אוטומטי, כמו שיש ברכבת הקלה בירושלים. כך תימנע הצפיפות שבה גברים ונשים מעורבים, ומתוך רצון טוב תהיה חלוקה בחלקי האוטובוס בין גברים לנשים.

רביעית, על הציבור החרדי ללמוד פעם אחת ולתמיד שצריך לשכור משרדי יח"צ ולוביסטים שתפקידם יהיה להגיב על ההסתה נגד הציבור החרדי, ואף למנוע אותה.

 

להבליט את העשייה החרדית | רמי סדן - פרסומאי, יועץ תקשורת

על הציבור החרדי לפעול בכמה מישורים.

ראשית, עליו להימנע מלענות לנושא הזה ופחות להגיב לו, כי ככל שיענו הדבר ייתן כוח רב יותר לגורמים שיוצרים פרובוקציות. לא צריך להגיב לכל שטות שאומר ח"כ שרוצה שיכירו אותי כי איש לא יודע על קיומו.

שנית, הציבור החרדי צריך להוציא החוצה כעת את אותן הנשים בציבור החרדי שעשו ועושות דברים גדולים בתחום החינוך, ברפואה, בגידול משפחות לתפארת אפילו שיש במשפחה בעיות לא פשוטות, בחסד ובין בתחומים אחרים. ב"ה יש הרבה נשים כאלה שיכולות להסביר בצורה מרשימה עד כמה הביטוי הדרת נשים אינו קשור אליהן כלל.

שלישית, על הציבור החרדי להעלות לסדר היום נושאים אחרים הקשורים אליו. למשל, המהפכות האמיתיות שקורות בציבור החרדי בהשתלבותו במעגלי העבודה וההשפעה, שאף הציבור הדתי-לאומי יכול ללמוד מזה, כמו המסלול החרדי במכללה בקריית אונו. יש שם מהפכה שאת תוצאותיה נראה בקרוב בעולם המשפטי והעסקי בישראל. על המגזר החרדי להציג את החברה 'הדוסים' שיש להם הכשרה מקצועית גבוהה, והם אלה שייצרו שינוי בחברה הישראלית.

רביעית, הייתי מנסה להוציא מעין קול קורא או דעת תורה שבהם יופיעו מה ההלכה הפשוטה ביחס לנשים - למשל שאם יש כרית אחת בבית, האישה תישן בה והגבר יישן בלי כרית. כלומר, להראות עד כמה אפילו ההלכה הפשוטה אינה מדירה נשים, אלא מדובר בצניעות - ערך שאנו גאים בו, ושאין כל קשר בין צניעות ובין הדרה.

 

דיון מעמיק בשוך הסערה | אליהו פלאי - מו"ל העיתון החרדי 'משפחה'

מן הראוי היה לקיים דיון ציבורי מעמיק בשאלת מעמדה של האישה בחברה הדתית והחרדית, אלא שבאקלים הציבורי היזום שנוצר כאן יהיה מורכב לעשות זאת כהלכה.

לאורח החיים ההלכתי יש הרבה מה להציע בשאלת מקומה של האישה בהובלת הבית היהודי. לתרבות היהודית יש הרבה מה לומר על יופייה של הצניעות בקרב בנות ישראל ולציבור שומרי המצוות יש קבלות אמתיות שמוכיחות את מידת הכבוד האמיתי, המהותי, הלא חיצוני והלא מוחפץ השמור לאישה במבנה הבין-מגדרי.

לוּ היה מתקיים דיון שכזה, תוך הפרדת האלמנטים הפופוליסטיים שהשתרבבו לנושא בעת האחרונה, הרי שיד ההלכה היהודית היתה על העליונה. הבעיה היא שהלכו אנשים והגו סלוגן מבריק לקמפיין הנרחב.

