חדשות ערוץ 7

פופולארי: תג בכותרות
גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

הכנס שניצח את הקמפיין

למרות גל המחאה המתוזמר של ארגוני הקרן החדשה בשיתוף 'קולך', התקיים השבוע כנס מכון פוע"ה כמתוכנן
12/01/12, 11:22
הלל גרשוני


ד"ר חנה קטן: "מכון פוע"ה נותן לרופאות לדבר ולהרצות בכל הכנסים האחרים. כאן מדובר בכנס מסוים, שמיועד גם לפוסקים ולאברכים מהציבור החרדי והחרד"לי, והם לא ירגישו בנוח אם אישה תדבר מולם. לומר את האמת, גם נשים רבות לא תסכמנה לעמוד ולדבר מול מאות רבנים. אני לא הייתי מרגישה בנוח לעשות זאת"
למרות גל המחאה המתוזמר של ארגוני הקרן החדשה בשיתוף 'קולך', התקיים השבוע כנס מכון פוע"ה כמתוכנן במכון דוחים את הטענות על 'הדרת נשים' מהכנס, ומסבירים כי על מנת לקדם את הפסיקות בתחומי פוריות בעולם ההלכה, יש להתחשב בדרישות הרבנים החרדים שנוטלים חלק בכנס הרב יעקב אריאל, ממשתתפי הכנס: "מדובר בכנס שיש לשבח ולהלל. הטענות על הדרת נשים הן מקארתיזם"

חנה קהת, 'קולך': "כנס ראוותני המוני על נושאים כל כך אינטימיים, שנשים מוצגות בו כאובייקט ולא מורשות לדבר בו כבני אדם, זה משפיל נשים. כל שנה אנחנו מקבלים תלונות מחברות רבות שלא יכולות לשאת את הביזיון הזה. איך לא מתביישים לעשות דבר כזה בכלל?"

כדור השלג המתגלגל של קמפיין 'הדרת הנשים' מצא לו קורבן חדש: הכנס השנתי ה-12 של מכון פוע"ה בענייני רפואה והלכה, שהתקיים השבוע. כבר ארבע שנים מוחות נשות 'קולך' על כך שרק גברים מרצים בכנס, אך עד כה קולן לא נשמע. השנה נשמעה זעקתן, ונקלטה בקרקע תקשורתית פורייה. כנס על רפואת נשים שלא מרצות בו נשים? הייתכן? גם ההפרדה בין גברים ונשים באולם העלתה את חמת המוחים, והמרשתת (אינטרנט בלע"ז) שצפה וקצפה. ארגון בשם 'ישראל חופשית', הנתמך על ידי הקרן החדשה לישראל, ניהל מחאה מתוזמרת היטב והפעיל לחץ מסיבי על הרופאים שהיו אמורים להרצות בכנס, שלא ייתנו יד ל'הדרת הנשים'. מודעות הנושאות את שמות המרצים פורסמו, ובהן איום מפורש כי נשים יחרימו את הרופאים שישתתפו בכנס. "גינקולוגים שמשתפים פעולה עם כנס רפואה ממשלתי שמדיר רופאות גינקולוגיות, לא ראויים ללקוחות נשים", נאמר במודעות. לא זו אף זו, פעילי הארגון הגישו תביעות למערכות הממשלתיות, למשרד הבריאות ואף לראש הממשלה, בדרישה לבטל את המימון למכון פוע"ה, "המדיר ומבזה נשים", כדבריהם.

 

 

"כנס משפיל נשים"

הלחץ נתן את אותותיו. בזה אחרי זה הודיעו רופאים כי הם מבטלים את השתתפותם בכנס, וארגון 'ישראל חופשית' חגג ואף טען כי הכנס בוטל. מכה נוספת ניחתה על הכנס מצד ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י). בנייר עמדה שהוציאה לשכת האתיקה של הארגון בעקבות מקרה שבו התבקשו זוכות בפרס לענייני רפואה והלכה שלא לעלות לבמה, נאמר כי "הרופא לא ייתן ידו לתופעות של הדרת נשים במערכת הרפואית", וכי "הרופא לא ישתתף בכל אירוע רפואי או מדעי בו מתקיימת הדרת נשים".

