בשבע 495:שמואל אדלמן

ככל שטכנולוגיית התקשורת מתקדמת, וככל שיותר אנשים מתחברים אליה מכל מקום וכל הזמן, הקשר שלהם עם הסביבה האנושית שלידם הולך ונחלש

בועה טלפונית , י' בסיון תשע"ב

בדיחה עכשווית מספרת על אישה שפוגשת פיה מהאגדות אשר מוכנה להגשים לה משאלה אחת. "אני רוצה שבעלי יאהב אותי", אומרת האישה, "שייקח אותי איתו לכל מקום, שיפנק אותי וירגיש שהוא לא יכול בלעדיי אפילו לרגע אחד". הפיה חושבת רגע ובהינף שרביט הופכת את האישה לסמארטפון.

מחקר חדש מבסס את שורת המחץ של הבדיחה. ד"ר ערן טוך מהמגמה להנדסת תעשייה באוניברסיטת תל אביב וד"ר טלי חתוקה מהמחלקה לגיאוגרפיה, השוו את התנהגותם של משתמשי טלפונים סלולריים מהדור הקודם לזו של בעלי הסמארטפונים. במחקר נכללו 150 צעירים בני 32-20 ועולה ממנו כי ככל שטכנולוגיית התקשורת מתקדמת, וככל שיותר אנשים מתחברים אליה ובאמצעותה מכל מקום וכל הזמן, הקשר שלהם עם הסביבה האנושית שלידם הולך ונחלש. בעוד שמשתמשי מכשיר סלולרי פשוט דבקים בהתנהגות חברתית מקובלת במקומות ציבוריים: דוחים שיחות פרטיות ושוקלים אם ראוי להשתמש במתחם ציבורי כדי לספר לבן השיח שלהם פרטים אישיים, בעלי הסמארטפונים פיתחו התנהגות מאוד לא חברתית. הם שקועים במכשיר שלפניהם ולעיתים נדמה כי הם חיים בתוך בועה המנותקת מהמתרחש סביבם. ד"ר טוך מציין כי באופן אישי היה עד למקרה שבו חיילת נפרדה מחבר בשיחה טלפונית באמצע אוטובוס ציבורי, ללא התחשבות בעובדה שעשרות אנשים נאלצים לשמוע את כל פרטי השיחה.

לטוך יש גם מסקנות מעשיות: "ראשית, אני חושב שלשימוש בטלפון חכם ללא הגבלה יש אפקט לא בריא על האופן שבו אנו מתקשרים עם אנשים בסביבתנו הקרובה והפיזית, כיוון שסביבה זו היא החשובה ביותר בחיינו, ובה נמצאים ילדינו והאנשים האהובים עלינו ביותר. כל אדם צריך לחשוב כיצד הטלפון החכם אינו פולש לקשרים אלו. אולי, למשל, להגביל את עצמנו בשימוש בו, כשם שלעיתים מגבילים ילדים בצפייה בטלוויזיה. הדבר נכון כפליים לאופן שבו ילדים ובני נוער משתמשים בטלפון חכם.

הקהל השני הרלוונטי הוא קהל של מתכננים: אפשר לבנות טלפונים חכמים כך שיאפשרו למשתמשים שלהם לשלב בין הסביבה הפיזית לבין הסביבה הממוחשבת. למשל, טלפונים שלא יפריעו כשבעליהם מדבר עם מישהו או כשהוא נמצא בביתו.

נעמה, מנהלת בית ספר בתל אביב, לא מופתעת מהמחקר: "כל מי שבא במגע עם בני נוער במסגרות פורמליות ומחוצה להן, פוגש בני נוער שצמודים למכשירים ומבזבזים שעות של עיסוק בכלום ללא אינטראקציה חברתית, ועוד לא אמרנו מילה על תכנים בלתי הולמים. מכיוון שמכשירי הטלפון החכמים לא עומדים להיעלם מהנוף, אולי ראוי שמערכת החינוך תיתן את הדעת על תופעה מדאיגה זו".