עכשיו שיקום מישהו וינסה להסביר לי מהי בדיוק 'הדרת נשים': האם הכוונה לחיילים שומרי מצוות, בוגרי ישיבות הסדר המקפידים על קיום ההלכה בלי עיגולי פינות ונמנעים מלהשתתף באירועים שאינם לרוח ההלכה? ואולי ההפרדה בין עזרת הנשים לעזרת הגברים נחשבת גם היא להדרה? באקלים שנוצר, גם יריקה מבישה על ילדה תמימה בבית שמש תיחשב ל'הדרת נשים'.

מהשפלת ילדות ועד להפרדה בבית הכנסת ושאלת שירת נשים: כל הקשת הרחבה הוכנסה אל כפיפה אחת והוסגרה תחת אותה כותרת פלקטית אדומה שהדירה מהציבוריות הישראלית כל מימד של שפיות ושללה מאיתנו את היכולת לדון בכובד ראש בשאלת מקומה של האישה במרחב הציבורי.

לאחר שתשכך הסערה והמוץ יופרד מהתבן, נצטרך להציג את תפישת העולם הדתית למודל ההלכתי ביחס בין נשים לגברים בחברה יהודית מתוקנת. אלא שבאווירת העליהום הנוכחי, כל ניסיון לקיים דיון שכזה נועד מראש לכישלון. תשאלו את הדוברים שניסו את כוחם בהצגת הדברים כהווייתם - וקוטלגו מיד תחת אותה קטגוריה שבה נמצאים השוליים הסהרוריים בבית שמש: כולם מדירי נשים חשוכים ופרימיטיביים.

לכן, לסיכום, על הציבור החרדי שלא להיגרר לאפולוגטיקה אלא להמתין לשעת כושר שתעלה לדיון הציבורי את השאלות הערכיות האמיתיות ולהציג את התהום הפעורה בין עולם ההלכה ובין התרבות המערבית.

 

תשובות הגולשים

כפייה חילונית

השאלה היא למה הציבור הדתי הצטרף למחול השדים של התקשורת. הרי אתם מכירים על בשרכם את לינץ' התקשורת על כל מעשה זעיר של קומץ בודד.

לפני שבע שנים ביקש הציבור החרדי מסלול של קוו מהדרין בנוסף למסלול הקיים הרגיל ושהחדש ייכנס רק לאזורים החרדיים. הם רצו לקחת חברה פרטית, אך החוק מחייב לקחת דווקא את 'אגד' בגלל המונופול. אין כאן לא הדרת נשים ולא בטיח. הכל בהסכמה ויוכיח הווידאו של כתב ערוץ 7 מהשבוע שגם הנהגים מעידים שאין כאן כפייה. להיפך - יש כפיה חילונית לכפות את אורח חייהם על הציבור החרדי.

יעקב וייספיש, אשדוד

 

לא להתיפייף בתקשורת

הציבור החרדי אינו מדיר נשים. הוא נוהג על פי ההלכה לפי מה שמורים לו רבותיו. אל תשכחו שאת ההלכה אי אפשר לשנות, לא בג"ץ, לא שרי הממשלה, לא חברי הכנסת שצמאים לכל פיסת פרסום, לא רבני צֹהר, ובוודאי לא התקשורת.

לציבור החרדי מומלץ להתעלם ולא להגיב בתקשורת, שממילא לא תיתן ביטוי הולם ולא תניח להם לסיים משפט.

מה שכן, את החרדים 'יפי הנפש' - כדאי להדיר, שלא יסבירו לציבור, לא ישתתפו בצערו, ולא יקבלו במה. ממילא הם אינם מייצגים את הציבור החרדי האותנטי.

מירב, מבשרת ציון

 

לגנות את האלימות

ההלכה לא מדירה נשים. אין חיוב הלכתי להפרדת מדרכות, לאוטובוסים נפרדים, ואין איסור לפרסם תמונות של נשים צנועות בעיתון וכדומה. גם אם מישהו רוצה להחמיר מסיבות אישיות או חינוכיות, שיחמיר על עצמו ולא על זולתו.

את האלימות בכל מקרה יש להוקיע ולגנות. לא משנה אם מדובר באלימות נגד נשים לא צנועות, או מחללי שבת או כל דבר אחר.

פנחס בן זאב, גוש עציון