אך הכנס לא התבטל. במכתב שהפיץ הרב בנימין דוד, מרבני המכון וממארגני הכנס, הודיע הרב דוד כי הכנס יתקיים כמתוכנן, תקף את מבקרי המכון, והסביר כי אם נשים ירצו בפני גברים, הציבור החרדי יודר מן הכנס, ובכך תתבטל במידה רבה תועלתו. בשיחה עם 'בשבע' סיפר הרב דוד כי אף לא אחד מהנרשמים ביטל את השתתפותו, ולהיפך: הוא קיבל אלפי מכתבי תמיכה ועידוד, והבטחות מישיבות וממוסדות שונים כי יבואו לחזק את הכנס. באשר לנייר העמדה של הר"י הסבירו היועצים המשפטיים של מכון פוע"ה כי הוא אינו נוגע להשתתפות בכנס, שכן הוא אינו מדעי אלא תורני. הכנס, אם כן, התקיים, אך הטלטלה שספג המכון תיזכר כנראה עוד זמן רב.

חנה קהת, מייסדת 'קולך', סיפרה ל'בשבע' כי הקמפיין הנוכחי הוא תוצאה של קואליציה שהארגון שותף לה יחד עם ארגוני נשים אחרים ועם 'ארגוני פלורליזם' (דוגמת 'ישראל חופשית'), בגל הנוכחי של הקמפיין נגד הדרת נשים. "תוך כדי הדיונים העלינו את הנושא הזה, שאנו צועקות עליו כבר ארבע שנים, אבל עד כה מכון פוע"ה לא ממש התייחסו לשאלות שלנו. אנשי הארגונים האחרים נחשפו לזה לראשונה, והזדעזעו. אנחנו רק סיפרנו להם על המפגש שהיה לנו עם רבני המכון, והם כבר הרחיקו לכת. אני מרוצה מאוד, כי אני חושבת שהכנס הזה הוא חילול השם".

אין לך בעיה לשתף פעולה עם גופים כאלה, שיוצרים אווירה אנטי דתית?

"אני לא חושבת שזו אווירה אנטי דתית. הם לא נגד הדת. אפילו יש שם אנשים דתיים. זה נגד ההשתלטות של הקיצונים שמנסים לכפות נורמות קיצוניות. אני לא מרגישה מאוימת כהוא זה כאישה דתית. אני מרגישה שותפה למאבק על הפנים של היהדות, שהיא לא תהיה כמו ההקצנה של בית שמש. היהדות היא לא פגיעה בנשים, חס ושלום. אחרת לא הייתי נשארת דתייה. מי שאנטי דתי בעיניי אלו המטורפים בבית שמש; מי שפוגע בדת היהודית הוא דווקא הכנס הזה".

אבל למה להרוס כנס שנועד לעזור לאנשים? במה זה תורם?

"במה הוא נועד לעזור לאנשים? חז"ל אמרו שאין דנים בעריות בשלושה, וזה בדיוק חל על הכנס הזה. הדיון הפומבי הזה בנושאים אינטימיים הוא לא נכון, ועוד מגיעים לשם גם בחורים, זה דבר שאסור שיתקיים. כנס ראוותני המוני על נושאים כל כך אינטימיים, שנשים מוצגות בו כאובייקט ולא מורשות לדבר בו כבני אדם, זה משפיל נשים. כל שנה אנחנו מקבלים תלונות מחברות רבות שלא יכולות לשאת את הביזיון הזה. איך לא מתביישים לעשות דבר כזה בכלל? לא מנקודת מבט הלכתית, לא מנקודת מבט יהודית, לא מנקודת מבט אנושית. תחשוב על כנס על אתיופים, שלא נותנים לאתיופי לדבר בו. איך אפשר לעבור על זה בשתיקה?".

ואם גם נשים היו מדברות, כבר לא היה חל הכלל שאין דנים בעריות בשלושה?

"זה לא היה כל כך משפיל. אם זה היה מדעי, אז נכון, מדברים בפורומים מקצועיים גם על נושאים אינטימיים, אבל לפחות האישה לא היתה מוצגת כאובייקט למחקר בלבד שנשללת ממנו היכולת לדבר על עצמו. אני מדברת גם על פגיעה בפועל בנשים שרצו לדבר וביקשו מהן שישלחו נציג גבר במקומן".

