חדשות ערוץ 7

פופולארי: תג בכותרות
גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

גליון 484ראשיהפצה

מכתבים למערכת - מכתבים למערכת

קוראים כותבים למערכת העיתון
08/03/12, 13:25
קוראי העיתון

לא להתערב

ברצוני להגיב לקריאות שונות שעולות, משום מה, כאילו שעל העולם להתערב במה שקורה בסוריה. אם הכוונה להתערבות מדינית, בצורת שיחות שנועדו להגיע לפיוס ולהסכם בין הצדדים, ברור שיש לעודד זאת. רק שאני לא בטוח שדיפלומטים שונים לא עשו ככל יכולתם בעניין. אבל השורה התחתונה היא ששתיים מתוך שבע מצוות בני נח הן החיוב לדיינים, כלומר לשלטון, ו(מניעת) שפיכות דמים. הדמוקרטיה איננה מוזכרת כאחת משבע מצוות בני נח (גם לו יצויר שאכן פני המורדים בסוריה לדמוקרטיה), ובמלחמה נהרגים אנשים. התערבות צבאית עשויה רק להעצים את רמת שפיכות הדמים, כפי שקרה בלוב.

אבנר א. ראם, ירושלים


לזרז הגאולה

בשנים האחרונות נושא הגאולה וביאת המשיח נדחק מעט לפינה. בסבך ההבדלים הרעיוניים שבין חוגי הראי"ה והרצי"ה, ההגות החב"דית של ראשית שנות התשעים ומודל החוגים הליטאיים בנוגע לדרכי הבאת הגאולה, הנושא הבוער והמוסכם על כולם: הגאולה והבאתה, כמעט ואבד. וחבל, כי מלבד החובה המוסכמת כמעט על כל גדולי ישראל במהלך ההיסטוריה לזרז את הבאתה (בדרכים רוחניות או גשמיות) הרי הסערות המדיניות, העולמיות והפוליטיות הן אירועים די חריגים בשלושים השנים האחרונות. מאז מהפכת חומייני לא נראה שינוי של ממש במערך המדיני והפוליטי של ארצות ערב. הסכנה הקיומית למדינת ישראל היא כזו שלא נראתה כמדומה מאז 67' (אם לא מכלילים את מלחמת המפרץ). איש ביטחוני מדרג לא נמוך ששוחחתי עימו לאחרונה אמר לי: "אינני דתי, אבל אם הייתי כזה - לא היתה לי הגדרה אחרת חוץ מכך שזוהי הדרך לגאולה". לדעתי הצפת הנושא הזה היא צו השעה.

מנחם שריד-ליפשיץ, רמת גן

 

מקצועי אך גם פוליטי

בראיונות שהעניק לאחרונה אהרון ברק, הנשיא לשעבר של בית המשפט העליון, הוא טען כי השופטים פוסקים באופן מקצועי בלבד ולא פוליטי. אבל נראה לי כמובן מאליו שאין זה מספיק לבחון את מעשה השפיטה בהיבט מקצועי בלבד. שהרי השיפוט נשען על ערכי יסוד הטבועים בליבו של כל אדם וכן על פרשנות אישית של נוסח החוק.

כשם שערכי יסוד שונים מביאים לתפישות פוליטיות שונות כך גם השיפוט ופסקי הדין השונים, המתבססים על תפישות ערכיות שונות, יובילו בהכרח לתוצאה פוליטית שונה.

הבעיה אינה טמונה בכך ששופט מחזיק בתפישה ערכית או פוליטית כלשהי, אלא דווקא בכך שרובם המכריע של שופטי העליון מחזיקים בתפישת עולם זהה ומשותפת אשר גוררת בעקבותיה תוצאה שיפוטית ופוליטית זהה.

שמואל פישר, פתח תקווה