בשבע 504: לימוד סלולרי

בלי שהרגשנו, מחציתו של החופש הגדול כבר עברה.

שמואל אדלמן , י"ד באב תשע"ב

 בחלק מבתי הספר המורים והתלמידים כבר מזמן שכחו אלו את אלו, ועשויים להיפגש רק באקראי במהלך טיול בצפון, בפתחו של מעיין נסתר או בבריכה בגולן. ואולם, ישנם בתי ספר שמנסים לשמור על קשר עם התלמידים גם בחופשה. הרב יהודה פלס, ראש אולפנת אמי"ת בצפת, מספר ל'בשבע' כי בצד ה'אולפינוק', קייטנת קיץ שהסתיימה בשבוע שעבר, הופעל מיזם נוסף - בית מדרש סלולרי. ברשת אמי"ת החליטו לרתום את הטכנולוגיה לתועלת התלמידים, ועם יציאתן לחופשה קיבלו תלמידות האולפנא מספר חינמי  של 'כיתה סלולרית' ולו"ז שיעורים שנשלח בדואר אלקטרוני ובמסרונים. 

"יש לנו שלושה שיעורים מוקלטים בכל שבוע", אומר הרב פלס, "שיעור בהלכה, שיעור סביב חוברת 'במעגלי חופש' בהוצאת החמ"ד ושיעור בפרשת השבוע. בנוסף נערך גם שיעור ועידה שבו מתנהל דיון פתוח בין תלמידות לצוות המחנכים. בעיניי בית המדרש הסלולרי הוא אמצעי משמעותי לשמירה על קשר עם הבנות גם בימי החופשה. משפחת האולפנית איננה מתפזרת אלא מתכנסת ללימוד תורה בצוותא".

יש לציין כי הרעיון הועתק ממערכת שיעורים דומה שהופעלה עבור חיילים דתיים בצה"ל וזכתה להצלחה רבה. המטרה העומדת מאחורי בית המדרש הסלולרי היא חיבור קהילתי ומשפחתי של בית הספר לתלמידים. במוסדות הרשת באזור הדרום משמש בית המדרש גם בשעות מתיחות ביטחונית כשבתי הספר אינם פועלים.

ההיענות למיזם היתה בהחלט חיובית. תלמידות, בוגרות ואף אימהות הצטרפו לשמיעת השיעורים. "אנחנו יושבות ומאזינות יחד לשיעור", אומרת זהבית, מורה ואם לבת באולפנא, "בלעדיו, אני לא יודעת אם היינו מגיעות ללמוד תורה יחד באמצע השבוע. בנוסף לכך, השיעור תורם לקשר אם-בת, ואחרי השיעור אנחנו דנות על מה ששמענו. בעיניי זה מיזם מיוחד".

ד"ר אמנון אלדר, מנכ"ל רשת אמי"ת, אומר כי "אנחנו רואים חשיבות גדולה בשמירה על הקשר עם התלמידים גם בימי החופשה. תלמידינו יודעים כי בית הספר שלהם איננו בית חרושת לציונים אלא בית של חינוך עימו הם שומרים על קשר גם בשבועות החופש הארוכים. 'בית המדרש הסלולרי' הינו דרך נוספת, ייחודית, לשמירה על קשר ועל רצף לימוד התורה".