אחד הרופאים שביטלו את השתתפותם בכנס, פרופ' אלכסנדר גרינשטיין, מסביר ל'בשבע' את עמדתו: "הסכמתי לבוא כדי להפיץ את התורה המקצועית שלי, וכשהתברר לי שיש שם מה שמכונה היום 'הדרת נשים', אמרתי שלי זה לא מתאים. זה לא מקום קדוש, זה לא בית כנסת, שיש שם הלכה ומסורת. זה כנס מקצועי טהור. אנחנו לא מדברים דברי תורה, אלא מעבירים הרצאות מקצועיות". לשאלה כיצד ניתן לומר זאת על כנס שחצי מההרצאות שבו הן תורניות, לא ענה פרופ' גרינשטיין תשובה ברורה. "זה ערבוב מין בשאינו מינו, ולי זה לא מתאים, לא באווירה הנוכחית של היום". פרופ' גרינשטיין הדגיש שהמכון עושה עבודה חשובה מאוד והוא ימשיך לשתף איתו פעולה בצורות אחרות, אלא שרק לא יעביר הרצאה בכנס. "תמהני שאתה שואל על כיבוד עקרונות של אחרים. גם לי יש עקרונות", אומר גרינשטיין.

"מחאת קולך - לא לגיטימית"

ד"ר חנה קטן, בעצמה רופאת נשים ש'מודרת' מלדבר בכנס, מרגישה פגועה לא מהכנס, אלא בעיקר מההתנהלות של ארגון 'קולך'. "אל ציבור הרופאים אין לי טענה. הם באמת לא מבינים על מה מדובר, והחשש מהדרת נשים הוא אכן בנפשם. הם מבינים שיש כאן פגיעה בנשים ולכן הם 'שוכבים על הגדר' על מנת להגן עליהן. אבל נשות 'קולך'? הן מנסות לכופף ארגון שמאמין בדרך אחרת, ופועל על פי ההלכה ועל פי מה שקבעו לו רבותיו. זה לא לגיטימי".

לא מפריע לך שאת כמומחית לא יכולה לדבר בכנס מרכזי כזה?

"בכלל לא. הרי מכון פוע"ה נותן לרופאות לדבר ולהרצות בכל הכנסים האחרים. כאן מדובר בכנס מסוים, שמיועד גם לפוסקים ולאברכים מהציבור החרדי והחרד"לי, והם לא ירגישו בנוח אם אישה תדבר מולם. לומר את האמת, גם נשים רבות לא תסכמנה לעמוד ולדבר מול מאות רבנים. אני לא הייתי מרגישה בנוח לעשות זאת".

עם זאת, קטן מודה שאכן ההמוניות של הכנס מפריעה לה. "היו רבים שפנו אל המכון בטענה שזה לא צנוע לדון בנושאים אינטימיים-הלכתיים בפורום רחב כל כך, ואני מסכימה. זה התחיל בצורה קטנה ומצומצמת כיום עיון מקצועי ומעמיק בין רבנים ואנשי מקצוע בלבד, ולדעתי כך זה היה צריך להישאר. הצעתי לרב בורשטיין לפני מספר שנים שיחזור לפורמט הקודם ויעשה כנס ממוקד לרבנים ורופאים גברים, וכנס אחר לבלניות ולמדריכות כלות. הסברתי לו שזו תיבת פנדורה, ושאני חוששת שבשלב מסוים זה יתפוצץ, והנה זה קרה. אך מכון פוע"ה בוודאי יקום ויתעודד ויפרח עוד יותר מקודם", אומרת קטן.

