בשבע 476: שלוש שעות ביציאה

החל מכ"ז בטבת, 22 בינואר, חיילים לא יוכלו לעלות חינם לרכבת בימי א' בין השעות שש לתשע בבוקר

שמואל אדלמן , י"ז בטבת תשע"ב

מדינת ישראל הופכת מדי יום ראשון בבוקר לפקק תנועה גדול וארוך. מי שמנסה להיעזר ברכבת מוצא עצמו מפלס דרך בין הררי קיטבגים וחיילים טרוטי עיניים, שחוזרים לבסיסם ומנצלים את זכותם לנסיעה חינם ברכבת. מתברר כי לא עוד. החל מכ"ז בטבת, 22 בינואר, חיילים לא יוכלו לעלות חינם לרכבת בימי א' בין השעות שש לתשע בבוקר. בשאר הזמנים תעודת החוגר תקנה נסיעה חינם, כרגיל.

דובר הרכבת מסביר ל'בשבע' את ההחלטה: "מדי יום א', במשך שלוש שעות השיא, ישנם כ-18,500 חיילים שעולים במקביל על הרכבות בכל הארץ. ביקושים אלו יוצרים עומסים משמעותיים בכל הרכבות, צפיפות רבה, חריגות מלוחות הזמנים וביטולי רכבות. נוסעי הרכבת, חיילים ואזרחים, אינם מגיעים ליעדם בזמן. לפיכך הוחלט, יחד עם הצבא, לספק לחיילים מערך הסעות ייעודי ללא תשלום, בו לכל חייל יהיה מקום ישיבה, ובמקביל - להקל את העומסים על הרכבות".

בקרב החיילים עצמם נשמעות לא מעט טענות על ההחלטה החדשה. "אני מבינה את הרצון להוריד מהעומס ברכבות של ראשון בבוקר", אומרת חיילת ששוחחנו איתה, "אבל למנוע מהחיילים לעלות ללא תשלום לא יהיה מה שיפתור את הבעיה. זה פשוט ייצור עומס יתר שלא יצליחו לעמוד בו בקווי האוטובוסים. לחיילים אין את הכסף לשלם על נסיעות בכל יום ראשון, פשוט אין. נסיעה לבסיס מרוחק יחסית יכולה לגמור רבע מהמשכורת הצבאית של חייל לחודש. אם הבעיה היא עומס ברכבות, הפתרון הוא ליזום תנועה של יותר רכבות".

קרוב ל-7,000 חיילים ואזרחים חתמו על עצומה נגד המהלך. כפי שזה נראה כרגע, ההחלטה בעינה עומדת. ברכבת ישראל ממהרים להרגיע את החששות: "מערך ההסעות לחיילים יכלול אוטובוסים בקווים ישירים וכן בקווים מאספים, אשר חלקם ייסעו דרך כביש 6 ומנהרות הכרמל, על מנת לספק נסיעה מהירה ככל הניתן. נסיעה באוטובוסים תאפשר לחיילים להעמיס את התיקים הכבדים בתאי המטען, לשבת בנוחות ולנסוע ללא צפיפות, דבר אשר לא מתאפשר בימי ראשון בבוקר".

בשבועות הקרובים ייבחן יישום המהלך בשטח. לנו נותר רק לאחל שכל החיילים ישובו לבסיסם בשלום.