בשבע 492: פותרים את חידת העולם

תורת הנסתר, מיסודו של רבי שמעון בר יוחאי, היא הרבה יותר מ'כישוף יהודי', היא חושפת את סיבת הקיום האנושי

הרב אברהם וסרמן , י"ח באייר תשע"ב

לא רק מקובלים מתעניינים בחלקים הנסתרים של העולם. כל העולם מבין שלא רק מה שרואים הוא כל הקיים, כי מאחורי הנראה יש נסתר שאינו נראה, ואותו רוצה האדם הסקרן לחשוף. מדענים מחפשים מה מסתתר בתוך החומר וממה הוא מורכב, מה נמצא בשמים הריקים לכאורה, ומה במעמקי-ים, בתוך כדור הארץ ובכל מה שהם או מכשיריהם יכולים להשיג.

נראה שלכל האנושות ברור שהעולם מעלים ממנה משהו, והוא חשוב מאוד, סודי, עמוק, וכשנחשוף אותו יהיו לנו חיים טובים יותר. באמת החיפושים המדעיים הניבו גילויים חשובים שקידמו את האנושות לאורך כל שנות ההיסטוריה. כיום אנחנו כבר כמעט לא מופתעים מזרם החידושים התגליות וההמצאות – כבר התרגלנו.  אבל אם חושבים, רואים שבתוך עולם – שלאדם לפני אלפי שנים היה נראה סוד וחידה – מסתתרים הרבה חוכמה ודברים טובים שהאדם עוד יכול לגלות. הטוב שבעולם לא נמצא רק על פני השטח, הוא נמצא הרבה ואולי בעיקר מתחת לפני המעטפת החיצונית. יתכן שבגלל זה קרא הרמב"ם ללימודי הפיזיקה לימוד מעשה בראשית שנחשב לעניין מסתורי וסודי.

אבל לימודי הטבע והחוכמה האנושית עדיין לא מספקים את העיקר שאותו מחפש האדם כבר אלפי שנים. העיקר הוא מה סיבת קיומנו, לשם מה נבראנו ומה התכלית בעולם. היו מי שחשבו שככל שהמדע יתפתח – נמצא את חידת החיים. אלא שככל שהמדע והידע והשכלולים גדלים – השאלה נעשית יותר ויותר גדולה. עולם כל כך מתוחכם ומשוכלל – בשביל מה נברא?
הבעיה התדמיתית של תורת הנסתר היא שיש אנשים שמתוך משברי-החיים חושבים שיברחו על ידי התנתקות ועיון רק בעולמות רוחניים, נוטשים את חיי המעשה, ולפעמים מפסיקים לעבוד ולהתפרנס. זו טעות חמורה

מה שאומרת תורת הנסתר הוא שלא רק בחלקים הפיזיקליים של העולם מסתתרת חוכמה גדולה וקידמה עצומה. היא מסתתרת עוד יותר, ובעיקר, בחלקים הרוחניים שלו ובעולמות רוחניים שמעליו. זו החוכמה שמסבירה מהי סיבת הבריאה, מהם התכנים העומדים ביסוד העולם ומקיימים אותו, ומהו תכנם של האירועים ההיסטוריים המתרחשים בו.

לא רק את העולם מסבירה תורת הנסתר, היא מסבירה בעיקר את מערכת האמונות והדעות, המצוות וההנהגות שבתורה הנגלית. כיצד המצוות משפיעות, מהי הפעולה הרוחנית האמתית שנעשית כשאנו מקדשים בליל שבת, מניחים תפילין, או אוכלים מצה. היא נותנת לכל מעשה את מבט העומק העצום שקיים בתוכו ומסבירה לנו מה ה' רוצה מאתנו בכל פרט.

בנוסף להסברים, תורת הנסתר יוצרת התקדמות רוחנית, הן בקרב לומדיה והן בעולם כולו, במידה גדולה או קטנה. לא רק סגולה יש בה, אלא מעשה רוחני עצמתי ומרחיק לכת, שכן בזכות לימודה "יפקון ישראל מן גלותא" כדברי הזוהר, וכפי שכתב הרב קוק בעקבותיו, "סתרי תורה מביאים את הגאולה".

אמנם, יש מי שחושבים שתורת הנסתר באה מתוך יאוש ובריחה מהעולם הגלוי. זו טעות, כי הנסתר כשמו כן הוא – מה שמסתתר בתוך הנגלה, ולא יצירה תלושה ומרחפת. לא מקום מפלט לתמהונים, אלא מקום של חיים ועוצמה בריאה לאנשים עם יכולת רוחנית והעמקה. הבעיה התדמיתית של תורת הנסתר היא שיש אנשים שמתוך משברי-החיים חושבים שיברחו על ידי התנתקות ועיון רק בעולמות רוחניים, נוטשים את חיי המעשה, ולפעמים מפסיקים לעבוד ולהתפרנס. זו טעות חמורה, המסבה נזק לתורת הנסתר, ודומה לתיאורו של הרמח"ל אודות מי שנוהג בענייני חסידות, שכיוון שנתפסו לכך אנשים שלא הצליחו בלימודם התלמודי – קיבלו הנוהגים מנהגי חסידות תדמית של טיפשים...

גורם נוסף התורם תרומה שלילית לתורת הנסתר הוא ריבוי העיסוק בקמיעות, לחשים, סגולות מרפא ו'מעשי נסים'. נכון הוא שיש בתורת הסוד גם חלקים הנקראים 'קבלה מעשית', עליהם נטוש ויכוח בין חכמי הנסתר עד כמה לעסוק בהם. כשהעיסוק המוגזם, המתוקשר המיוחצן והממוסחר (תרום, והישועות יזרמו...) יוצר לה תדמית של 'כישוף יהודי', במקום חוכמה עמוקה ואלקית. יש לשוב ולהזכיר שעיקרה ורובה היא אותה חוכמה, שר' שמעון בר יוחאי ותלמידיו לדורותיהם למדו ומלמדים לכל הדורות, עד עצם היום הזה.