הרב יואל קטן, בעלה של ד"ר חנה קטן ואחד הדוברים בכנס, מודה שאין בעיה הלכתית שנשים ידברו מול גברים, ומסביר שהבעיה אינה ההלכה אלא הנוהג והרצון לפנות לציבורים רחבים: "ברור שאין בעיה הלכתית. הרי אותן נשים מדברות בפורומים רבים אחרים של רבני פוע"ה. אז בוודאי שאין הבדל הלכתי בין לשבת מול עשרים רבנים לבין לשבת מול אלף אנשים. אבל יש כאן עניין הנהגתי. אני לא הייתי מרגיש נוח לשבת מול אישה מרצה, לא בגלל שיש לי יצר הרע מוגבר אלא כי זה נראה לי הנהגה לא נכונה. אני מניח שבכל אחד מבתי הכנסת שלנו יש נשים חכמות ונבונות, אבל ברוב המקומות לא מקובל לתת להן לדרוש מול הקהל. למה, יש איסור הלכתי? פשוט, זה לא מקובל, ולא מתאים להנהגות המקובלות בבתי הכנסת. כך גם בכינוס הנוכחי, שאמנם כבר אינו בבית הכנסת, אך עדיין מנסה למשוך אליו גם אנשים מהציבור החרדי".

גם הרב יעקב אריאל, אף הוא מהדוברים בכנס, אומר שאין כאן בעיה הלכתית אלא עניין ציבורי, על מנת לא להרחיק את החרדים. "אנחנו בחברה רב תרבותית. יש בתוכנו ציבור גדול שנמנע מלראות אישה מופיעה על במה ומדברת. זה לא ויכוח הלכתי של מותר ואסור. מדובר בציבור גדול שמגיע לכנסים האלה, והחרדים שיגיעו לשם לא יגיעו אם אישה תדבר. רוצים לכפות עליהם? כפייה לא תעזור. אז יכולים להרחיק אותם, אבל מה ירוויחו? שאישה תדבר אל הקירות? התוצאה תהיה שכנסים כאלה לא יהיו, או שיהיו מצומצמים".

אם חנה קהת טענה שהכנס הוא חילול השם, הרב אריאל אומר שהוא קידוש השם: "הרווח הגדול של הכנס הוא שהוא נועד לאוכלוסייה מגוונת. זה קידוש השם. כמה כנסים כאלה יש? במקום לשבח ולהלל ולראות את הצד החיובי, רוצים להרחיק. מה הרווח? זה מקארתיזם. מחפשים בכל מקום איפה חסרה אישה. בא אליי אינסטלטור לתקן את הברז. לא לקחתי אישה, אז זו הדרת נשים? לאן נגיע? זו אווירה עכורה שרק גורמת בעיה. כי כל כפייה יוצרת ריאקציה, וזה יוצר קיטובים".

הרב בנימין דוד ממכון פוע"ה דוחה אף הוא את הטענות נגד המכון: "זה כנס רבנים, כנס תורני. אם אתה רוצה להביא את כל הרבנים, אם אתה רוצה להשפיע באופן אמיתי על הפסיקה ההלכתית, אתה לא יכול להתעלם מהחרדים. הציבור בישיבות ובכוללים רוצים לדעת מה הרב אלישיב אומר, מה הרב ווזנר אומר. גם לנו זה חשוב. העולם הרבני עדיין מתרכז בעיקר בעולם הרבני החרדי, הספרדי או האשכנזי. לכן יש הכרח שהרבנים האלה יהיו שם, אם רוצים להשפיע. אם אתה רוצה שהספרים הבאים בענייני רפואה והלכה יכתבו שמותר לעשות בדיקות בהריון, ואפשר לבצע טיפולי פוריות כאלה ואחרים, אתה צריך שהם יהיו איתך. לצורך כך הם צריכים לקבל את האינפורמציה. הפוסקים היום פוסקים לפי ספרים שנכתבו לפני 30-20 שנה, ובינתיים כל המציאות הרפואית השתנתה".

הרב דוד מבהיר שהמכון כלל אינו 'מדיר נשים': "יש לנו בפוע"ה קורס שנתי לנשים שלומדות אצלנו בעיון את כל הלכות נידה, הפלה, אולטרסאונד. מתייחסים אליהן בכבוד, מקדמים אותן. הן לא סוג ב'. הרי ברור שעדיף שאישה תדבר עם אישה. אבל צריך שפעם בשנה גם הרבנים יקבלו את החומר. הרי גם אישה לא תפסוק אלא מתוך ספרי הלכה שנכתבים כרגע על ידי גברים. זה הסדר בעולם כרגע, ועל פי זה אנחנו מתנהלים".

