בשבע 487: עובדי הרכבת יקבלו מענק והעלאת שכר

ברגע האחרון נמנעה השבוע שביתה כוללת ברכבת ישראל,

הלל גרשוני , ו' בניסן תשע"ב

 כאשר נחתם הסכם בין עובדי הרכבת לבין משרד התחבורה, שבמסגרתו הבטיח ועד עובדי הרכבת שלא לשבות במשך שלוש וחצי השנים הבאות. ההסכם הושג לאחר שבועות סוערים של שביתות ועיצומים, שבמרכזן מחאה על הכוונה להפריט חלק מתחזוקת הקרונות ולהפקידה בידי חברה חיצונית. במסגרת כוונה זו אף נחתם הסכם עם חברת בומברדיה, יצרנית הקרונות החדשים של הרכבת, שהיא אשר שתתחזק את הקרונות.

ברגע האחרון נמנעה השבוע שביתה כוללת ברכבת ישראל בתחילת השבוע נערך שימוע ליו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי, והיא הושעתה לשלושה חודשים עקב איומים שהשמיעה כלפי עובדים. במחאה על ההשעיה, הודיעו עובדי הרכבת כי בכוונתם להשבית את הרכבת. בתום דיונים מרתוניים עם משרד התחבורה ובשיתוף ההסתדרות הושג לבסוף הסכם שמנע את השביתה - הסכם כמעט זהה לזה שדחו עובדי הרכבת לפני שבועות ספורים.

במסגרת ההסכם בוטלה השעייתה של גילה אדרעי, ולעובדים ניתנה תוספת שכר של 25 אחוזים, מענק חד פעמי בסך 40 אלף שקלים, והבטחה כי לא יהיו פיטורין ברכבת עד שנת 2030. הוסכם כי יבוטל ההסכם עם חברת בומברדיה, וכי הקרונות החדשים – אלה הקיימים וכ-200 נוספים שאמורים להגיע בקרוב לארץ - יתוחזקו בידי עובדי הרכבת. את הקרונות הישנים, המהווים כ-30 אחוזים מסך הקרונות הקיימים, יתחזק זכיין פרטי. כן הוחלט על רפורמה במבנה הרכבת, שבמסגרתה תוקמנה שתי חברות-בנות, אחת בבעלות הרכבת שתנהל את נדל"ן החברה, ואחת שגרעין השליטה שלה יימכר לגורם פרטי ותעסוק בשינוע מטענים.

משרד התחבורה וההסתדרות הציגו את ההסכם כחשוב והיסטורי, ואילו חברת בומברדיה יצאה בהודעה נזעמת על כך שהוסכם על ביטול ההסכם איתה ללא יידועה. בהודעה שהוציאה החברה נאמר: "הנהלת בומברדיה מופתעת לרעה ומאוכזבת קשות לגלות כי למרות שניהלה באופן המכובד ביותר משא ומתן שנמשך מעל שנה וחצי, גייסה עובדים והשקיעה מיליוני שקלים, נאלצה לגלות דרך אמצעי התקשורת כי הסכם זה לא יקוים. פירוק שותפות כזו עם הספק הבינלאומי הגדול ביותר בתחום הרכבות, בוודאי לא יתרום להמשך פיתוח רכבת ישראל לטובת הציבור הרחב", נמסר מהחברה.