בשבע 479: השוטר הגדול

החל מיום ראשון יחלו לפעול ברחבי הארץ כ-40 מצלמות מהירות חדשות שיתעדו עברייני מהירות.

שמואל אדלמן , ט' בשבט תשע"ב

אם התרגלתם לחייך מול מצלמות, הידיעה הבאה עלולה למחוק לכם את החיוך. החל מיום ראשון יחלו לפעול ברחבי הארץ כ-40 מצלמות מהירות חדשות שיתעדו עברייני מהירות. בניגוד למצלמות הקיימות, המצלמות החדשות מודדות את המהירות באמצעות לולאות מתכת שהוטמנו באספלט, כך שמכשירי הגילוי הקיימים בשוק לא יוכלו לזהות אותן. המצלמות מסוגלות לצלם באיכות גבוהה ביום ובלילה, מגיעות לדיוק רב ויכולות ולצלם במרווחים של שתי שניות בלבד בין צילום לצילום. שליחת הדו"ח לנהגים תתבצע בתוך 72 שעות מזמן ביצוע העבירה.

על פי הערכות המשרד לביטחון פנים, סך ההכנסות מקנסות בשלב הראשון עשוי להגיע ל-185 מיליון שקלים, בהנחה שכל קנס יכניס 500 שקלים לקופת המדינה. בתוך שלוש שנים יופעלו כ-200 מצלמות מהירות ו-100 מצלמות רמזור, שיגדילו את ההכנסות בהתאם. בכבישים מסוימים עלול נהג לספוג שלושה דוחות בנסיעה אחת.

האם המצלמות הן הדרך היעילה למלחמה בתאונות דרכים? תלוי את מי שואלים. לצד התומכים המבקשים אחת ולתמיד לטפל בעברייני תנועה, סבורים רבים אחרים כי מדובר בשיטה הישנה של חיפוש המטבע מתחת לפנס. "כבר עכשיו תוכל לראות את כל החברות שמתחילות לשווק גלאים חדשים או משודרגים לזיהוי המצלמות", אומר מיכאל, שהקים את אחת מקבוצות הפייסבוק הרבות שמוחות על המהלך, "לא מדובר בשיפור אלא במסחטת כספים על חשבון הנהג הנורמטיבי שבמקום להתרכז בתנועה ייאלץ להסתכל על מד המהירות". גם בקרב מומחי בטיחות נשמעות טענות דומות. מומחה הבטיחות הוותיק ד"ר משה בקר הסביר כי תאונות עלולות להיגרם בעיקר בשל מהירות הגבוהה ביחס לתנאי הדרך, עבירה שאינה נאכפת על ידי מצלמות. יתר על כן, לדבריו עדיף להשקיע משאבים ברמזורים במעברי חצייה, שכן הולכי רגל מהווים 30 אחוזים מנפגעי התאונות.

דובר עמותת 'אור ירוק' אומר ל'בשבע': "העמותה תומכת בהצבת המצלמות במקומות מועדים לפורענות בלבד. אור ירוק ממליצה כי את מיקום המצלמות תקבע ועדה ברשות שופט, על מנת שלא ייווצר מצב שהן יהוו מסחטת כסף. כמו כן, על המצלמות להיות גלויות לציבור ומלוות בשילוט מאיר עיניים. 'אור ירוק' גם דורשת שהכסף מגביית הדוחות יופנה ישירות למאבק בתאונות הדרכים".