איומים על רופאים

תוך כדי הסערה התקשורתית, הודיע המכון על כנס שנתי מקביל לנשים, שיתקיים ביום השנה לזכרו של הרב אליהו זצ"ל, כמעין תשובה לטענות על 'הדרת מרצות'. ראש המכון, הרב מנחם בורשטיין, אומר ל'בשבע' כי אין בדבר שום כניעה ללחצים: "זה שום דבר. מה, אתמול לא היה כנס לנשים? זה ספין תקשורתי, עשינו את זה רק כדי להוריד קצת את הלהבות, שלא יעשו לנו פרובוקציות. כבר 20 שנה נשים מרצות אצלנו, עוד לפני הכנסים. אצלנו נשים מרצות גם לנשים, וגם כשיש לנו צורך לשיעור מאישה, אז באה אישה ומרצה בישיבה במכון, וזאת על פי פסיקה של הרב אליהו והרב פיינשטיין".

למה לעשות כנס כה המוני על נושאים כאלה אינטימיים?

"זו שאלה טובה מאוד, ופנינו להרבה רבנים לשקול זה מול זה. אנחנו עושים המון דברים, יושבים על המצגות של הרופאים, ומשתדלים 'לצנזר' כמה שאפשר. אבל יש לך דרך בימינו להעביר בצורה אחרת? השיקול של זה כנגד זה הוא עניינם של גדולי עולם. אפילו הלכתי לר' שלמה זלמן אוירבך זצ"ל לשאול אילו מילים מותר לומר ואילו לא. אבל האלטרנטיבה, שאדם ילמד את הדברים בצורה לא נכונה, ממקורות כמו האינטרנט וכדומה, היא גרועה יותר. אבל באמת, בנושאים צנועים יותר, של אישות וכדומה, אנחנו עושים את הדברים בצורה הרבה יותר מצומצמת".

הרב בורשטיין מספר שאחד מגדולי המקובלים בימינו התקשר אליו ואמר לו שהסערה סביב המכון אינה עונש אלא שליחות, להעלות לתודעה של הציבור את הלכות הופעה של נשים בפני גברים. "אתם מראים שזו הלכה", אמר לו המקובל. והרב בורשטיין מצטט שורה ארוכה של פוסקים שאמרו לו שאכן הדבר בעייתי מבחינה הלכתית.

הרב יעקב אריאל אמר שאין כאן עניין של הלכה.

"נכון, יש כאלה שסוברים אחרת, אבל ודאי הנהגתית זה נכון. כשאתה עובד עם הציבור החרדי, אין לך ברירה. אחרת לא יבואו. אמרו לי את זה במפורש".

הרב בורשטיין מספר שרופאים רבים פנו למכון בבקשה להחליף את הרופאים שביטלו את השתתפותם, ומדגיש שהוא הקפיד שכל המרצים המחליפים יהיו מהשורה הראשונה. הכנס כאמור התקיים ביום רביעי האחרון כמתוכנן.

אתם שומרים על השם שלהם בחיסיון עד הכנס?

"בוודאי. היו על המרצים לחצים נוראיים, שלא ייאמנו. רק כאשר פנינו למשטרה, שהבהירה שאיומים כאלה אינם חוקיים, הפסיקו עם הלחצים האלה. אני לא מאמין שככה העולם הרפואי נוהג. זה ממש פלילי".

הרב בורשטיין מתקומם נגד הקריאות נגדו. "364 יום בשנה אני משרת את הציבור הכללי, יום בשנה אני משרת את הציבור החרדי. כשהרב עובדיה אמר להכין השגחה שתשרת גם את הציבור המוסלמי, פניתי גם למופתי. כשאתה בונה משהו, אתה צריך לפנות לציבור. עובדה שהכנסים האלה עשו שינוי מהותי. תראה לי עוד כנס שבאים אליו יותר מאלף רבנים. זו הדרך להעביר דברים. למה העולם הרפואי לא מסתפק במאמרים? כנראה זו הדרך להעביר בצורה הטובה ביותר שיש. ואם לא נעשה את זה בצורה שתפנה גם לציבור החרדי, אנחנו נפסיד אותו".