בשבע 491: שאלת השבוע

האם נכון יהיה לקבל החלטה על הקדמת הבחירות לכנסת?

ירעם נתניהו , י"א באייר תשע"ב

 

הכל תלוי בשותפים הקואליציוניים

ח"כ זאב אלקין

ליכוד, יו"ר הקואליציה

הכל תלוי בהתנהלות של השותפים הקואליציוניים שלנו. לנו אין עניין להחזיק את הממשלה רק כדי לשרוד. כשאולמרט היה ראש הממשלה הוא איבד את השליטה בכנסת אבל עדיין רצה לשרוד כראש הממשלה, והוא אכן שרד תקופה ארוכה. אנו קבענו סטנדרט אחר מבחינה פוליטית וממשלית. בניגוד למה שהיה מקובל בעשרות השנים האחרונות, הקואליציה שלנו לא הפסידה אף הצבעה בכנסת, וזה מה שאיפשר לממשלה לנהל מדיניות כלכלית ומדינית אחראית. ואם העיקרון הזה נשבר ואם השותפים הקואליציוניים יתחילו לפעול מטעמים פופוליסטיים ויפזלו לבוחרים שלהם – אין לנו עניין להמשיך ולנהל את העניינים ככה, כאשר אנו נותרים בלי יכולת אמיתית לבצע רפורמות וליישם מדיניות.

אני מרגיש שבשבוע האחרון הפופוליזם גובר משני צידי המתרס, למשל התסיסה שראינו בחוק טל. ואם באמת השותפים הקואליציוניים פועלים מטעמים פופוליסטיים – צריך ללכת לבחירות כמה שיותר מהר ולסיים את אי הוודאות. הרי אנו בתקופה רגישה מכל מיני בחינות והיבטים. אגב, להערכתי הקואליציה הבאה לא תהיה לאומית יותר, אלא פחות.

כששואלים אותי מה דעתי על כל נושא הקדמת הבחירות, אני מדמה זאת לכדורגל. אפשר לומר שעוד לא היתה שריקת השופט, אבל אנחנו בדקה ה-90, אולי אפילו בדקה ה-92, ויש סיכוי שהשופט ייתן הארכה. כלומר אולי עדיין אפשר לעצור את התהליך, אבל זה צעד שמחייב את כל השותפים הקואליציוניים.

 

מכה קשה לצמיחה הכלכלית

שמואל סלבין

לשעבר מנכ"ל משרד האוצר

חד-משמעית לא. והסיבות לכך ברורות: לבחירות יש עלות, והעלות נמדדת בין 2 מיליארד ל-3 מיליארד שקלים. 1.5 מיליארד שקלים בגלל יום השבתון הכללי, חצי מיליארד בשל תקציב ועדות הבחירות, המפלגות מוציאות עוד כסף, ובל נשכח את ההוצאות העקיפות שאף הן דרמטיות מאוד. כמו כן, כל ההמלצות של ועדת טרכטנברג, רפורמות הבנייה, הרכבות, שינויים בשירות הציבורי – הכל ייעצר. גם תקציב המדינה ואישור התקציב ל-2013 ייעצרו, והדבר ישפיע על כל ההחלטות האחרות.

נכון, בכל מקרה אחת לארבע שנים יש בחירות, אבל לכל גוף יש קצב פנימי, ריתמוס, ואם הקצב הזה נקטע כל הזמן, מעגלי העבודה נפגעים והביצועים טובים פחות.

ארבע שנים הן זמן סביר ליישם מדיניות כלכלית, ואם פותחים דברים באמצע - כל המשק נעצר זמנית, ותהיה האטה בכלכלה הלאומית במשך החצי השנה הקרובה. כך שמבחינה משקית-כלכלית עדיף שהבחירות יהיו אחת לארבע שנים.

ואם מסתכלים על המשק הלאומי בכללו, המשק התנהל בצורה אחראית ומרשימה בשלוש וחצי השנים האחרונות. ראינו מה קרה באירופה ומה קורה בארה"ב. כל המומחים העולמיים התרשמו מאוד מהביצועים של המשק הישראלי, הן בתחום הצמיחה, הגירעון, החוב והאבטלה. חבל לעצור את זה באמצע המהלך. הרי אם יוצאים לבחירות, וכלל לא ברור מה יהיו תוצאותיהן, יש להוסיף את עניין המשא ומתן הקואליציוני ועוד, כך שהכל יוקפא זמנית ויתעכב.

כמו כן, במקום שהשרים והח"כים יעסקו בקידום החקיקה ובפיקוח על הרשות המבצעת, כולם יהיו עסוקים בבחירות, והם יפנו לשם את כל האנרגיות שלהם.

 

ההימור של נתניהו

פרופ' אברהם דיסקין

איש מדע המדינה במרכז הבינתחומי הרצליה ובאוניברסיטה העברית

מתחילת שנות השבעים התקיימה רק מערכת בחירות אחת במועדה. ובכל זאת, אורך הכהונה הממוצע של הכנסת הוא כשלוש וחצי שנים.

התוצאות של בחירות מוקדמות אינן ודאיות, והן גרמו לא פעם להפתעות מביכות לגורמים שיזמו אותן. מקרה מפורסם הוא זה של הקדמת הבחירות ב-1977 – "תרגיל מבריק" שהביא למהפך ולעליית הליכוד לשלטון. בתחילת מערכת הבחירות של 1981 דומה היה כי הליכוד עתיד לאבד את מרבית בוחריו וכי ניצחון המערך מובטח. ואולם בתום יום הבחירות הגיע הליכוד לשיא כוחו – 48 מושבים, והימין זכה ברוב מושבי הבית.

אם יתקיימו הבחירות במועדן, תסיים הכנסת הנוכחית את כהונתה באוקטובר 2013. השאלה היא אם אלה ששואפים להקדמת הבחירות מוכנים ליטול על עצמם את הסיכונים הכרוכים בכך.

דומה כי לשלוש מפלגות יש כיום אפשרות להביא להקדמת הבחירות: הליכוד, ישראל ביתנו וש"ס. אם תרצה אחת מן המפלגות הללו להקדים את הבחירות, תיאלצנה מפלגות האופוזיציה, ואולי גם מפלגות הקואליציה, לחבור למהלך, גם אם יש להן לכאורה אינטרס הפוך.

המתח שבין ישראל ביתנו לש"ס בעניין חוק טל ובנושאים תקציביים עשוי להביא להקדמת הבחירות אם יטפסו הצדדים על עצים גבוהים מדי. אחת משתי המפלגות הללו עלולה לאבד את מקומה בקואליציה הבאה גם אם תורכב על ידי הליכוד.

נתניהו והליכוד נהנים על פי הסקרים מפופולריות רבה יחסית. אך יש לזכור כי מפלגות הימין השיגו במשותף רק 65 מושבים בבחירות 2009. כך שרוב למפלגות הימין סביר אך אינו ודאי. בהעדר רוב לגוש הימין, יצטמצם מאוד כוח המיקוח של הליכוד גם אם יגדיל את ייצוגו וגם אם יקטן הייצוג של מפלגות אחרות. המפתחות בידי נתניהו וההימור שעליו לקחת אינו פשוט.